دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

چه چیزی مردم را پای صندوق رای می‌آورد؟

کد خبر: 1220847

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

چه چیزی مردم را پای صندوق رای می‌آورد؟

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

جوان: امید به آینده و حل مشکلات، مردم را پای صندوق‌ها می‌آورد نه اسم و رسم افراد
با نزدیک شدن به موعد انتخابات همگان در تدارک فراهم آوردن فضایی برای برگزاری انتخاباتی پرشور با مشارکت حداکثری مردم هستند. در این بین رسانه‌ها نیز دیدگاه خود را درباره لوازم برگزاری انتخاباتی با این مشخصات مطرح می‌کنند.
روزنامه جوان در این ارتباط نوشته: طیفی از جریانات سیاسی دو گزاره را به‌عنوان پیش‌فرض پذیرفته‌اند و سعی می‌کنند بر همگان بقبولانند که «مشارکت نتیجه رقابتی شدن انتخابات است» و «رقابتی شدن انتخابات در صورت حذف نظارت استصوابی ممکن است.» هرچند رقابتی بودن انتخابات نکته مهمی است، اما مصادیق روشن و شواهد آشکاری وجود دارد که نشان می‌دهد شلوغ یا خلوت بودن ویترین رقابتی و فقدان نظارت استصوابی تأثیری بر مشارکت نداشته است. اصلاح‌طلبان انتخابات دومین دوره شورا‌های شهر و روستا در سال ۸۱ را که مجری و ناظر آن خودشان بودند، به یادآورند. در انتخاباتی که بدون نظارت شورای نگهبان و با حضور حتی احزاب غیرقانونی انجام گرفت، مشارکت به پایین‌ترین حد خود رسید. دوم‌خردادی‌ها اگر به حافظه‌شان فشار بیشتری آورند، دلیل این ریزش مشارکت را نیز به یاد خواهند آورد. عملکرد شورای اول که ترکیبی کاملاً دوم‌خردادی داشت. آنچه مردم را به‌پای صندوق‌های انتخابات خواهد کشاند نه اسم و رسم این و آن، بلکه امید به آینده و امید به حل مشکلاتشان است که عمدتاً از جنس معیشتی و اقتصادی است.
 
 

کیهان: روحانی به گفت‌وگو باور داشت؟

حسن روحانی و حامیان دولت سابق در حالی این روزها از گفت‌وگو و مدارا سخن می‌گویند که در زمان حضورشان بر صندلی‌های مسئولیت کوچک‌ترین انتقادی را حتی از جانب نزدیکان خود بر نمی‌تابیدند. روحانی اما به تازگی گفته عمیقا باور دارد که گریزی از گفت‌وگو انتقادی نیست.

روزنامه کیهان در این زمینه با طرح این پرسش که هدف روحانی از بازخوانی تاریخ، عبرت گرفتن از برجام است یا بازسازی روند خسارت‌بار آن، نوشته: در روزهای منتهی به انعقاد توافق هسته‌ای میان ایران و اعضای ۱+۵‌، سوال مهمی ذهن منتقدان رویکرد دولت گذشته در مذاکرات هسته‌ای را نسبت به خود مشغول کرد. این سؤال مهم‌، مربوط به طول عمر برجام و امکان خروج دولت بعدی آمریکا (دولتی که پس از اوباما بر سر کار می‌آمد) در قبال این توافق بود. در مقابل‌، مسئولان تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و شخص رئیس‌جمهور سابق مدعی بودند اساساً امکان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای وجود ندارد! آنها (اعضای دولت یازدهم و دوازدهم) نگرانی‌ها و دغدغه‌های مطرح‌شده در این‌باره را نشان‌دهنده پیوند منتقدان برجام و صهیونیست‌ها(!) دانسته و به آنها انگ عدم ‌آشنایی با عالم دیپلماسی و جهان واقعی می‌زدند! مواضع هفته‌های اخیر رئیس‌جمهور سابق و اطرافیانش نشان می‌دهد آنها به‌جای بازخوانی گذشته و عبرت‌گیری از آن‌، درصدد بازیابی و بازآفرینی همان نگاه و خطای وحشتناکی هستند که اقتصاد کشور و معیشت عمومی را تحت تاثیر آثار سوء خود قرار داد.

 

انتقاد روزنامه جوان از حواشی و بازی برخی مدیران در میدان موردنظر دشمن

در ماههای اخیر علاوه بر نقشه‌های دشمنان برای ایران برخی اظهارنظرها و رفتارها نیز موجب شد نه تنها کمکی به خنثی ساختن توطئه‌ها و ایجاد آرامش نشود بلکه برعکس به شکاف‌ها و دوقطبی‌ها دامن زده شود.

روزنامه جوان در این باره نوشته: آنچه در ماه‌های اخیر و پس از ناکامی دشمنان در عرصه‌های چندگانه گذشته و مبتنی بر برآورد از دلایل شکست‌ها و ناکامی‌ها در دستور کار دشمنان قرارگرفته و حساسیت و هوشیاری بیشتری را نسبت به روش‌های پیشین ایجاب می‌کند، هدف‌گیری عمق «استراتژیک نظام در داخل» یعنی توده‌های اجتماعی و نیرو‌های وفادار به‌نظام است. آنچه فراتر از عملکرد دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن و معاندان داخلی و خارجی اهمیت بیشتری دارد، بازی برخی مسئولان و مدیران و نیرو‌های حامی نظام در میدان موردنظر دشمن و درگیر شدن با حواشی به‌جای اهتمام بر حل مشکلات و مسائل مردم است. نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های عید سعید فطر پس از تأکید بر ضرورت همکاری همه مسئولان کشور در نیرو‌های سه‌گانه، نسبت به درگیر شدن به حواشی هشدار‌دادند.

 

کیهان: 68 هزار اروپایی در زمستان اروپا جان باختند/ تحریم‌ها جان مردم و صنعت غرب را هدف گرفته است

زمستان سخت اروپا کلیدواژه‌ای بود که سال گذشته و در تحلیل‌ها پیرامون سرنوشت توافق هسته‌ای مطرح می‌شد. در برخی دیدگاهها گفته می‌شد که در زمستان، بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین غرب را فرامی‌گیرد و این موضوع بر نتیجه مذاکرات موثر واقع خواهد شد.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: اکونومیست تخمین زده است زمستان گذشته در اروپا، 68 هزار اروپایی جان خود را به‌خاطر بحران انرژی و قیمت بالای آن از دست داده‌اند. این میزان کشته، از تلفات 60 هزار نفری کرونا در اروپا و از برخی ادعاها پیرامون تلفات اوکراینی‌ها در جنگ اوکراین، بیشتر است. پس از آغاز جنگ اوکراین، اروپا دست به تحریم روسیه زد و به قیمت قربانی شدن 68 هزار اروپایی، از این کشور گاز نخرید. اثرات و ضربات تحریم گاز روسیه بر صنایع اروپایی به‌ کنار، صرفاً برای جان‌باختن همین 68 هزار اروپایی این سؤال جدی مطرح است که چرا سیاستمداران اروپایی دست به تحریمی زده‌اند که یکی از نتایج‌اش جان‌باختن چندده هزار شهروند اروپایی است؟! تحریم، ابزار غیرقانونی و ضدبشری چندین‌ساله‌ای است که غرب با آن منافع غربی را تضمین و تجدید می‌کند، اما اکنون همین تحریم ضدبشری، به ابزاری تبدیل شده است که مستقیماً جان مردم و صنعت را در غرب هدف گرفته است.

 

فرهیختگان عنوان کرد: قطع ارتباط با لبه فناوری

تا پیش از این پشیبانی شرکت‌های اینترنتی جواب قانع‌کننده به کاربران نمی‌دادند اما در ماههای اخیر عدم پاسخگویی فراتر از پشیبانی‌ها رفته است.

روزنامه فرهیختگان در این زمینه با طرح این پرسش که آقای وزیر! ایونت اخیر گوگل و رونمایی از فناوری‌های نو همزمان با مهاجرت نیروهای نخبه حوزه آی‌تی و وضع اینترنت در ایران شما را نگران نمی‌کند؟، نوشته: هر روز با ترس عدم دسترسی به کیفیت مطلوب اینترنت، سرعت پایین، فیلترینگ و عدم دسترسی، قطعی و کندی و هزار جور گیر و گرفت پا در فضای مجازی بگذاری و بین این پیامرسان و آن صفحه وب و این باگ و آن ناامنی و خلاصه این‌طور اذیت‌ها سردرگم باشی و بدتر از اینها، امیدی هم به بهبود وضعیت نداشته باشی. کمترین حال سرخوردگی و بزرگ‌ترین تصمیم حداقل برای آنهایی که نانی از این فضا می‌برند و دستی بر آتش دنیای تکنولوژی دارند و سری در سرها، مهاجرت و ترک کشوری است که در سطح حکمرانی فضای مجازی مثل خیلی دیگر از سطوح، هیچ برنامه‌ای ندارد. وزیر در پاسخ به بدی وضعیت اینترنت به منابع تست سرعت ارجاع می‌دهد و بالکل چیزی را هم گردن نمی‌گیرد، الباقی تصمیم‌گیران هم که پشت دیوار صیانت سنگر گرفته‌اند و ککشان هم نمی‌گزد که چند جوان قید آینده خودشان و کشورشان را زدند یا بی‌خیال کسب‌وکار مجازی و توسعه آن شدند یا رخت سفر بستند و در همین حواشی کشور خودمان مشغول خدمت به غیر شدند. بعد از سقوط 3 پله‌ای اخیر، ایران در رتبه 82 شاخص آمادگی شبکه ارتباطی در 4 محور کلان توانمندی فنی، شهروندان، حکمرانی و کارایی وضعیت کشورها قرار گرفت.

 

 

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها