کارت سوخت | طرح جدید کارت سوخت | سامانه کارت سوخت

فوری فوری/ ابطال کارت سوخت این افراد از فردا | قانون جدید دریافت کارت سوخت 1403 اعلام شد

کد خبر: 1288399

خبر داغی درخصوص ابطال کارت سوخت برخی از رانندگان به گوش می رسد که در ادامه جزئیات آن را با هم می خوانیم.

فوری فوری/ ابطال کارت سوخت این افراد از فردا | قانون جدید دریافت کارت سوخت 1403 اعلام شد

علی استادهاشمی به رانندگان فاقد بیمه شخص ثالث هشدار داد، در صورت پرداخت نشدن حق بیمه، کارت سوخت وسیله نقلیه آن‌ها متوقف می‌شود.

رئیس کل بیمه مرکزی از ابطال ۲۳ هزار کارت سوخت تاکسی فاقد بیمه، خبر داد.

علی استادهاشمی به رانندگان فاقد بیمه شخص ثالث هشدار داد، در صورت پرداخت نشدن حق بیمه، کارت سوخت وسیله نقلیه آن‌ها متوقف می‌شود.

وی با اشاره به اختلاف نظر درباره وصول و هزینه کرد حق بیمه ۱۰ درصدی بیمه شخص ثالث به حساب وزارت بهداشت، گفت: طبق قانون افرادی که در تصادفات رانندگی دچار حادثه می‌شوند در زمان انتقال به بیمارستان، نباید هیچ وجهی پرداخت کنند، چراکه از حق بیمه آن‌ها رقمی قبلا برای استفاده از خدمات رایگان پزشکی واریز کرده اند.

وی افزود: موضوعی که وجود دارد اختلاف بین بیمه مرکزی و وزارت بهداشت بر سر پرداخت نشدن هزینه ۱۰ درصدی حق بیمه شخص ثالث است که کمیسیون بهداشت مجلس امروز به این موضوع ورود و آن را بررسی کرد.

وی افزود: تکلیف کمیسیون بهداشت این است که این عدد به طور کامل در اختیار وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها قرار بگیرد تا آن‌ها بتوانند خدمات لازم را در اختیار بیماران سوانح رانندگی ارائه دهند. بر این اساس، مقرر شد کمیته‌ای متشکل از سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و کمیسیون بهداشت مجلس برای بررسی علت واریز نشدن حق بیمه شخص ثالث به حساب وزارت بهداشت تشکیل و با نظارت، پرداخت حق بیمه شخص ثالث را راستی آزمایی کنند.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه متأسفانه بیش از ۸۰ درصد موتورسیکلت‌ها فاقد بیمه شخص ثالث هستند، تصریح کرد: پارسال افراد می‌توانستند یک روزه، دو روزه یا یک ماهه برای نقل و انتقالات وسیله نقلیه خود بیمه خریداری کنند که ما مانع از این کار شدیم و مدت بیمه را یک ساله کردیم. همچنین در کنار این اقدام افرادی که موتورسیکلت‌های صفر را خریداری کردند مشمول تخفیف ۲۰ درصدی بیمه شدند.

استاد هاشمی ادامه داد: با همکاری پلیس راهور فراجا و موافقت وزیر اقتصاد به عنوان رئیس مجمع بیمه مرکزی برای کمک به افرادی که بیمه خریداری نکرده اند مقرر کردیم جریمه آن‌ها مشمول بخشودگی قرار بگیرد.

وی همچنین ضمن هشدار به رانندگان فاقد بیمه شخص ثالث گفت: ۲۳ هزار کارت سوخت تاکسی ماه گذشته در تهران به دلیل نداشتن بیمه شخص ثالث باطل شد؛ لذا طبق قانون بناست خودرو‌های فاقد بیمه شخص ثالث کارت سوختشان متوقف شود./ صداوسیما

کارت سوخت

مسدود شدن کارت سوخت رانندگان کامیون

بارنامه های جعلی زیادی در کشور صادر و منجر به این شده که سهمیه گازوئیل قاچاق شود.

رانندگان کامیون و کامیونداران از اجرای قانون جدیدی در مورد سهمیه گازوئیل ناوگان حمل و نقل جاده ای کالا خبر داد.

بر اساس اعلام رانندگان و کامیونداران، در قانون جدید که برای کنترل بارنامه های صوری و قاچاق کالا اجرایی می شود، چنانچه  پس از صدور بارنامه کامیون ها از مبدا هر استانی به مقاصد مختلف، سفر پیش از سه روز به طول انجامید و دوربین های جاده ای عبور کامیون ها را ثبت نکرد کارت گازوئیل کامیون در سیستم ستاد سوخت کشور خاکستری شده و شرکت صادر کننده بارنامه به کمیسیون ماده 12 معرفی می شود.

قابل ذکر است پیش از این و در تاریخ هشتم فرودین ماه امسال نیز جلیل سالاری معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به وظیفه دستگاه های متولی تعیین سهمیه سوخت در خصوص نظارت بر نحوه مصرف سوخت تخصیصی گفته بود: بارنامه های صوری بسیاری در کشور صادر و منجر به قاچاق گازوئیل شده است.

سالاری افزود: نکته بعدی بحث پایش ها است. قانون در سال های گذشته تکلیف کرده بود که دستگاه های متولی، سامانه های پایش را راه اندازی کنند. اکنون گازوئیل در داخل کشور لیتری ۳۰۰ تومان فروخته می شود که این رقم حتی هزینه حمل هر لیتر گازوئیل را هم پوشش نمی دهد. بنابراین نیاز است که یک سامانه پایشی ایجاد شود که به طور مثال بارنامه های جعلی که بسیار زیاد صادر می شود را شناسایی و با آن مقابله کند.

معاون وزیر نفت گفت: بسیاری از بارنامه های جعلی در کشور صادر و منجر به این شده که سهمیه سوخت تخصیص یافته به این خودروها به سمت قاچاق منحرف شود. این موارد باعث اتلاف حجم بسیار بالایی از سرمایه های کشور شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اظهار داشت: بنابراین بهینه سازی مصرف انرژی و همچنین مدیریت مسیرهای تخصیص سوخت از اقدامات مهمی است که برای کاهش مصرف سوخت باید انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: با توجه به اختلاف قیمت بسیار زیادی که گازوئیل در داخل و خارج کشور دارد، فروش سهمیه گازوئیل در مبادی مرزی به مراتب بیشتر از اجرت حمل بار سود دارد. این مسئله موجب مهاجرت تعداد زیادی از کارت های سوخت به مرزها شده و صاحبان این کارت ها از فروش سهمیه گازوئیل درآمد کسب می کنند.

وی اظهار داشت: بنابراین سامانه رصد پیمایش برای جلوگیری از صدور بارنامه های جعلی باید هرچه سریع تر راه اندازی و اجرا شود. ما حتی آمادگی این را داریم که اگر دستگاه های متولی اقدام به راه اندازی این سامانه ها نکنند، خودمان این سامانه را راه اندازی کنیم. حتی زیرساخت های آن را نیز فراهم کرده ایم و در صورت صدور مجوز، آن را اجرایی خواهیم کرد. / تین نیوز

ماجرای حذف کارت سوخت از جایگاه‌ها به کجا رسید؟

اخیراً وزیر نفت از حذف کارت سوخت از جایگاه‌ها خبر داد. حال پس از گذشت حدود دو هفته تغییری در سوخت‌گیری‌ها ایجاد نشده است. آیا دولت تصمیم دارد قیمت بنزین را تغییر دهد؟

تجارت‌نیوز، جواد اوجی، وزیر نفت، 15 فروردین امسال اعلام کرد مصرف بنزین طی 14 روز عید، تقریباً حدود هفت میلیون لیتر نسبت به سال گذشته رشد کرده است.

طبق اعلام او، قانون‌گذار در بودجه 1403، وزارت نفت را مکلف کرده تا 95 درصد عملیات سوخت‌گیری از طریق کارت‌های سوخت شخصی افراد انجام شود.

بر این اساس قرار شد سوخت‌گیری در جایگاه‌ها صرفاً از طریق کارت سوخت شخصی امکان‌پذیر باشد.

آن‌طور که مسئولان دولت مدعی شده‌اند، این اقدام با هدف مدیریت مصرف بنزین و به عنوان راه‌حل غیرقیمتی مطرح شده است.

در همین زمینه جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش، اعلام کرد در صورت پیاده‌سازی و حذف فرایندهای سنتی و یکپارچه‌سازی فرایندها، کارت سوخت قطعاً ظرف کمتر از 10 روز به دست متقاضیان خواهد رسید و زمان تولید کارت سوخت از سوی شرکت ملی پخش بیشتر از 48 ساعت زمان نمی‌برد.

این اظهارات در حالی مطرح شد که طبق پیگیری‌ها رسیدن این کارت‌ها به دست مردم بیش از دو ماه زمان برده است. پیرو خبر اعلام‌شده از سوی وزیر نفت و افزایش تقاضا برای صدور کارت سوخت، توزیع کارت‌ها با مشکل مواجه شده است.

از این رو اگر قرار است سوخت‌رسانی تنها از طریق کارت سوخت‌های شخصی انجام شود، دسترسی سخت بخش بزرگی از جامعه به کارت سوخت و تاخیر در صدور کارت‌ها در بازه اعلام‌شده از موانع جدی اجرای چنین طرحی خواهد بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها