دیدارهای وزیر نفت در حاشیه نشست در الجزایر | دیدار با همتای آنگولایی

کد خبر: 1278173

وزیر نفت در دیدار با همتای آنگولایی خود از آمادگی ایران برای صادرات خدمات فنی و مهندسی خبر داد و گفت: صاحب دانش فنی کاتالیست و صادرکننده آن هستیم.

دیدارهای وزیر نفت در حاشیه نشست در الجزایر | دیدار با همتای آنگولایی

وزیر نفت در دیدار با همتای آنگولایی خود از آمادگی ایران برای صادرات خدمات فنی و مهندسی خبر داد و گفت: صاحب دانش فنی کاتالیست و صادرکننده آن هستیم.

جواد اوجی در حاشیه هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در الجزایر با دیامانتینو آزودو، وزیر نفت آنگولا دیدار کرد و از توانمندی ایران در تولید گاز و خدمات فنی مهندسی گفت.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۳ درصد سوخت نیروگاه‌های ایران گاز طبیعی است، تصریح کرد: هدف ما جذب سرمایه‌ از منابع داخلی و خارجی است، ضمن اینکه در خشکی و دریا ذخایر مطلوبی داریم و با قدرت و توانمندی کافی به‌دنبال توسعه آنها هستیم، همچنین در صنایع پایین‌دستی هم خودکفا شده‌ایم.

وزیر نفت در این دیدار درباره فناوری سی‌ان‌جی (گاز طبیعی فشرده)، جایگاه‌ها و مصرف آن در کشور، همچنین مجتمع‌های پتروشیمی نیز یادآور شد: صاحب دانش فنی و صادرکننده کاتالایست هستیم و قابلیت توسعه آن به همه کشورهای دوستدار فراهم شده است.

طبق اعلام وزارت نفت، وزیر نفت آنگولا نیز در این دیدار درباره ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع شده) و توسعه تولید گاز برای مصارف خانگی و صادرات برق سخن گفت و بر توسعه صنعت پتروشیمی و فولاد در آنگولا، همین‌طور افزایش تولید کود شیمیایی با هدف افزایش محصولات کشاورزی تأکید کرد.

در این دیدار توانمندی‌های ایران و آنگولا در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مطرح و قرار شد گروه‌های کارشناسی روی ظرفیت‌های موجود برای همکاری به‌ویژه درباره صادرات خدمات فنی و مهندسی و مسائل مورد نیاز آنگولا در صنایع پـتروشیمی و سی‌ان‌جی کار کنند و در عین حال بازدیدهایی از دو کشور برای بررسی ظرفیت‌های همکاری انجام شود.

نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف با هدف آماده‌سازی اسناد اساسی از جمله بیانیه برای روز نشست سران کشورهای عضو این نهاد در الجزیره پایتخت الجزایر برگزار شد.

هفتمین نشست سران دولت‌ها و کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز در حال برگزاری است./ایسنا

2

تأکید تهران و کاراکاس بر توسعه همکاری‌های دوجانبه در صنعت نفت

وزیران نفت ایران و ونزوئلا در دیداری دوجانبه بر توسعه همکاری‌های در صنعت نفت، روابط اقتصادی در حوزه تجارت نفت، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی تأکید کردند.

جواد اوجی و پدرو تله‌چیا، وزیر نفت ونزوئلا در حاشیه نشست فوق‌العاده وزارتی ویژه برگزاری هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در الجزایر با هم دیدار و بر تعمیق همکاری‌های دوجانبه در صنعت نفت تأکید کردند.

در این دیدار، دو طرف درباره روابط دوجانبه گفت‌وگو و بر پیگیری قراردادهای امضاشده تأکید کردند، همچنین موانع موجود در اجرای قراردادهای دو کشور بررسی و پیشرفت قراردادها رضایت‌بخش اعلام شد.

وزیر نفت ونزوئلا از عملکرد شرکت‌های ایرانی در توسعه بندر خوزه، پیشرفت بازسازی پالایشگاه فراسرزمینی «ال‌پالیتو»، تعمیرات اساسی، بازسازی و مشارکت در تولید محصولات پتروشیمی ونزوئلا ازسوی ایران، همچنین تجهیز ایستگاه‌های تقویت فشار گاز ونزوئلا ازسوی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی ابراز رضایت کرد.

در این دیدار همچنین مذاکراتی برای امضای قراردادهای تازه و توسعه زمینه‌های همکاری  ایران و ونزوئلا در صنایع نفت و گاز انجام و طی آن بر بازسازی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های دیگر این کشور آمریکای لاتین ازسوی شرکت‌های ایرانی تأکید شد.

طبق اعلام وزارت نفت، صادرات تجهیزات نفتی و صدور خدمات فنی - مهندسی شرکت‌های ایرانی نیز از دیگر مواردی بود که در دیدار اوجی و تله‌چیا به بحث و بررسی گذاشته شد و توافق‌های اولیه در این زمینه به‌دست آمد.  

توسعه روابط اقتصادی در حوزه تجارت نفت، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز موضوعی بود که در مذاکرات وزیران نفت ایران و ونزوئلا بر آن تأکید شد.

3

بررسی توسعه یکپارچه میدان‌های مشترک و تجارت گاز و فرآورده بین ایران و عراق

وزیران نفت ایران و عراق طی دیداری افزایش همکاری‌ها در زمینه توسعه یکپارچه میدان‌های مشترک، تجارت گاز و فرآورده‌های نفت، شیوه‌های پرداخت و توسعه زیرساخت‌ها برای تجارت فرآورده را بررسی کردند.

به گزارش ایسنا، جواد اوجی و حیان عبدالغنی عبدالزهرا در حاشیه نشست فوق‌العاده وزارتی ویژه برگزاری هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در الجزایر درباره روابط نفتی دو کشور گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

در این دیدار همچنین موضوع تجارت گاز، شیوه‌های پرداخت آن، تجارت فرآورده‌های نفتی و تکمیل زیرساخت‌های دو کشور برای توسعه تجارت فرآورده بررسی شد.

توسعه یکپارچه میدان‌های مشترک نیز از محورهای مذاکرات دوجانبه وزیران نفت دو کشور بود و در پایان مقرر شد یک یا دو میدان مشترک که حجم ذخیره کمتری دارند، برای آغاز انتخاب شوند و به‌تدریج توسعه یکپارچه میدان‌های بزرگ‌تر و مشترک اصلی دو کشور در دستور کار قرار گیرد.

اوجی و عبدالغنی در این دیدار همچنین درباره همکاری‌ها در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل، انجام خدمات حفاری در بخش نفت و ایجاد برخی زیرساخت‌ها نظیر خطوط لوله ازسوی شرکت‌های توانمند ایرانی در عراق گفت‌وگو کردند و در این زمینه توافق‌هایی حاصل شد.

قدردانی جی‌ئی‌سی‌اف از تلاش‌های پژوهشی ایران در صنعت گاز

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در دیدار با وزیر نفت از تلاش‌های پژوهشی ایران در صنعت گاز قدردانی کرد.

به گزارش ایسنا، راه‌اندازی پژوهشگاه مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر برای به اشتراک‌گذاری فناوری و خدمات فنی مهندسی و فعال کردن شرکت‌های دانش‌بنیان برای اعضا از محورهای مذاکرات جواد اوجی، وزیر نفت با محمد حامل، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) به شمار می‌آید.

طبق اعلام وزارت نفت، در این دیدار همچنین درباره اعطای جایزه سال ۲۰۲۴ میلادی جی‌ئی‌سی‌اف به پژوهشگاه صنعت نفت در حوزه جمع‌آوری گازهای مشعل گفت‌وگو شد.

اشتراک‌گذاری تجربه کشورها در حوزه مدیریت پروژه‌های گازی و همکاری میان اعضا برای جذب سرمایه‌گذار متقابل، تعاملات اعضا و تقویت دبیرخانه جی‌ئی‌سی‌اف، انواع شیوه بازاریابی برای گاز طبیعی، دوره گذار به شرایط کم‌کربن و نقش گاز در این دوران و تأکید بر ایجاد شرایط غیرسیاسی بر بازار گاز و سرمایه‌گذاری در صنعت گاز به‌عنوان مهم‌ترین منبع تأمین انرژی جهان در چند سال آینده از دیگر محورهای گفت‌وگوی اوجی و حامل بود.

در پایان این دیدار دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز از نقش برجسته ایران در جی‌ئی‌سی‌اف و تلاش‌های پژوهشی ایران در حوزه گاز قدردانی کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها