احیای حکمرانی مدنی حماس در شمال غزه

کد خبر: 1271268

نقشه‌هایی که از باریکه غزه منتشر شده شمال این منطقه را تحت کنترل نظامی اسرائیل به تصویر می‌کشند. چند هفته قبل گزارش‌هایی از پرتاب‌های راکتی مجدد حماس به مناطق معروف به غلاف غزه منتشر شد که ادامه حملات در روز‌های اخیر ادعای نقشه‌های امنیتی را به چالش می‌کشد

احیای حکمرانی مدنی حماس در شمال غزه

نقشه‌هایی که از باریکه غزه منتشر شده شمال این منطقه را تحت کنترل نظامی اسرائیل به تصویر می‌کشند. چند هفته قبل گزارش‌هایی از پرتاب‌های راکتی مجدد حماس به مناطق معروف به غلاف غزه منتشر شد که ادامه حملات در روز‌های اخیر ادعای نقشه‌های امنیتی را به چالش می‌کشد. حالا مقام‌های امنیتی در رژیم صهیونیستی به مقام‌های بلندپایه هشدار می‌دهند که حکمرانی غیرنظامی حماس هم در شمال غزه در حال احیای مجدد است، چیزی که تازه‌ترین نشانه از نافرجام ماندن اهداف جنگی اسرائیل است.

به گزارش «جوان»، در ۱۶ ژانویه ۲۰۲۴، حماس ۲۵ موشک از شمال نوار غزه به سمت شهر نتیووت در جنوب اسرائیل پرتاب کرد، رویدادی که نشان داد آن‌گونه که ادعا می‌شود، اسرائیلی‌ها کنترل کامل بر شمال غزه ندارند. در حالی که این یکی از پرشمارترین راکت‌باران‌های فلسطینیان طی هفته‌های بعد از کنترل نظامی رژیم صهیونیستی بر بخش‌های شمالی غزه است، ولی این وضع، طی هفته‌های اخیر نیز کمابیش ادامه داشته است. در تازه‌ترین تحول، سرایا القدس (شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین) دیروز اعلام کرد که عسقلان و سدیروت، نیرعام و بخش‌های اشغالی اطراف غزه را هدف حمله موشکی قرار داده است، چیزی که نشان می‌دهد بعد از ۱۱۴ روز، جنگ زمینی اسرائیل در نابودی توانایی‌های حماس ناکام بوده است. عمر رحمان، کارشناس اسرائیل و فلسطین در اندیشکده شورای خاورمیانه در امور جهانی به شبکه الجزیره می‌گوید: «به نظر من [حملات موشکی]به اسرائیلی‌ها در کل حاوی این پیام [برای اسرائیلی‌ها]است که هدف آن‌ها برای ریشه‌کن کردن حماس در حال شکست است.» او می‌گوید: «وقتی هنوز می‌توانید موشک شلیک کنید و همچنان قادرید به سربازان حمله کنید، در این صورت [هدف جنگی برای نابودی حماس]شکست خورده است.»

احیای توانایی‌های نظامی حماس به یک طرف، به تازگی ارتش رژیم صهیونیستی به کابینه بنیامین نتانیاهو هشدار داده که حماس در حال ظاهر شدن مجدد برای حکومت [توانایی مدنی]بر شمال و مرکز غزه است. دو مقام ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی روز جمعه به شبکه اسرائیلی «کان» گفتند که ارتش به رهبری سیاسی اطلاع داده که حماس شروع به بازیابی توانایی‌های خود در مناطق خاصی در سراسر نوار غزه کرده است. شهرداری‌های تحت رهبری حماس، اخیراً دوباره شروع به ارائه خدمات به فلسطینی‌ها در مناطق مرکزی و شمالی کرده‌اند. علاوه بر این، گروه‌های مقاومت فلسطینی کمیته‌های اضطراری تشکیل داده‌اند که در کنار شهرداری‌ها فعالیت می‌کنند. به گفته منابع امنیتی در اسرائیل، اینکه بنیامین نتانیاهو هنوز تصمیمی برای «روز بعد از جنگ درغزه» نگرفته، به احیای مجدد کنترل حماس در بخش‌هایی از نوار غزه کمک می‌کند، به خصوص اینکه بر اساس گزارش سازمان ملل، حمله اسرائیل ۸۵ درصد از جمعیت غزه را به دلیل کمبود شدید غذا، آب سالم و دارو، آواره کرده و ۶۰ درصد از زیرساخت‌های غزه نیز آسیب دیده یا ویران شده و در نبود یک قدرت جایگزین، حماس با احیای توانایی‌های مدنی، می‌تواند قدرت خود در غزه را احیا کند.

 وضع جنوب بدتر است

بسیاری از ناظران پیش از این به اسرائیلی‌ها هشدار داده بودند که حماس «ریشه‌کن نمی‌شود» و تاکتیک‌های جنگی اسرائیل در نهایت ممکن است حماس را جسورتر کند. عمر رحمان، به الجزیره گفته است: «اسرائیل قادر است ظرفیت نظامی حماس را کاهش دهد، اما مجازات دسته‌جمعی جمعیت غیرنظامی غزه، آن‌هم به هر طریق ممکن، محرک‌های نسل مقاومت را تغذیه می‌کند و وقتی صحبت از ظرفیت به میان می‌آید، این چیزی است که همیشه می‌تواند بازسازی شود.»

احیای ظرفیت‌های مدنی حماس در حالی است که وضع برای اسرائیلی‌ها در جنوب از این هم بدتر است. بعد از ضربه سنگینی که اسرائیلی‌ها با از دست دادن ۲۲ نظامی در یک کمین پیچیده حماس در خان‌یونس دریافت کردند، مقاومت فلسطینی در حال دیکته کردن شرایط جنگی در جنوب بر ارتش رژیم صهیونیستی است. رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که نیرو‌های مقاومت وارد درگیری‌های شدیدی با عناصر اشغالگر در چند محور در شهر خان‌یونس شده‌اند. خبرنگار شبکه فلسطین الیوم گزارش داد که نیرو‌های مقاومت به صورت گسترده با عناصر صهیونیست درگیر شده و دستاورد‌های میدانی خوبی در شهر خان‌یونس محقق کرده‌اند. رسانه‌های اسرائیلی هم تأیید کردند که هلی‌کوپتر ارتش این رژیم چهار نظامی زخمی را به بیمارستان رمبام واقع در حیفا منتقل کرد. گردان‌های قسام دیروز همچنین اعلام کرد مجاهدان این گردان‌ها در اردوگاه المغازی در مرکز نوار غزه گروهی از نظامیان اشغالگر اسرائیلی را در کمینی محکم گرفتار کردند. قسام گفته که مجاهدان قسام پس از ورود هفت نظامی اسرائیلی به داخل یکی از تونل‌ها در این منطقه، دهانه تونل را بسته و آن را با راکت ضدنفر «رعدیه» منفجر کردند که طی آن اشغالگران صهیونیست کشته و زخمی شدند.

 سربازان اسیر اسرائیلی: توافق کنید

گردان‌های شهید عزالدین القسام جمعه شب ۲۶ژانویه ویدئویی از سه سرباز زن اسیر اسرائیلی منتشر کرد که در آن از دولت خود می‌خواهند جنگ در نوار غزه را متوقف کرده و با حماس وارد توافق شود. «تمام مدت زیر آتش حملات و بمباران‌ها زندگی می‌کنیم؛ از هر جا به جای دیگر در حال فراریم و بار‌ها نزدیک بود ما را بکشید.» این بخشی از پیام اسرای اسرائیلی در دست حماس بود.

به گزارش فارس، یک سرباز اسرائیلی دیگر در این پیام ارتش اسرائیل را به «قتل دوستانش» متهم کرده و خطاب به اسرائیلی‌ها گفت: «به خیابان بیایید؛ ما به اندازه کافی تا به اینجا جنگ را باخته‌ایم.» این ویدئو در حالی منتشر شده که روند اعتراضات خانواده‌های اسرای اسرائیلی از هفتادمین روز جنگ علیه غزه، شدت بیشتری گرفته و مخالفان ادامه جنگ، چندین بار در میدان کاپلان مرکز تل‌آویو تجمع کرده یا در مقابل مقر وزارت جنگ اسرائیل دست به تظاهرات زده‌اند. این سه زندانی زن اسرائیلی در غزه به نام‌های کارینا، دانیل گیلبوآ و دورون هستند که در بخش دیگری از ویدئوی منتشر شده از کابینه اسرائیل خواستند جنگ در نوار غزه را متوقف کرده و آن‌ها را به خانه‌های‌شان بازگرداند. این اسرا با متهم کردن کابینه بنیامین نتانیاهو به اهمال در آزادی آنها، از خانواده‌های خود خواستند برای تظاهرات به خیابان‌ها بریزند و «دولت را با هدف توافق تبادل اسرا با حماس تحت فشار قرار دهند.»

منبع: روزنامه جوان

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها