راهکار‌های مختلف شرقی‌ها برای کنترل نفوذ چین

کد خبر: 820609

کشور‌های مختلف در شرق آسیا برای مقابله با قدرت نفوذ چین راهکار‌های مختلفی را در دستور کار قرار داده‌اند.

راهکار‌های مختلف شرقی‌ها برای کنترل نفوذ چین

خبرگزاری تسنیم: به نقل از بیزینس اینسایدر، افزایش قدرت چین در جهان و تبدیل شدن این کشور به عنوان قدرت اول اقتصادی و نظامی آسیا، کشور‌های دیگر این قاره، بخصوص کشور‌های حوزه شرق آسیا را متقاعد ساخته تا با شیوه‌های مختلف در برابر چالش‌های مختلف ناشی از پکن توازن ایجاد کنند. در برخی از این واکنش‌ها حضور آمریکا به عنوان اصلی‌ترین رقیب چین بوضوح مشاهده می‌شود.

استرالیا و ژاپن کشور‌هایی هستند که روابط دفاعی خود با آمریکا را تقویت بخشیده‌اند. ژاپن پس از جنگ جهانی دوم خود را خلع سلاح کرد، اما در سال‌های اخیر و درخلال تشدید تنش‌ها در منطقه اقدام به بازسازی نیرو‌های نظامی و اتخاذ سیاست‌های مدعیانه‌تر در خارج از خاک‌های خود را گرفته است.

هند هم که دارای روابط نزدیکی با آمریکاست درحال مذاکره با کشور‌های منطقه است تا اولین مانور دریایی خود با ویتنام را نهایی ساخته و از سوی دیگر نیز به دنبال روابط نزدیکتری با اندونزی است.

البته در این میان برخی از کارشناسان معتقدند راه حل دیگری نیز برای رویارویی با چین می‌توان اتخاذ کرد و این سیاستی است که کشور‌هایی مانند اندونزی در پیش گرفته‌اند و سیاست "تسلیم" نامیده می‌شود.

در این سیاست الزاما نیازی به بازکردن آغوش به سوی آمریکا نیست بلکه تنها باید این واقعیت را پذیرفت که چین درحال حاضر یک بازیگر نظامی برتر در منطقه دریای چین جنوبی است.

فیلیپین روابط نزدیک نظامی خود با آمریکا را حفظ کرده و در ظاهر به تحرکات چین در دریای چین جنوبی اعتراض کرده است، اما شاهد چرخش سیاسی دوترته (رئیس جمهوری فیلیپین) به سمت پکن هستیم. وی بعد‌ها در توجیه تاسیسات نظامی چین در این منطقه اعلام رکد که هدف از استقرار آن‌ها مقابله در برابر آمریکاست. چین در مقابل پیشنهاد کمک تسلیحاتی به مانیل ارائه داد و آمریکا نیز فروش تسلیحات به این کشور را به بهانه نگرانی‌های حقوق بشری متوقف کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها