آینده لیبی در سایه «حمله حفتر» به کجا می‌رود؟

کد خبر: 934926

یک وبگاه خبری عرب زبان نوشت، ژنرال حفتر راهی جز پذیرش راه حل سیاسی یا ادامه تنش و از دست دادن دستاورد‌های پیشین خود در لیبی ندارد.

آینده لیبی در سایه «حمله حفتر» به کجا می‌رود؟

خبرگزاری فارس: وبگاه خبری «العربی الجدید» در یادداشتی با عنوان آینده کنفرانس گفت‌وگوی ملی لیبی در سایه حمله حفتر به طرابلس چه می‌شود؟» نوشت: آینده فرایند سیاسی درلیبی وارد تونلی تاریک شده است، آن هم پس از اینکه ژنرال خلیفه حفتر کور سوی امید برای دستیابی به راه حل بحران لیبی از طریق همایش جامع ملی لیبی که قرار بود نیمه ماه جاری میلادی تحت حمایت سازمان ملل برگزار شود، از بین برد.

این وبگاه خبری آورده است: سازمان ملل خواستار جمع آوری بیشترین تعداد نمایندگان جناح‌های لیبی در غدامس برای تعیین سرنوشت دوره سیاسی آینده، از طریق انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری است، آن هم پس از گذشت یک ماه از ملاقات فائز السراج، رئیس شورای ریاست جمهوری دولت وفاق ملی لیبی با حفتر در ابوظبی، جایی که آن‌ها موافقت کردند تا دوره انتقالی را به پایان برسانند و انتخابات سراسری را در نزدیک‌ترین زمان ممکن در کشور برگزار کنند.

طبق این یادداشت، اما در مقطع اخیر دیگر خبری از جملات محبت‌آمیز در سخنان و اظهارات بین دو طرف نبود و بالعکس از روز پنجشنبه دو طرف شروع به تبادل اتهام‌هایی بخصوص در خصوص تروریسم به یکدیگر کردند. لشکر حفتر، اهداف حمله نظامی خود علیه طرابلس را آزادسازی آنجا از آخرین لانه‌های تروریسم معرفی کرد و «احمد المسماری»، سخنگوی نیرو‌های حفتر مستقیما السراج را به حمایت از تروریسم متهم کرد و السراج در پاسخ به وی نیرو‌های حفتر را تروریست و قانون‌شکن خواند.

در این خصوص «عقیل الاطرش» تحلیلگر سیاسی لیبی تاکید کرد: گفتگو‌هایی که قرار است در غدامس برگزار شود تا قبل از برگزاری انتخابات مرحله انتقالی موقتی را ایجاد کند، می‌تواند توسط حفتر به هم بریزد.

الاطرش گفت که حفتر مانع تلاش‌ها برای دستیابی به هر گونه توافق در سال‌های گذشته شده است و اقدام اخیر او هم تعجب‌آور نیست. وی افزود: این ژنرال بازنشسته انتظار مقاومت بزرگی در برابر نیروهایش نداشت، که مانع رسیدن به هدف او شد و همین اتفاق آینده روند سیاسی لیبی را پیچیده می‌کند.

وی ازسرگیری تلاش‌ها برای نزدیکی السراج و حفتر را غیرممکن خواند و گفت: السراج با تضمین کشور‌های طرفدار حفتر نظیر امارات حفتر را به عنوان شریک در فرایند سیاسی نخواهد پذیرفت.

حمله نظامی نیرو‌های حفتر به طرابلس همزمان با حضور آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در طرابلس صورت گرفت که به عقیده بسیاری از ناظران پیامی قوی به تلاش‌های غسان سلامه فرستاده ویژه وی محسوب می‌شود.

گوترش در اولین واکنش به حوادث نظامی لیبی گفت که در چنین شرایطی کنفرانس ملی جامع هرگز برگزار نخواهد شد، وی طرف‌های لیبیایی را به حفظ آرامش و خویشتنداری دعوت کرد و گفت: برای هیچ مشکلی در دنیا راه حل نظامی وجود ندارد و برای مشکلات لیبی هم راه حل نظامی جواب نمی‌دهد.

به رغم پیامد‌های تشدید تنش‌های نظامی اخیر در لیبی بر تلاش‌های سازمان ملل برای حل بحران، «خلیفه الحداد»، استاد علوم سیاسی دانشگاه‌های لیبی معتقد است که شانس موفقیت در لیبی بزرگ‌تر شده است.

او گفت: تصمیم شورای امنیت درباره تنش‌ها در لیبی می‌تواند حفتر را به پذیرش هر گونه توصیه و نتیجه همایش غدامس وادار کند.

الحداد در گفتگو با العربی الجدید گفت: این کنفرانس شاید برخی چیز‌ها را به تعویق اندازد؛ اما حفتر بسیاری از برگ برنده‌های خود در مذاکرات را با شکست نیروهایش از دست داده است و امکان تلاش مجدد نیروهایش برای بازگشت به طرابلس او را در برابر افکار عمومی بین‌المللی در تنگنای شدیدی قرار میدهد، چون با مقاومت طرابلس روبرو خواهد شد در حالی که حفتر گمان می‌کرد طی یک عملیات برق آسا می‌تواند بر طرابلس مسلط شود.

این کارشناس لیبیایی گفت: حتی تا نیمه‌های پنجشنبه شب گذشته گمان می‌رفت که حفتر توانست به هدفش برسد؛ اما مقاومتی که بعدا شکل گرفت بسیاری از امید‌های او را بر باد داد و انتظار می‌رود که متحدان بین المللی و منطقه‌ای حفتر هم وقتی شکست نیروهایش را دیدند موضعی خلاف حمایت از وی بگیرند.

الحداد شانس حفتر برای پیروزی را بسیار ضعیف خواند و گفت: امید‌ها برای یکسره کردن عملیات نظامی کاهش یافته و او راهی جز پذیرش راه حل سیاسی یا ادامه تنش و از دست دادن دستاورد‌های پیشینش ندارد.

پاریس حمایت از «خلیفه حفتر» را تکذیب کرد

یک منبع دیپلماتیک در فرانسه اعلام کرد که این کشور حمایت از «خلیفه حفتر» را تکذیب می کند.

یک منبع دیپلماتیک در فرانسه به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که پاریس هرگونه حمایت از خلیفه حفتر (فرمانده موسوم به نیروهای ارتش لیبی) را رد می‌کند.

این منبع آگاه دیپلماتیک در این باره گفت: اتهام حمایت پاریس از حفتر نادرست است. فرانسه از برنامه وی برای آغاز حمله نظامی و حرکت به سوی طرابلس آگاه نبود.

این منبع در ادامه افزود: پاریس دولت وفاق ملی در لیبی را کانون فرایند سیاسی در این کشور دانسته و اعلام می‌کند که تلاش برای متقاعد کردن خلیفه حفتر برای عدم آغاز حمله نظامی جدید را نیز به انجام رسانده است.

نبرد سنگین میان نیروهای حفتر و ارتش غرب لیبی در حومه طرابلس

منابع لیبیایی از نبرد سنگین میان نیروهای تحت فرماندهی خلیفه حفتر با نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی، در حومه طرابلس خبر دادند.

به گزارش روسیاالیوم، منابع لیبیایی اعلام کردند که درگیری‌ها از صبح امروز در نزدیکی فرودگاه طرابلس واقع در منطقه قصر بن غشیر در جنوب این شهر از سرگرفته شده است.

منابع محلی لیبیایی ویدئوهایی از منطقه قصر بن غشیر منتشر کردند که در آن صدای شلیک شدید گلوله شنیده می‌شود.

همچنین در ویدئویی دیگر درگیری شدید میان نیروهای ارتش تحت فرماندهی خلیفه حفتر و نیروهای دولت وفاق ملی در منطقه‌ای در حومه طرابلس به نمایش درآمده است.

این در حالی است که خبرنگار روسیاالیوم ساعتی قبل اعلام کرده بود که اعضای دفتر سازمان ملل در لیبی طرابلس را به سوی کشور تونس از طریق گذرگاه مرزی الجدیر ترک کرده‌اند. خودروهای وابسته به سازمان ملل از طریق جاده ساحلی به سمت غرب به سوی مرز با تونس حرکت کرده‌اند.

ادامه بمباران فرودگاه طرابلس توسط جنگنده‌های حفتر/ دیدار گوترش با السراج

هواپیماهای جنگی وابسته به نیروهای حفتر فرودگاه «معیتیقه» در طرابلس پایتخت لیبی را بمباران کردند.

منابع خبری گزارش دادند که هواپیماهای جنگی وابسته به نیروهای حفتر در سه نوبت فرودگاه غیرنظامی معیتیقه را بمباران کردند.

تکذیب خروج هیأت سازمان ملل از طرابلس

هیأت سازمان ملل در لیبی امروز دوشنبه اخبار و شایعات مربوط به خروج از طرابلس را تکذیب و تأکید کرد که فعالیت این هیأت با وجود دشواری‌های زیاد ادامه دارد.

صبح امروز دوشنبه همچنین درگیری در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی طرابلس واقع در منطقه قصر بن غشیر به وقوع پیوست.

منابع خبری لیبی گزارش دادند که نیروهای دو طرف ارتش ملی و دولت وفاق ملی از سلاح سنگین در این درگیری‌ها استفاده می‌کردند.

شبکه الجزیره نیز گزارش داد که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل با انتشار مطلبی در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که بزودی نشستی را با «فائز السراج» رئیس دولت وفاق ملی برگزار خواهد کرد.

هیأت سازمان همچنین بر ادامه تلاش خود جهت دستیابی به توافق آتش‌بس تأکید کرد.

طبق این گزارش از آغاز درگیری‌ها در حومه طرابلس حدود ۲۲۰۰ نفر از مناطق درگیری فرار کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، گروهی از نیروهای مصراته خود را به محور فرودگاه طرابلس رسانده و با مشارکت نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی موسوم به «نیروهای برکان الغصب»(آتشفشان خشم) موفق شدند به محل استقرار نیروهای حفتر حمله کنند.

حمایت رئیس پارلمان طبرق از حفتر

«عقیله صالح» رئیس پارلمان لیبی در طبرق (شرق) که به قاهره سفر کرده است با «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب دیدار کرد.

وی در این دیدار گفت که عملیات نیروهای ارتش ملی در طرابلس بر اساس قانون اساسی صورت می‌گیرد و آنها به دنبال هدف قرار دادن گروه‌های مسلح هستند.

به نقل از شبکه اسکای‌نیوز، صالح افزود: «باب مصالحه برای همه عناصر مسلح باز است».

وی تصریح کرد که عملیات ارتش ملی در طرابلس تا پاکسازی این شهر از همه گروه‌های مسلح ادامه خواهد داشت.

الأخبار: نیروهای مصری و اماراتی در عملیات «ارتش ملی لیبی» مشارکت می‌کنند

روزنامه «الأخبار» لبنان با اشاره به سفر اخیر «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی به مصر و بازدید وی به همراه «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر از پایگاه نظامی «محمد نجیب» نوشت: «هدف از این بازدید این بود که از نیروهای مصری و اماراتی که قرار است در عملیات (حفتر) شرکت کنند، اطمینان حاصل نمایند».

به نوشته این روزنامه تعدادی از خلبانان مصری و اماراتی در این پایگاه آماده انجام مأموریت خود برای انجام حملاتی در خاک لیبی در راستای حمایت از نیروهای حفتر، هستند.

سیطره ارتش ملی لیبی بر منطقه وادی‌الربیع

شبکه اسکای‌نیوز به نقل از برخی منابع میدانی گزارش داد که نیروهای ارتش ملی لیبی امروز نیز منطقه وادی‌الربیع در جنوب شرقی طرابلس را تصرف کردند.

رئیس‌جمهور سابق تونس: ژنرال حفتر اجیر محور شرارت عربی است «منصف المرزوقی» رئیس‌جمهور سابق تونس، خلیفه حفتر را اجیر شده به دست عربستان سعودی، امارات و مصر دانست و از این سه کشور با عنوان «محور شرارت عربی» یاد کرد.

به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، منصف المرزوقی، رئیس جمهور سابق تونس گفت خلیفه حفتر، رئیس نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی اجیر و مزدور محور شرارت عربی و به عبارت دیگر مصر، عربستان سعودی و امارات عربی متحده است که برای خدمت به اسرائیل و غرب تلاش می‌کنند به هر وسیله‌ای با بهار عربی مقابله کنند.

المرزوقی گفت: بهار عربی با جنگ داخلی در سوریه و یمن، با کودتا در مصر و با پول کثیف و رسانه‌های فاسد در تونس نابود شد و اکنون تلاش می‌کنند آخرین جبهه انقلاب را که در لیبی باقی مانده است نابود کنند.

وی همچنین تاکید کرد قدرت‌های بزرگ با کشور‌های محور شرارت عربی همدست هستند و آزادی اعراب برای آن‌ها اهمیتی ندارد به همین سبب هیچ امیدی به آن‌ها نیست و ملت‌های عربی باید خودشان برای آزادی اقدام کنند و حقوق خودشان را پس بگیرند.

المرزوقی گفت: حفتر اجیر کسانی است که خودشان هم اجیر دیگران هستند (رژیم‌های مرتجع عربی که اجیر غرب هستند) این کشور‌ها صرفا عروسک‌هایی در دست قدرت‌های بزرگ هستند تا کشور‌های غربی از طریق آن‌ها بتوانند وارد سوریه، یمن و لیبی شوند. اوضاع به شدت وخیم است. به نظر من ملت‌های عربی برای دستیابی به آزادی و عزت نباید منتظر دیگران باشند بلکه باید به خودشان تکیه کنند. متاسفانه جامعه بین المللی تحت سیطره قدرت‌های بزرگ است و این قدرت‌ها هم به آزادی ملت‌های عربی اهمیتی نمی‌دهند و آزادی این ملت‌ها از نظر آن‌ها در درجه آخر اهمیت قرار دارد.

درخواست دولت موقت لیبی برای مداخله فوری روسیه عبدالهادی الحویج، وزیر خارجه دولت موقت لیبی در سخنانی خواهان مداخله فوری روسیه برای حل بحران این کشور شد.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، عبدالهادی الحویج، وزیر خارجه دولت موقت لیبی در سخنانی خواهان مداخله فوری روسیه برای حل بحران لیبی شد.

وزیر خارجه دولت موقت لیبی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: روسیه کشوری محوری است و ما از این کشور می خواهیم پروژه آشتی ملی را همانند آنچه برای بحران سوریه در سوچی به انجام رساند، راهبری کند. ما امیدواریم یک سوچی نیز برای لیبی باشد.

وی در ادامه با بیان وجود ارتباط با روسیه از طریق وزارت خارجه تصریح کرد: نقش روسیه مورد پذیرش و مورد استقبال است و همچنانکه در ابتدا گفتم این کشور گذشته استعماری ندارد. ما از نقش روسیه استقبال می کنیم و روسیه رابطه ای خوب با تمامی طرفها دارد. ما معتقدیم روسیه و اتحادیه آفریقا قادر به ایفای نقش در این بحران هستند.

گفتنی است طبق اعلام رسانه ها، روسیه روز گذشته مانع از صدور بیانیه ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد شد که در آن از نیروهای ارتش ملی لیبی به ریاست ژنرال خلیفه حفتر خواسته شده بود تا عملیات خود را در طرابلس متوقف کنند.

۱۰۵ کشته و زخمی/ درگیری‌های شدید در اطراف فرودگاه طرابلس

افزایش شمار کشته‌ها و زخمی‌شدگان درگیری‌های طرابلس به بیش از ۱۰۰ نفر و درگیری‌های شدید در اطراف فرودگاه طرابلس از مهمترین اخبار نبرد پایتخت لیبی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیاالیوم، وزارت بهداشت دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرد که آمار تلفات درگیری‌های اطراف طرابلس افزایش پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش؛ تاکنون بر اثر این درگیری‌ها ۲۵ نفر کشته و ۸۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

این در حالی است که نیروهای دولت وفاق ملی از تسلط مجدد بر فرودگاه بین المللی طرابلس و آزادسازی آن از دست نیروهای خلیفه حفتر خبر دادند.

همزمان برخی منابع دیگر از ادامه درگیری‌ها در اطراف فرودگاه و در نزدیکی العزیزیه خبر دادند.

خبر دیگر اینکه فرودگاه معیتیقه طرابلس بمباران شد.

همچنین دفتر سازمان ملل اخبار مربوط به خروج از طرابلس به سوی تونس را تکذیب کرد.

فرودگاه طرابلس به کنترل نیروهای دولت وفاق در آمد سخنگوی نیروهای دولت وفاق لیبی از کنترل کامل این نیروها بر فرودگاه طرابلس خبر داد.

نیروهای دولت وفاق لیبی موفق شدند بعد از چندین ساعت درگیری با نیروهای خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش لیبی در داخل فرودگاه طرابلس این فرودگاه را به کنترل خود در بیاورند.

"محمد قنونو" سخنگوی نیروهای دولت وفاق لیبی به سایت العربی الجدید گفت که صبح امروز دوشنبه فرودگاه طرابلس به کنترل کامل این نیروها آمده است.

وی تاکید کرد که زمان پایان دادن به حضور نیروهای خلیفه حفتر در داخل طرابلس نزدیک است و عملیات بعدی علیه نیروهای حفتر گسترده تر می شود و مناطق دیگری در غرب و جنوب پایتخت به سمت مناطق کوهستانی را در بر خواهد گرفت.

منابع لیبیایی امروز اعلام کردند که فرودگاه طرابلس هدف حمله هوایی جنگنده وابسته به نیروهای حفتر قرار گرفته و بر اثر این حمله پروازهای آن به تعلیق در آمده است.

گروه‌های لیبیایی توافق کرده بودند تا اواسط سال جاری میلادی یک نشست ملی در خصوص انتخابات و ساختار سیاسی آینده کشورشان برگزار کنند و این در حالی است که "خلیفه حفتر" ژنرال شورشی لیبی روز پنج شنبه به نیروهای تحت فرماندهی خود دستور داد تا حمله به طرابلس، پایتخت این کشور برای آزادسازی آن از وجود گروه‌های تروریستی را آغاز کنند.

محمد قنونو سخنگوی نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی روز گذشته از آغاز عملیات آتشفشان خشم علیه نیروهای وابسته به خلیفه حفتر آغاز شده است.

خلیفه حفتر، که از اسلام برگشته و مبارزه با اسلام‌گرایان را بر پرچم خود درج کرده است، رویای فتح آسان و فوری طرابلس را دارد. در واقع، این ژنرال شورشی در لیبی حمله به طرابلس را پس از دریافت چراغ سبز از سوی عربستان سعودی، امارات و مصر آغاز کرده است. این حکومت‌های عربی در واقع همان سیاستی را در لیبی علیه اخوان‌المسلمین دنبال می‌کنند که در یمن علیه جنبش مردمی «انصارالله» به‌کار برده‌اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها