هشدار دیوید آلبرایت به اروپایی‌ها برای اصلاح برجام

کد خبر: 767702

رئیس اندیشکده علوم و امنیت بین‌المللی در یادداشتی نوشته در صورتی که اروپایی‌ها با دولت آمریکا برای «اصلاح برجام» توافق نکنند، رئیس‌جمهور این کشور تحریم‌ها علیه ایران را بازمی‌گرداند.

هشدار دیوید آلبرایت به اروپایی‌ها برای اصلاح برجام

خبرگزاری فارس: «دیوید آلبرایت»، رئیس و بنیانگذار «موسسه علوم و امنیت بین‌الملل» که نقش گسترده ای در فضاسازی علیه برنامه هسته ای ایران دارد در یادداشتی روز چهارشنبه با اشاره به فرا رسیدن موعد تصمیم‌گیری ترامپ برای تمدید معافیت‌های تحریمی ذیل برجام از اروپایی‌ها خواسته برای رفع آنچه به گفته وی «نقائص برجام» است فرصت را غنیمت بشمارند.

ایت» در یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست، آشوب‌های اخیر در شهرهای ایران را «خیره‌کننده و مهم» خوانده اما نوشته تمرکز روی این موضوع نباید باعث غفلت از لحظه سرنوشت‌سازی دیگری «برای ایران و غرب» شود که به سرعت در حال نزدیک شدن است.

وی با اشاره به اینکه بعد از اقدام ترامپ در عدم تأیید پایبندی ایران به برجام، کشورهای اروپایی نمایندگانی را برای رایزنی در خصوص اصلاح این توافق هسته‌ای به واشنگتن اعزام کرده‌اند نوشته است: «مسیر سازنده‌تری در راه است، اگر اروپایی‌ها بتوانند قبل از هدر رفتن آن، از آن استفاده کنند.»

او از بندهای زوال‌پذیر توافق هسته‌ای، معروف به «بندهای غروب آفتاب» به عنوان یکی از نقائص این توافق یاد کرده و نوشته اروپایی‌ها تا کنون هیچ «راه حل جدی» برای حل آن ارائه نکرده‌اند.

«آلبرایت» در ادامه مدعی شده برنامه موشک‌های بالستیک ایران در حال پیشروی به سمت قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای از کشورهای اروپایی خواسته قبل از فرارسیدن موعد تصمیم‌گیری ترامپ درباره تمدید معافیت‌های تحریمی ایران در اواسط ماه ژانویه، کشورهای اروپایی رایزنی با آمریکا درباره سرنوشت این توافق را آغاز کنند.

وی می‌نویسد: «علی‌رغم آنکه رسیدن به مواضع مشترک برای متوقف کردن ساختارسازی هسته‌ای تهران ماه‌ها به طول خواهد انجامید، توافق بر سر شروع کار ضروری است.»

آلبرایت نوشته کشورهای اروپایی بایستی برای طراحی مواضع مشترک جهت جلوگیری از بندهای زوال‌پذیر توافق، بهبود اجرای توافق و نحوه مقابله با برنامه موشکی ایران توافق کنند.

او تصریح کرده در صورتی که چنین اتفاقی نیفتد، راهکار دیگر این خواهد بود که ترامپ از امضای معافیت‌های تحریمی علیه ایران خودداری خواهد کرد و تحریم‌ها علیه تهران را بازخواهد گرداند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها