رای الیوم: ترامپ مانند جنگجویی است که به پایش شلیک کرده

کد خبر: 868093

رای الیوم در گزارشی به بررسی سیاست‌های اقتصادی مخرب دولت دونالد ترامپ پرداخت و اعلام کرد در این جنگ اقتصادی آمریکا شکست خواهد خورد.

رای الیوم: ترامپ مانند جنگجویی است که به پایش شلیک کرده

باشگاه خبرنگاران: رای الیوم در گزارشی به بررسی سیاست‌های اقتصادی مخرب دولت دونالد ترامپ پرداخت و اعلام کرد در این جنگ اقتصادی آمریکا شکست خواهد خورد.

به گزارش رأی الیوم، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با اعلان جنگ اقتصادی علیه بیش از بیست کشور و با اقدامی که در بلند مدت تهدیدی برای اقتصاد آمریکا و ارزش دلار است، همچون جنگجویی رفتار می‌کند که به پای خود شلیک کرده است، اما در آینده نزدیک با جایگزین شدن پول ملی کشور‌های تحریم شده در تعاملات تجاری، تنها دوستان ترامپ تل آویو و برخی کشور‌های عربی خلیج فارس خواهند بود.

رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: دولت دونالد ترامپ علیه بسیاری از کشور‌ها مثل روسیه، چین، ترکیه، ایران و اتحادیه اروپا اعلام جنگ اقتصادی کرده است، اما این کشور‌ها در نخستین و سریعترین اقدام و شاید هم به عنوان مقدمه‌ای برای اقداماتی دیگر به طور گروهی یا انفرادی به این امر واکنش نشان دادند و در معاملات تجاری خود دلار را کنار گذاشتند.

روسیه و ترکیه که ترامپ برخی تحریم‌های اقتصادی را علیه آنان اعمال کرد، تصمیم گرفتند جبهه‌ای واحد علیه دلار تشکیل دهند و در همه مبادلات تجاری، واحد پول ملی خود یعنی روبل و لیره را به کار گیرند. شرکت "روسو بورن اکسپورت" که ۸۵ درصد از صادرات سلاح‌های روسیه را در دست دارد تصمیم گفت: در همه معاملات تسلیحاتی و تجهیزات نظامی خود به طور کامل واحد پول آمریکا را کنار بگذارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز که در پی خرید موشک‌های اس ۴۰۰ روسیه و بازداشت آندرو برونسون، کشیش آمریکایی، روابط وی با هم‌پیمان آمریکایی‌اش به ناگهان تیره شد، آمریکا را به حمایت از توطئه کاهش ارزش لیره ترکیه متهم و اعلام کرد با چین، ایران، اوکراین و روسیه برای تعامل با واحد پول این کشور‌ها به توافق رسیده است.

دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه تحریم‌های آمریکا علیه سیستم بانکی روسیه را به مثابه "اعلام جنگ" دانست و گفت: کشورش با کاهش سرمایه گذاری‌های خود به دلار در سرتاسر دنیا، از جمله اوراق قرضه آمریکا به این تحریم‌ها پاسخ خواهد داد. در عین حال دنیس مانتوروف، وزیر بازرگانی روسیه از تصمیم کشورش برای استفاده از پول ملی در معاملات روسیه با همه کشور‌های خاورمیانه، آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین خبر داد. صنایع خودروسازی روسیه نیز در حال فروش محصولات خود به ترکیه با لیره است. همچنین معاملات تجاری اروپا در آینده با یورو خواهد بود و اتحادیه اروپا اکنون در حال بررسی پرداخت هزینه واردات نفتی و معاملات تجاری خود با ایران به یورو است.

قطعا به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی، فرآیند نقل و انتقال از دلار به واحد پول کشور‌ها در مراحل اولیه خطرناک خواهد بود، زیرا واحد پول آمریکا حداقل در صد سال گذشته، پایه اصلی بسیاری از تعاملات تجاری جهانی بوده است، اما با توجه به باز بودن در‌های تجارت جهانی و با کاهش سلطه اقتصادی آمریکا، این اوضاع در حال تغییر است و شاید در بلند مدت با گسترده شدن دایره جبهه جنگ علیه دلار، قربانی اصلی خود دلار باشد.

پیوستن شماری از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا به جبهه مخالفان تسلط و هیمنه دلار و حمایت چین به عنوان دومین قدرت اقتصادی برتر جهان پس از آمریکا، از این اقدام، قطعا این جبهه را قدرتمندتر خواهد کرد. به ویژه اینکه تحریم‌های اقتصادی ترامپ علیه صادرات چین در غالب تعرفه‌های مالیاتی بالا، با توجه به اینکه چین بزرگترین شریک تجاری آمریکاست و میزان سرمایه گذاری این کشور در اوراق قرضه آمریکا به دو تریلیون دلار می‌رسد، تاثیر منفی بر ارزش واحد پول آمریکا بجای خواهد گذاشت.

ترامپ با اعلام جنگ اقتصادی علیه بیش از بیست کشور و با اقدامی که در بلندمدت تهدیدی برای اقتصاد و ارزش پول کشورش (دلار) است، همچون جنگجویی رفتار می‌کند که به پای خود شلیک کرده است.

اخاذی مالی و باج خواهی‌های اقتصادی ترامپ در جنگ هایش، برای او و اقتصاد کشورش نتایج معکوسی به همراه خواهد داشت. وقتی او هم‌پیمانان اروپایی، کانادا، روسیه، چین و بسیاری از کشور‌های آسیایی، آمریکای لاتین و کشور‌های آفریقایی را از دست بدهد به جز اسرائیل و برخی کشور‌های عربی برخوردار از نفت در حوزه خلیج فارس چه کسی برایش خواهد ماند؟ پس چنین دوستانی مبارکش باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها