فردا گزارش می‌دهد؛

ظریف نامزد پوششی لاریجانی است؟

کد خبر: 1061360

مدل ظریف-لاریجانی شاید مدتی در جریان اصلاحات و اعتدال مطرح بود و سپس به فراموشی سپرده شد اما به نظر می رسد دوباره در حال احیا شدن است.

ظریف نامزد پوششی لاریجانی است؟

گروه سیاسی فردا: اعلام کاندیداتوری سید حسن خمینی برای اصلاح طلبان یک بازی برد-برد محسوب می شد. اگر او می آمد و می توانست برعکس انتخابات خبرگان رهبری، مجوز حضور در عرصه رقابت را از شورای نگهبان بگیرد؛ دیدگاهی در این اردوگاه سیاسی وجود داشت که شاید دوم خرداد دیگری رقم بخورد. اما اگر هم ردصلاحیت می شد، اصلاح طلبان قصد داشتند او را در قامت هاشمی سال 92 نشان دهند که بیرون صحنه بنشیند و معادلات اصلی را رقم بزند. حالا این پلن آنها عملا به بن بست خورد.

اقوال و اظهارنظرهای نیروهای اصلاح طلب بعد از منتفی شدن کاندیداتوری سیدحسن خمینی حکایت از آن می کند که آنها به سمت ظریف برگشته اند. سیاسیون اصلاح طلب معتقدند آمدن یا نیامدن ظریف دست خودش نیست، اگر تصمیم جریان بر حمایت از نامزدی او باشد، ناگزیر باید بپذیرد. بسیاری این پیام ظریف را که در اینستاگرام نوشت «بر عزمم برای نامزد نشدن استوارم ولی تداوم فشارها، آزارها، افتراها و تهدیدها در اقبال عمومی و در این، تاثیر معکوس دارد» در همین چارچوب ارزیابی می کنند.

اواخر سال گذشته، یکی از اعضای شورای مرکزی ندا به «ایرنا» گفته بود که «تقاضا کردیم محمدجواد ظریف نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند و اگر این اتفاق بیفتد نه تنها حزب ما بلکه افراد و گروه‌های دیگر نیز از او حمایت می‌کنند».

اما این همه ماجرا نیست. در مقابل دیدگاه یادشده، هستند کسانی که معتقدند ظریف نیز همچون سیدحسن خمینی گزینه بینابینی برای اصلاح طلبان است و در واقع نامش را مطرح می کنند تا نامزد اصلی آنها فعلا از میدان دید جریان مقابل دور بماند.

ماه‌های گذشته برخی از اصلاح‌طلبان به خصوص حزب کارگزاران حرف حمایت از لاریجانی را بیان می‌کردند و به نوعی آن را محک می‌زدند. اما این روزها با نزدیک شدن به زمان ثبت‌نام‌های ریاست جمهوری کمتر از این سخنان می‌گویند؛‌ برخی اصولگرایان معتقدند اصلاح‌طلبان با نگاه به چپ، می خواهند ضربه به راست زنند. محمدصادق کوشکی از جمله این افراد است، او به خبرنگار فردا گفت «اصلاح طلبان می خواهند ظریف را پیش پای نامزد اصلی که به نظرم آقای لاریجانی است، قربانی کنند».

این تحلیل شاید زیاد هم دور از واقعیت نباشد وقتی مهرداد لاهوتی یکی از سیاسیون نزدیک به علی لاریجانی می گوید «رقابت اصلی انتخابات 1400 بین اعتدالیون و اصولگرایان است».

این ذهنیت آنجا بیشتر تقویت می شود که به تجربه ثبت نام منوچهر متکی وزیر امورخارجه دولت احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نگاهی بیاندازیم که در گرفتن برگه ورود به میدان رقابت از شورای نگهبان ناموفق بود. برخلاف ظریف که موضوع تأییدصلاحیتش قطعی نیست، تمام فعالان سیاسی دو جناح بر این نظر متفق هستند که علی لاریجانی اگر برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند قطعا برگه تأییدصلاحیت را از جانب شورای نگهبان دریافت خواهد کرد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها