مهاجرت تحصیلی

کد خبر: 1241426

داشتن بورسیه‌های تحصیلی تا حد زیادی هزینه تحصیل دانشجویی و زندگی در کانادا را کاهش‌ می‌دهد. البته برخی از بورسیه‌ها تنها هزینه تحصیل را پوشش‌ می‌دهند اما برخی دیگر مانند بورسیه فاندها‌ می‌توانند هزینه‌های زندگی را هم پوشش دهند.

مهاجرت تحصیلی

 

آیا قصد دارید در بهترین دانشگاه‌های جهان تحصیل کنید؟ شاید هم دانش‌آموز هستید و‌ می‌خواهید در برترین مدارس بین‌المللی درس بخوانید؟ برای هر کدام از این مراحل باید بدانید که ویزاهای تحصیلی که کشورهای مختلف ارائه‌ می‌کنند چه شرایطی دارد و چه مدارکی‌ می‌خواهد. با ما همراه باشید تا راه‌های مهاجرت تحصیلی را بیشتر بشناسید. 

 

شرایط دریافت ویزای تحصیلی

حتما‌ می‌دانید که ویزا یک سند مسافرتی رسمی است و معمولا به صورت مهر یا برچسب در گذرنامه شما الصاق‌ می‌شود. فرد متقاضی با داشتن ویزا‌ می‌تواند به راحتی از کشور خارج شود. ویزا انواع مختلفی دارد که ویزای تحصیلی یکی از موارد مشهور آن است. این ویزا برای کشورهای مختلف شرایط متفاوتی دارد. 

ویزای تحصیلی خود به دو قسمت ویزای تحصیلی دانشجویی و ویزای تحصیلی دانش‌آموزی تقسیم‌ می‌شود و فرد با توجه به آنکه در کشور مقصد و در دانشگاه یا مدرسه مورد نظر پذیرفته شده است‌ می‌تواند برای گرفتن ویزای تحصیلی اقدام کند. 

تحصیل در خارج از کشور نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و کاملی است. مهلتی که دانشگاه برای ثبت‌نام مشخص‌ می‌کند بسیار مهم است و همواره توصیه‌ می‌شود که دانشجویان این مدت زمان را جدی بگیرند و حتما برای گرفتن ویزا در زمان مشخص اقدام کنند. بهتر است 3 تا 4 ماه پیش از ورود به کشور مقصد برای گرفتن ویزا اقدام کنند تا با مشکل تأخیر در ورود مواجه نشوند. انجام آزمون‌های زبان هم که به عنوان مدرک باید روی مدارک باشد هم خود زمانی لازم دارد که نباید عقب بیفتد.

انواع ویزای تحصیلی

ویزای تحصیلی که به دو نوع دانشجویی و دانش‌آموزی تقسیم‌ می‌شود خود بر اساس دو نقطه متمایز و گسترده دسته‌بندی‌ می‌شوند:

ویزای دانشجویی بر اساس مدت زمان برنامه

با توجه به شرایط کشور مقصد این ویزای تحصیلی خود به دو قسمت ویزای تحصیلی کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم‌ می‌شود. ویزاهای کوتاه مدت معمولا برای گذراندن دوره‌های زبان و دوره‌های کوتاه مدت صادر‌ می‌شود و حداکثر زمان آن هم معمولا 90 روز است. 

ویزاهای بلندمدت معمولا برای گذراندن دوره‌های کارآموزی و گرفتن مدرک صادر‌ می‌شود و زمان آن محدود به یک دوره سه ماهه نخواهد بود. این دوره‌ها‌ می‌تواند برای دوره‌های آموزشی خاص هم باشد که مثلا قوانین و شرایط آن برای کشورهای اروپایی‌ می‌تواند متفاوت باشد.

ویزای دانشجویی بر اساس نوع برنامه دانشجو

برخی از کشورها ویزا را بر اساس برنامه‌های دانشجو و دوره‌هایی که‌ می‌خواهد بگذراند صادر‌ می‌کنند. این ویزا‌ می‌تواند بر اساس نوع دوره و کارشناسی یا ارشد و دکترا متفاوت باشد. بر این اساس و انواع مختلفی که این ویزا دارد و تنها به زمان آن محدود نمی‌شود، دانشجو باید اقدام کند و شرایط خود را اعلام نماید.

مدارک لازم برای درخواست ویزای تحصیلی

هر کشوری بر اساس قوانین خود ممکن است مدارک متفاوتی برای صدور ویزا درخواست کند. اما یک سری مدارک وجود دارند که برای هر کشوری عمومیت دارند.

  • پاسپورت معتبر
  • متقاضی باید حسن نیت خود را از صدور ویزا مشخص نماید
  • تمکن مالی
  • مهارت و مدرک زبانی لازم

به عنوان کسی که‌ می‌خواهد در یک کشور خارجی تحصیل نماید داشتن مدرک زبان یکی از ملزومات گرفتن ویزای کشورهای دیگر محسوب‌ می‌شود. 

بورسیه تحصیلی

بورسیه تحصیلی کانادا

چرا کانادا در بین کسانی که‌ می‌خواهند برای تحصیل به خارج از کشور بروند طرفداران بیشتری دارد. سطح آموزشی بالا و فرصت‌های کاری پر شمار بعد از تحصیل یکی از چند دلیلی است که این کشور را مقصد افراد بسیاری برای تحصیل کرده است. 

انواع بورسیه تحصیلی کانادا

برای آنکه بخواهید در کشور کانادا تحصیل کنید اول باید انواع بورسیه‌های تحصیلی آن را بشناسید.

Scholarships، شایسته محوری

این نوع از بورسیه‌ها برای دانشجویانی در نظر گرفته‌ می‌شود که به لحاظ علمی شایستگی بیشتری نسبت به دیگر دانشجوها دارند. نمونه‌هایی مانند داشتن معدل بالا، مقاله‌های معتبر و گاهی هم نمره آزمون زبان یا مدرک جی‌آر‌ای باشد.

Grants و Bursaries، نیاز دانشجو

این مورد برای دانشجویانی است که احتیاج به کمک هزینه تحصیلی دارند. برای این کمک دیگر لازم نیست تا دانشجو نمره بالایی داشته باشد، تنها نیاز مالی کفایت‌ می‌کند. این کمک معمولا شامل دانشجویان بین‌المللی نمی‌شود.

Loans  وام برای دانشجویان کانادایی

وام‌های دانشجویی برای دانشجویان خارجی هم در نظر گرفته‌ می‌شود. این وام همان طور که به دانشجویان کانادایی تعلق‌ می‌گیرد به دانشجویان خارجی هم داده‌ می‌شود. این وام‌ها باید از بانک‌های خصوصی کانادایی گرفته شود.

Teaching Assistants (TA) ، دستیار تدریس

دانشجویان ارشد یا دکتری برای دریافت کمک هزینه‌های دانشجویی‌ می‌توانند به عنوان دستیار استاد در دانشگاه تدریس کنند. این دانشجویان باید نمرات بالا در آزمون‌های تافل یا ایلتس داشته باشند تا بتوانند از این کمک هزینه‌ها بهره‌‌مند شوند.

Research Assistantships (RA) ، دستیار تحقیق

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری‌ می‌توانند برای دریافت کمک هزینه تحصیلی در کارهای پژوهشی دانشگاه و به عنوان دستیار اساتید کار کنند. این مطالعات‌ می‌تواند ارتباطی به رشته تحصیلی خودشان و پایان‌نامه‌شان نداشته باشد. این کارها بین 15 تا 20 ساعت از وقت آن‌ها را خواهد گرفت و معمولا از بین دپارتمان‌ها و دانشکده‌های خاصی برای این مطالعات انتخاب‌ می‌شوند.

چگونه بورسیه تحصیلی کانادا بگیریم؟‌

برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا باید دانشگاه‌ها را جست‌وجو و بعد اپلای کنید. برای این کار باید درباره بورسیه اتومات دانشگاه‌های کانادا بیشتر بدانید.

اپلای برای دریافت بورسیه اتومات کانادا

همزمان با اینکه برای رشته تحصیلی مورد نظرتان اپلای‌ می‌کنید‌ می‌توانید بورسیه‌های دانشگاه را هم اپلای کنید.

اگر برای مقطع لیسانس یا فوق لیسانس (بدون نیاز به پایان نامه و تعیین استاد راهنما) اپلای می‌کنید، از همان اول بعد از آنکه دانشگاه خود، رشته و مدارک لازم را تعیین کردید، در قسمت Apply دانشگاه اکانت بسازید و اطلاعات و مدارک خود را به صورت آنلاین برای دانشگاه بفرستید. سپس اگر شایستگی‌های لازم را داشته باشید، درخواست شما برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا به صورت همزمان و خودکار بررسی می‌شود.

اگر برای رشته‌های کارشناسی ارشد که نیازمند تعیین استاد راهنما قبل از اپلای هستند و برای تحصیل در مقطع دکترا اپلای می‌کنید، پروسه اپلای با حالت اول فرق دارد. چون بورسیه‌های مورد نظر در این مقاطع بیشتر از سمت استاد راهنما و به صورت دستیار تدریس و دستیار تحقیق ارائه می‌شوند، باید قبل از اپلای رشته و مقطع مورد نظر، استاد راهنمای خود را بیابید و پس از تایید گرفتن از وی، کارهای اپلای خود را انجام دهید.

نکات مهم برای گرفتن بورسیه تحصیلی کانادا

  • کاملا جست‌وجو کنید تا تمام فرصت‌های موجود در دانشگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی را به خوبی بشناسید.
  • ددلاین‌ها را مهم تلقی کنید و بهترین فایل خود را قبل از ددلاین بفرستید.
  • خودتان را از سایرین جدا و متفاوت نگه دارید.
  • کارهایی که برای اپلای لازم است را دقیق اجرا کنید.
  • کاور لتر منحصربه‌فردی بنویسید.
  • واقع بین باشید.

بورسیه تحصیلی کانادا

نتیجه‌گیری

داشتن بورسیه‌های تحصیلی تا حد زیادی هزینه تحصیل دانشجویی و زندگی در کانادا را کاهش‌ می‌دهد. البته برخی از بورسیه‌ها تنها هزینه تحصیل را پوشش‌ می‌دهند اما برخی دیگر مانند بورسیه فاندها‌ می‌توانند هزینه‌های زندگی را هم پوشش دهند. بنابراین برای آنکه بتوانید بورسیه تحصیلی کانادا را در بهترین حالت دریافت کنید باید دانشجوی برتر با رتبه عالی باشید تا بتوانید از مزایای بورسیه‌های دانشجویی بالاترین بهره را ببرید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت https://arianaabroad.com/ مراجعه کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها