کپسول نیتروژن

کد خبر: 1068407

نیتروژن هفتمین عنصر در جدول تناوبی می باشد که 78 درصد از جو کره زمین را نیز تشکیل می دهد. همچنین گاز ازت بالن گاز در بافت های زنده نیز به وفور وجود دارد. به طوری که چهارمین عنصر فراوان در بافت های زنده است. نیتروژن مایع که در کپسول ها نگه داری می شود، کاربرد های فراوانی دارد که در این مقاله به آن ها اشاره شده است. کپسول های نیتروژن مایع در صنایع و زمنیه های مختلفی به کار می رود.

در این مقاله به سوالات زیر پاسخ داده شده است:

1- کپسول نیتروژن شامل چه چیزی می باشد؟

2- از کپسول نیتروژن در چه زمینه هایی استفاده می شود؟

3- قیمت کپسول نیتروژن چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟

 

1- کپسول نیتروژن شامل چه چیزی می باشد؟

کپسول نیتروژن شامل نیتروژن می باشد. نقطه جوش نیتروژن 196 درجه سانتی گراد پایین تر از صفر و یا 77 کلوین می باشد. نقطه ذوب این عنصر نیز 210 درجه سانتی گراد زیر صفر  و 63 کلوین می باشد. نیتروژن  در آزمایشگاه و توسط تقطیر هوای مایع به دست می آید. به دلیل این که 78 درصد از هوا توسط نیتروژن تشکیل شده است، بنا بر این منبع مناسبی برای تهیه نیتروژن می باشد. برای این کار ابتدا هوا را تا 200 درجه سانتی گراد زیر صفر خنک می کنند. سپس با افزایش دمای آن عنصر های مختلف را به شکل گاز جدا سازی می کنند. به دلیل این که نیتروژن دارای نقطه جوش -196 می باشد، اولین گازی است که در تقطیر هوای مایع جدا می شود. نیتروژن مایع دارای دمای بین -196 و -210 می باشد. به دلیل این دمای پایین، در سرما سازی و منجمد ساختن مواد مختلف استفاده می شود.

2- از کپسول نیتروژن در چه زمینه هایی استفاده می شود؟

از نیتروژن مایع موجود در کپسول نیتروژن در زمینه ها و صنایع مختلف زیادی استفاده می شود. دلیل عمده ی استفاده از این ماده، دمای پایین آن است. از پر اهمیت ترین کاربرد های اقتصادی  نیتروژن، می توان به تولید آمونیاک اشاره کرد. این کار از طریق فرآیند هابر اتفاق می افتد و به دلیل این که نیتروژن در دماهای بسیار پایین مایع است، واکنش دهنده ای مناسب برای این کار می باشد. از آمونیاک برای تولید کود و اسید نیتریک استفاده می کنند. عنصر نیتروژن به دلیل داشتن نقطه ذوب و جوش پایین، در صنایع سرما سازی نیز استفاده می شود. یکی از کاربرد های این ماده این است که مایعات قابل انفجاری که در صنایع مختلف از آن ها استفاده می کنند را سرد نگه داشته و مانع از انفجار و آتش گرفتن آن ها می شود. به عنوان مثال مایعاتی که برای ساخت قطعات الکترونیکی مانند دیود و ترانزیستور به کار می روند را در مخزن های بزرگی نگه داری می کنند. این مایعات ممکن است به دلیل دمای بالا و اصطکاکی که ایجاد می کنند؛ منفجر بشوند. به همین دلیل از کپسول نیتروژن در مجاور این مایعات استفاده می شود تا دمای آن ها را پایین بیاورد و ازانفجار آن ها جلوگیری کند. در صنایع غذا نیز، نیتروژن نقش پر رنگی دارد. از کپسول نیتروژن برای منجمد کردن غذا استفاده می شود تا از فاسد شدن آن جلو گیری شود و همچنین در زمانی که غذا یا مواد غذایی از جایی به جای دیگر انتقال می یابد، با استفاده از نیتروژن این مواد غذایی را منجمد می کنند تا در طول حمل و نقل فاسد نشوند و یا دچار تغییرات شیمیایی نشوند.. نمونه های زیست شناسی و بیولوژیکی را در مخازنی در دمای پایین و گاهی به صورت منجمد نگه داری می کنند. برای پایین آوردن دمای این مخازن، از نیتروژن استفاده می شود.  به عنوان مثال سلول های جنسی مانند اسپرم و تخمک را در مخازنی نگه داری میکنند که توسط نیتروژن سرد تر شده اند و برای نگه داری این سلول ها، شرایط مناسبی را دارند.

کپسول نیتروژن در دادن شوک های انجماد نیز به کار می رود. این شوک ها به صورت منجمد کردن های ناگهانی است و در صنایع مختلفی به کار می رود. از کپسول نیتروژن در صنعت نیمه رسانا ها نیز استفاده می شود. در این صنعت از کپسول نیتروژن به عنوان منبع گاز خالص نیتروژن استفاده می شود. همچنین از کپسول نیتروژن استفاده می شود تا کوره ها را با آن بپوشانند و دمای آن ها را کاهش دهند. از نیتروژن برای بسته بندی و منجمد ساختن مواد غذایی استفاده می شود. اکسیژن باعث فاسد شدن ماده های غذایی می شود. استفاده از نیتروژن این اثر را خنثی می کند و همچنین با ایجاد محیط منجمد و با دمای پایین، مواد غذایی را سالم نگه می دارد. از نیتروژن در پر کردن تایر خودرو ها نیز استفاده می شود. این کار اصطکاک را کاهش می دهد و عمر هوای لاستیک و تایر را افزایش می دهدو با استفاده از نیتروژن در تایر خودرو ها، نیازی به چک کردن های مکرر باد تایر خودرو نمی باشد.

3- قیمت کپسول نیتروژن چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟

کپسول های نیتروژن معمولا در اندازه های مختلفی در بازار وجود دارند. اندازه های این کپسول ها، از 2 لیتر تا 50 لیتر وجود دارد. همچنین فشار نیتروژن در این کپسول ها از 150 بار تا 200 بار می باشد. البته در مقیاس های صنعتی، این اندازه ها متفاوت هستند و گاهی کپسول هایی به اندازه 1 متر مکعب ساخته می شوند. قیمت کپسول نیتروژن به عوامل مختلفی بستگی دارد. بدیهی است هر چه کپسول بزرگ تر و فشار نیتروژن موجود در آن بیش تر باشد، قیمت بیش تری باید برای آن پرداخت کرد. عامل دیگری که برای قیمت کپسول نیتروژن در نظر گرفته می شود، خلوص نیتروژن موجود در کپسول می باشد. این خلوص به میزان دقت در تولید نیتروژن بستگی دارد. به همین دلیل ممکن است کپسول 10 لیتری نیتروژن که درصد خلوص نیتروژن در آن 90 درصد می باشد، از کپسول 20 لیتری نیتروژن با درصد خلوص 80، گران تر باشد.

جمع بندی: نیتروژن به صورت کپسول هایی به فروش می رود. از این کپسول ها در صنایع مختلف و زمینه های مختلفی استفاده می شود. به برخی از کاربرد های کپسول های نیتروژن در این مقاله پرداخته شد. همچنین قیمت این کپسول ها به عوامل مختلفی بستگی دارد و به دلیل این که در اندازه های مختلف در بازار وجود دارند، به راحتی می توان کپسولی با اندازه مناسب و مورد نیاز را با قیمت مناسب خرید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها