ورق استیل 409 بگیر چیست؟|قیمت ورق استیل 409+ویژگی و خواص

کد خبر: 1120281

استنلس استیل آلیاژی از فولاد است که در مقایسه با فولاد معمولی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت بالاتری دارد. بهره بردن از ورق استیل در صنایع پر کاربردی مثل خودرو سازی، انرژی، حمل ونقل، ساختمان، پزشکی و غذایی باعث شده که این مقاطع فولادی دارای از اهمیت فراوانی در تمامی ابعاد زندگی روزمره ما برخوردار باشد.

استنلس استیل چیست؟

استنلس استیل (stainless steel) با خاصیت ضدزنگ خود یکی از آلیاژهای مشتق شده از آهن است و حاوی مواد کروم، نیکل، منگنز، کربن، مولیبدن و ... است. در ورق استیل، عنصر کروم حداقل 5/10 درصد عناصر تشکیل‌دهنده را به خود اختصاص داده است. کروم نقش اصلی را در مقاومت لایه بیرونی استنلس استیل در برابر خوردگی، دارا است. به غیر از کروم، از نیکل نیز برای مقاومت بیشتر ورق استیل در برابر پوسیدگی و زنگ‌زدگی استفاده می‌گردد. عنصر مولیبدن نیز باعث شکل‌پذیری بیشتر این آلیاژ فولادی به حساب می‌آید.

ویژگی‌های ورق استیل چیست؟

تولیدکنندگان، می‌توانند میزان کروم در ساخت ورق استنلس استیل را تغییر دهند. برخی از گریدها مثل آن چه در لوازم خانگی و آشپزخانه مورد استفاده است، هم از نظر ظاهری و هم از نظر استحکام باید کیفیت لازم را داشته باشند. برخی از استیل ضدزنگ نیز چندان در دید نیستند و فقط باید کارایی لازم را در برابر خوردگی‌ و زنگ‌زدگی داشته باشند. بنابراین انواع و اقسام ورق‌های فولادی در اندازه و ضخامت خاصی تولید می‌شوند و در گریدهای متنوعی به بازار ارائه می‌شوند. ورق استیل، با توجه به قابلیت شکل‌گیری و ضدزنگ منحصر‌به‌فرد خود دارای ویژگی‌های جالبی است که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شویم:

  • زیبایی شناسی

فولاد ضدزنگ دارای قابلیت‌های فراوانی در زمینه زیبایی‌شناسی است. این ویژگی را می‌توان در طراحی داخلی ساختمان، مبلمان و ساختمان‌سازی مشاهده کرد. قابلیت حکاکی، رنگ‌آمیزی، برس‌خوردگی استنلس استیل از جمله مواردی است که ویژگی زیبایی‌شناسی این آلیاژ را برجسته می‌کند.

  • مکانیکی

مقاومت در برابر ضربه، ساییدگی و کشش در هنگام شکل‌دهی ورق استیل، قابلیت مهمی است که استفاده از آن در صنایعی همچون خودروسازی را به یک اصل تبدیل کرده است. همچنین استنلس استیل در نوسان دما ناشی از فعالیت‌های مکانیکی دارای استحکام فراوانی بوده و دچار زنگ‌زدگی و خوردگی نمی‌شود.

  • مقاوم در برابر آتش

لازم به ذکر است که باتوجه به اینکه استنلس استیل دمای محیطی 800درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند، به نسبت انواع زیادی از فلزها در برابر انتشار گازهای سمی و آتش گرفتن مقاومت بیشتری دارد.

ورق استیل 409

ورق استیل 409، تثبیت شده از عناصر کروم و تیتانیوم است که ببیشتر در در خودروسازی و سیستم اگزوز ماشین نیز استفاده می‌شود. این ورق استیل بگیر حاوی 11 درصد کروم است و در برابر خوردگی و اکسیداسیون در دمای بالا مقاومت قابل توجهی دارد. همان‌طور که قبل‌تر در مورد ویژگی مکانیکی استنلس استیل صحبت کردیم، ورق استیل 409 نیز در گروه آلیاژهایی قرار می‌گیرد که مهم‌تر از ویژگی ظاهری، مقاومت بیشتری در برابر پوسیدگی و خوردگی در دمای بالا را دارد.

نکته: ورق استیل دارای خاصیت مغناطیسی را، به اصطلاح «بگیر» می‌گویند. همچنین برای آلیاژ فاقد خاصیت مغناطیسی از اصطلاح «نگیر» استفاده می‌شود.

آلیاژ 409 در برابر خوردگی محیطی و خروج گازها نیز مقاومت بالایی دارد. همچنین در مجاورت برخی محیط‌های شیمیایی و گازی لایه بیرونی این آلیاژ، دچار زنگ‌زدگی سبکی می‌شود تا از خوردگی بیشتر آن جلوگیری گردد. یکی‌دیگر از ویژگی‌های ورق استنلس استیل قابلیت جوشکاری این آلیاژ است.

 به‌طور کلی از این آلیاژ در موارد نیز زیر استفاده می‌شود:

  • سیستم اگزوز خودرو
  • لوله مبدل حرارتی
  • اجزای کوره
  • تجهیزات کشاورزی
  • مبدل کاتالیستی
  • صدا خفه‌کن اگزوز
  • تکیه‌گاه ساز‌ه‌ها و آویزها
  • بدنه ترانسفورماتورها
  • فیلترهای سوخت

همچنین، مشخصات ورق استیل 409 را به تفکیک در جدول‌های زیر مشاهده می‌کنید:

. شیمیایی

عنصر درصد

Carbon

0.03
Chromium 11.7 - 10.5
Nickel 0.50
Manganese 1.00
Silicon 1.00
Nitrogen 0.030
Phosphorus 0.040
Sulfur 0.020
Niobium 8 x (C+N) min/0.15-0.50

 . مکانیکی

 

مقدار ویژگی
25 Yield Strength, min. (ksi)
55 Tensile Strength, min. (ksi)
20 Elongation, min. (%)
88 Hardness, max. (Rb)

. فیزیکی

 

داده

ویژگی

0.279 Density, lb/in3
32.0 x 106 Modulus of Elasticity, psi
6.5 x 10-6 Coefficient of Thermal Expansion, 68-212° F,/°F
13.2 Thermal Conductivity, Btu/ft hr F
0.11 Specific Heat, Btu/lb F
24.8 Electrical Resistivity, Mic ohm-in

از جمله رایج‌ترین ورق‌های استیل می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

ورق استیل 410

این گرید از استنلس استیل، برای مواردی استفاده می‌شود که خوردگی محیطی شدید ناست. این محیط‌ها شامل هوا، آب شیرین، برخی مواد شیمیایی و اسیدهای غذایی است.

ورق استیل 420

از جمله مصارف این آلیاژ می‌توان به لوازم آشپزخانه مثل قاشق، چنگال و چاقو اشاره کرد. این مدل از مقاطع فولادی در ساخت پیچ و مهره نیز کاربرد دارد و در برابر خوردگی اسیدهای خوراکی، هوا و اسیدهای آلی نیز مقاوم است.

ورق استیل 430

این فولاد ضدزنگ، به‌دلیل خاصیت مکانیکی و ضدحرارتی خود در محصولات صنعتی و مصرفی همچون ماشین لباسشویی، تزئینات اتوموبیل، آستر دودکش‌ها، پنل یخچال و ... مورد استفاده است. همچنین این آلیاژ فولادی در برابر خوردگی استید نیتریک نیز مقاومت بالایی دارد.

عوامل مؤثر بر قیمت ورق استیل چیست؟

مهم‌ترین عامل تعیین قیمت ورق استیل، قیمت آلیاژهای نیکل وکروم است. البته هزینه تولید کارخانجات مختلف با یکدیگر متفاوت است، اما هزینه تأمین مواد اولیه نقش بسزایی در قیمت استنلس استیل دارد. عوامل زیر بر قیمت ورق استنلس استیل تأثیرگذار هستند:

  • هزینه تأمین مواد اولیه
  • هزینه تولید
  • عرضه و تقاضا
  • هزینه حمل و نقل

توجه به این نکته مهم است که عوامل دیگری مثل زمان ذوب و تصفیه، ریخته‌گری، نورد، بازپخت و ... در قیمت پایه ورق استیل نیز مؤثر تأثیرگذار هستند. به این موارد می‌توان به پاندمی کرونا نیز اشاره کرد که بر عرضه و تقاضا تأثیر فراوانی داشته و به تبع آن باعث نوسان قیمت مقاطع فولادی شده است. شرکت توان فلز یکی از مراجعی است که می‌توانید از قیمت انواع ورق استیل با خبر شوید.

شرکت توان فلز

توان فلز لوگو

شرکت توان فلز مفتخر است که نزدیک به سه دهه در زمینه واردات و عرضه ورق استیل فعالیت می‌کند. توان فلز با عرضه انواع ورق استیل در اندازه و ضخامت‌های مختلف سعی در ایفای نقشی مؤثر در صنعت فولاد دارد. محصولات این شرکت از طریق تولیدکنندگان و فروشندگان معتبر جهانی که تمامی استانداردهای لازم را در ساخت ورق استنلس استیل به کار گرفته‌اند، تأمین می‌شود. بنابراین با توجه به کیفیت و تنوع محصولات، شرکت توان فلز مرجع معتبری برای تأمین نیاز مشتریان خواهد بود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها