منبع کویل دار چیست و چه کاربردی دارد؟

کد خبر: 1126541

منبع کویل دار یکی از کاربردی ترین تجهیزات تولید آب گرم در مصارف خانگی و صنعتی است که عموما از یک مخزن استوانه ای و چندین لوله یا کویل مسی تشکیل شده است.

منبع های کویل دار در انواع مختلفی تولید می شوند . طراحی و ساخت آنها با توجه به محل نصب و ویژگی های مورد نیاز بوده و مهم ترین نوع آن ها منبع کویل دار ایستاده و افقی می باشد.

منبع کویل دار چیست؟

منبع کویل دار از جمله تجهیزاتی است که از یک بدنه استوانه‌ای و چند لوله یا سیم پیچ مسی تشکیل شده که در آن آبگرم و بخار خروجی از دیگ وارد کویل ها شده و آب سرد ورودی به منبع را گرم می‌ کند . این منبع دوجداره بوده که هر دو برای تامین آب گرم ساختمان ها و محیط های صنعتی استفاده می شوند.

البته ساختار دو منبع کویل دار و منبع دوجداره تفاوت های با یکدیگر دارند و نباید این دو را با هم اشتباه گرفت. به عبارت دیگر تفاوت اصلی منبع دوجداره با منبع کویل دار وجود دو منبع استوانه ای تودرتو در نوع دو جداره است اما برای منابع کویل دار فقط از یک بدنه استوانه ای استفاده شده و دما توسط کویل ها مبادله می شود.

منبع کویل دار چیست و چه کاربردی دارد؟

منبع کویل دار چگونه کار می‌کند؟

آبگرم و بخار تولید شده توسط دیگ بخار به کمک پمپ های گردشی وارد لوله ها یا کویل های مسی نصب شده در داخل بدنه استوانه‌ای می شوند. آب سرد لوله کشی شهری از طریق دریچه های یک طرفه تعبیه شده بر روی بدنه منبع وارده منبع شده و به دلیل اختلاف دمایی آب داخل لوله و منبع تبادل دما صورت می گیرد.

در اثر برخورد آب منبع با این لوله ها دمای آنها به بیش از ۵۰ درجه افزایش می یابد و در نهایت از طریق شیرهای خروجی آماده مصرف می شوند . آب موجود در کویل ها با کاهش مجدد دما به دیگ برگردانده می‌شود و این چرخه ادامه می‌ یابد.

منبع کویل دار چگونه نصب می‌شود؟

بسته به اینکه منبع افقی یا عمودی را انتخاب کرده‌اید باید محل نصب منبع کویل دار را مشخص کنید. برای افزایش مقاومت این منابع در برابر ضربه باید پایه آنها را کاملاً بر روی زمین ثابت کنید . در نهایت باید برای نصب صحیح این منبع شیر ورودی آب سرد یکطرفه را در پایین مخزن و شیر خروجی آب گرم را در بالا قرار دهید.

مزایای استفاده از منبع کویل دار چیست؟

استفاده گسترده از منابع کویل دار نسبت به منابع دوجداره دارای مزایای بسیار زیادی است که از مهم ترین آنها می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

- تعمیر آسان منبع به ‌دلیل داشتن تنها یک مخزن و جدا شدن آسان آن پس از ترکیدگی و خرابی

- شستشوی آسان و سریع منبع

- به دلیل استفاده از لوله های مسی زیاد در داخل این منبع اتلاف حرارت بسیار کم است.

- این منابع تنوع زیادی داشته و کاربرد وسیعی در محیط هایی با ابعاد و ظرفیت های مختلف دارند.

- یکی دیگر از مزایای منبع کویل دار قطع نشدن فرایند تولید آب گرم به دلیل خرابی یکی از کویل ها است.

اجزای منبع کویل دار شامل چیست؟

- بدنه استوانه ای

بدنه استوانه ای شکل یکی از مهم ترین اجزای منبع کویل دار است که به منظور افزایش مقاومت آن در برابر فشار، رسوب و خوردگی از ورق های گالوانیزه در آن استفاده می شود . ابعاد ، ظرفیت و حجم منبع کویل دار با توجه به محل نصب و استفاده تعیین می شود و به همین دلیل تنوع زیادی در آن وجود دارد . بدنه های ساخته شده برای این منابع در دو حالت ایستاده و افقی بر روی پایه نصب می شوند.

- کویل

لوله های مسی از دیگر اجزای منبع کویل دار هستند که وظیفه آنها عبور آبگرم و بخار از دیگ است تا در نهایت منجر به انتقال دمای آن به آب سرد مخزن شوند.

کویل ها در دو نوع U شکل و هلیکال در بدنه نصب می ‌شوند و تعداد آنها متفاوت است.

- شیر بازرسی منبع کویل دار

شیر بازرسی یکی دیگر از اجزای منبع کویل دار است که بر روی بدنه تعبیه می شود تا به راحتی بتوان علاوه بر شستشوی سیم پیچ ها و تعمیر آنها وضعیت کلی هرکدام را بررسی نمود.

قیمت روز و خرید منبع کویل دار

تاسیسات لطفی یکی از مراکز فروش منابع کویل دار و سایر تاسیسات گرمایش مرکزی ساختمان است. این مجموعه بیش از 30 سال در زمینه طراحی و اجرای انواع تاسیسات گرمایشی و سرمایشی ساختمان سابقه فعالیت دارد. 

جهت مشاوره ، اخذ قیمت و خرید تجهیزات گرمایشی ساختمان نظیر منبع کویل دار افقی ، منبع کویل دار عمودی ، منبع انبساط پشت بام ، مبدل استخری استیل و... با تاسیسات لطفی تماس حاصل فرمایید. 

تاسیسات لطفی ۰۹۱۲۵۶۴۱۲۲۴

 www.tmilofti.ir

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها