سه واریزی جدید دولت برای هفت دهک یارانه بگیر در این ماه | واریز یارانه نقدی 1 میلیون تومانی به‌حساب سرپرست خانوار

کد خبر: 1285817

سومین و آخرین مرحله از طرح فجرانه و تخصیص یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومان به هفت دهک مشمول طرح کالابرگ از امروز آغاز شده و ۲۰ اردیبهشت به پایان می‌رسد.

سه واریزی جدید دولت برای هفت دهک یارانه بگیر در این ماه | واریز یارانه نقدی 1 میلیون تومانی به‌حساب سرپرست خانوار

خبرنگار شکیبا بقال زاده: معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: امروز  یارانه تشویقی  ۲۲۰ هزار تومانی مرحله سوم طرح فجرانه انجام می‌شود و خانوارهای ۷ دهک پایین درآمدی می‌توانند مانند دو ماه قبل با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد و خرید کالاهای موجود در سبد کالابرگ مشمول این اعتبار تشویقی شوند.

علیرضا عسگریان در نشست خبری اجرای مرحله سوم طرح فجرانه، افزود: دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به تأمین غذا و سفره مردم و امنیت غذایی دارد و در همین راستا، شبکه ملی اعتبار با حضور ۲۲۰ هزار فروشگاه کوچک و بزرگ برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک شکل گرفته است.

او در مورد ترکیب فروشگاه‌های طرف قرارداد طرح، اظهار کرد: ۱۰ هزار فروشگاه زنجیره‌ای، ۲ فروشگاه بزرگ مجازی، بیش از ۴۰۰ فروشگاه تعاونی شهر و روستا و حدود ۲۱۰ هزار فروشگاه در سطح شهرها، در این طرح فعال هستند.

عسگریان با اشاره به اینکه حتی در مناطق دورافتاده نیز تعاونی‌های شهر و روستا به طرح اضافه شده‌اند، گفت: بر اساس گزارش‌ها استقبال در استان ایلام تقریباً ۱۰۰ درصد بوده و در استان‌های اردبیل، لرستان و کهکیلویه و بویراحمد با استقبال بالای ۹۰ درصدی مواجه بوده‌ایم اما اگر در منطقه‌ای احساس کمبود فروشگاه وجود دارد، از مسئولان استانی می‌خواهیم فراخوان بدهند تا تعاونی‌های بیشتری طرح کالابرگ الکترونیکی را همراهی کنند.

معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به اینکه خانوارها از امروز تا یک ماه فرصت دارند از یارانه تشویقی طرح فجرانه استفاده کنند، افزود: طبق آمار، در طرح فجرانه ۵۲ میلیون نفر از فروشگاه‌ها خرید کرده‌اند.

به گفته عسگریان، افراد در صورت مشاهده تخلف از سوی فروشگاه‌ها، می‌توانند در تماس با شماره ۶۳۶۹ تخلفات را گزارش دهند و در صورت احراز تخلف، حتماً با آن برخورد خواهد شد.

اجرای هم‌زمان ۳ طرح‌ یارانه‌ ای

عسگریان در ادامه با اشاره به طرح یارانه سه‌گانه دولت اعم از طرح فجرانه کالابرگ، یارانه کودکان و مادران باردار، گفت: این طرح‌ها در راستای تحقق امنیت غذایی و تأمین سفره مردم در حال اجرا است و بر اساس آنها ضمن بهره‌مندی همه خانوارهای ۷ دهک پایین درآمدی از مشوق ۲۲۰ هزار تومانی طرح کالابرگ، هر کودک ۵ ماهه تا ۵ ساله دهک اول تا پنجم که بر اساس گزارش وزارت بهداشت دارای سوءتغذیه باشند معدل یک‌میلیون تومان به‌حساب سرپرست خانوار برای خرید ۱۶ قلم واریز می‌شود. این عدد برای کودکان مشمول طرح دهک ششم و هفتم ۶۰۰ هزار تومان است.

به گفته او در ابتدای طرح ۱۴۳ هزار کودک دارای سو تغذیه شناسایی شد و در نوبت دوم این عدد ۱۵۴ هزار کودک بود. درنهایت ۱۳۲ هزار کودک مشمول این طرح شد.

معاون وزیر کار درباره تأمین تغذیه مناسب مادران باردار و شیرده (طرح یسنا) اظهار کرد: ۸ استان محروم کشور نیز ماهانه مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. تمام این مبالغ جدا از یارانه عمومی است که برای افراد دهک اول تا نهم در نظر گرفته شده است.

جزئیات اجرای طرح فجرانه

طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز و تا ۱۸ اردیبهشت ادامه دارد. بر اساس این طرح، ماهانه خانوارهای مشمول طرح می‌توانند با خرید ۱۱ قلم کالا به میزان تعیین شده می‌توانند معادل ۲۲۰ هزار تومان خرید داشته باشند.

معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اجرا مرحله سوم طرح عنوان کرد: در طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی حدود ۹۸ میلیون بسته توزیع شده، بدون اینکه صفی ایجاد شود. میزان آورده دولت تقریباً ۱۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و آورده مردم ۶۷ هزار میلیارد تومان است که حدود ۲ میلیارد دلار کالا در ۲ ماه خرید شده و این عدد بزرگ‌ترین خرید کشور به شمار می‌رود.

متقاضیان یارانه فجرانه بخوانند

به گفته عسگریان، تاکنون حجم خرید در طرح فجرانه بیش از یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده است.

معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت کار، استقبال مردم در مرحله اول را ۸۷ درصد و در مرحله دوم ۶۷ درصد اعلام کرد و گفت: طرح کالابرگ الکترونیکی از موفق‌ترین و بزرگ‌ترین طرح‌های حوزه امنیت غذایی بوده است که به مرحله اجرا درآمده است.

عسگریان با اشاره به پایان طرح فجرانه پس از مرحله سوم، اظهار کرد: برای ادامه‌دار شدن این طرح باید با پژوهشگران صحبت شود و نظر آنها درباره تأثیر آن مشخص شد تا در ادامه مسئولان درباره آن تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه جمع‌بندی در خصوص ادامه‌دار شدن طرح کالابرگ و طرح فجرانه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت سبدی که برای مردم در نظر گرفته شده است از سال گذشته ثابت مانده و افزایش قیمت در آن متوقف شده است، توضیح داد: قیمت این سبد حدود ۷۴۰ هزار تومان است که افراد آن را ۵۲۰ هزار تومان خریداری می‌کنند. اگر قیمت این سبد ۸۰۰ هزار تومان شود نیز مشمولین طرح کالابرگ الکترونیکی آن را به قیمت ۵۲۰ هزار تومان خریداری می‌شود.

معاون رفاهی وزیر کار با بیان اینکه شارژ یارانه مضاعف ۲۲۰ هزار تومانی امروز انجام می‌شود، گفت: بیشترین کالایی که در این طرح خریداری شده مربوط به حوزه لبنیات است. در این طرح حبوبات به میزان ۱۰۰ هزار تن، شیر ۲۵۵ هزار تن، ماست ۲۱۴ هزار تن، ماکارونی ۶۰ هزار تن، گوشت قرمز ۴۴ هزار تن، گوشت سفید ۸۸ هزار تن، تخم‌مرغ ۸۹ هزار تن، پنیر ۳۴ هزار تن، شکر ۴۴ هزار تن، روغن ۷۰ هزار تن، برنج ۱۷۶ هزار تن از سوی مردم خریداری شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها