مابه التفاوت ارز 1226 تومانی کجاست؟/حمایت خاص لیدر جریان انحراف از عاملان اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی

کد خبر: 250047

چند نفر هستند که می توانند به سیستم دسترسی داشته باشند و از آن طریق ثبت سفارش کنند، آن هم در شرایطی که ما به ارز نیاز داریم. این کار فقط از سوی افرادی می تواند انجام گیرد که معمولا دسترسی ها و وابستگی های خاصی دارند. مشابه چنین رفتارهایی را ما در گذشته و در ماجرای اختلاس 3 هزار میلیاردی نیز شاهد بودیم.

مابه التفاوت ارز 1226 تومانی کجاست؟/حمایت خاص لیدر جریان انحراف از عاملان اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی
سرویس اقتصادی «فردا»- امیر قربانی - ماجرای بالا رفتن قیمت خودرو از یک سو و شنیدن خبرهایی مبنی بر واردات بیش از 500 دستگاه پورشه، آن هم با ارز مرجع از سوی دیگر سبب شده تا طی روزهای اخیر، مردم و برخی کارشناسان اقتصادی کشور نسبت به بی عدالتی های صورت گرفته، لب به اعتراض بگشایند. پاسخ به این سول که چه کسانی و با چه اهدافی اقدام به واردات این خودروهای لوکس نموده اند را در گفتگوی «فردا» با غلامرضا اسدالهی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه بخوانید:
- طی روزهای گذشته یکی از اخبار مهمی که در رسانه ها مطرح شد بحث واردات 500 دستگاه پورشه بود که با انتقادات فراوانی هم همراه بود. عده ای معترض بودند که با توجه به وضعیت ارز در کشور و ممنوعیت واردات کالاهای لوکس، واردات این 500 دستگاه چگونه انجام گرفته و چه جریاناتی از این امر حمایت می کردند؟
اینکه یک سری از کالاهای لوکس از جمله خودروها با ارز مرجع وارد شده موضوعی است که برخی مسئولان اقتصادی هم در جلسه با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه به آن اذعان داشتند. اما سوال ما این است که در چنین شرایطی که ارز وضعیتی مساعدی ندارد و برخی برای تهیه داروهای مورد نیاز نیز نمی توانند با ارز مرجع دارو تهیه کنند، چگونه است که این خودروها وارد کشور شده اند. طی چند ماه گذشته هم شاهد آن بودیم که ارز 1226 تومانی برای کالاهای لوکس به کار گرفته شده است و این در شرایطی است که ما به ارز نیاز ضروری داشته ایم.

مجلس قانونی برای نحوه استفاده از ارز توسط دولت تصویب کرده یا خیر؟

ما در قانون بودجه سال های گذشته بر مبنای مصوبه قانون برنامه پنجم توسعه، نرخ ارز را بر مبنای ارز شناور مدیریت شده بود. قرار هم بر این بود که ارز 1226 تومانی یک عدد محاسباتی باشد تا ارزی که به فروش می رسد اگر بیشتر از این مقدار فروخته شد، سود حاصل از آن به حساب درآمدهای جاری کشور واریز شود. اما متاسفانه این کار انجام نشده و معلوم نیست که این مابه التفاوت ارز 1226 تومانی کجا رفته است. از آن بدتر این است که مقداری از این ارز مرجع برای کالاهای لوکس مصرف شده است. یادم هست که خرداد ماه سال جاری، رئیس بانک مرکزی در مجلس به اعضای کمیسیون برنامه و بودجه قول داد که بانک مرکزی به هر میزانی که بازار کشش داشته باشد ما ارز داریم و با تزریق به بازار اجازه بالا رفتن قیمت ارز را نخواهیم داد. این در حالی بود که دولت یک مدت هیچ ارزی را به بازار عرضه نکرد. بازار نیز تابع عرضه و تقاضاست. یک فردی بچه اش مریض می شود و نیاز است که کودک خود را برای درمان به خارج از کشور ببرد. این فرد ارز به هر قیمتی که باشد آن را خریداری می کند و فقط به فکر بهبود بچه خود است. یا یک مدیر کارخانه برای آنکه ورشکست نشود در بازار آزاد، ارز به هر قیمتی باشد آن را تهیه می کند. در این بین ارز در شرایطی به سمت کالاهای لوکس مانند ماشین رفت و ما در داخل به این ارز به شدت نیاز داشتیم! دولت باید این ارزها را برای مصارفی چون دارو استفاده می کرد تا امروز شاهد بالارفتن یکباره قیمت دارو نباشیم تا وزیر سابق بهداشت و درمان هم اعتراف کند که به ما ارز نداده اند و همین امر باعث شده که ما نتوانیم دارو وارد کنیم.
به نظر شما بالا رفتن قیمت خودروها تا افزایش صددرصدی، نمایندگان را ملزم به دخالت در این موضوع نکرده است؟
دو سال قبل که ما میخواستیم تعرفه خودرو را پایین بیاوریم، خودروسازان با این موضوع مخالفت کردند. بعد از بازدیدی هم که مقام معظم رهبری در ایام نوروز از یکی از شرکت های خودروسازی داشتند، حضرت آقا فرمودند که برای حمایت از تولید داخلی و تقویت خودروسازان، تعرفه را اصلاح کنید. مجلس نیز بر مبنای فرمایش رهبر انقلاب، تعرفه را اصلاح کرده است. در مجموع نگاه نظام این گونه بوده که ما بتوانیم خودروهای خارجی را با کمترین میزان وارد کشور کنیم.

چه جریاناتی در زمینه واردات خودروهای لوکس و در کنار آن، افزایش قیمت خودرو دخیل هستند؟

در ماجرای ارز و مصرف ارز مرجع در مصارف مختلف سوالات متعددی وجود دارد. از جمله آنها می توان به مابه التفاوت ارز 1226 اشاره کرد که این مبلغ کجاست؟ در جلسه ای که اعضای کمیسیون برنامه و بودجه با آقایان حسینی و بهمنی داشتند، وزیر اقتصاد عنوان کرد که کل ورودی ذخیره ارزی از فلان تاریخ تا فلان تاریخ این مقدار و کل خروجی نیز این مقدار بوده است. رئیس بانک مرکزی نیز بر این موضوع صحه گذاشت.البته اطلاعاتی وجود دارد که این مابه التفاوت از سوی جریان انحراف برای انتخابات برده است.
به نظر شما دست های پشت پرده از جریانات حاکم بر دولت در ماجرای واردات این خودروها و مصرف ارز مرجع برای کالاهای لوکس دخیل نیستند؟
عموما وارد کنندگان خودروهایی با قیمت های بالای 700 یا 800 میلیون تومان، قشر خاصی هستند. مگر چند درصد از جامعه ما می توانند این گونه خودروها را سوار شوند و از آن استفاده کنند. یا چند نفر هستند که می توانند به سیستم دسترسی داشته باشند و از آن طریق ثبت سفارش کنند، آن هم در شرایطی که ما به ارز نیاز داریم. این کار فقط از سوی افرادی می تواند انجام گیرد که معمولا دسترسی ها و وابستگی های خاصی دارند. مشابه چنین رفتارهایی را ما در گذشته و در ماجرای اختلاس 3 هزار میلیاردی نیز شاهد بودیم. بنده خودم جز اعضای کمیته بررسی کننده این پرونده بودم. آنجا هم اگر یک سری حمایت های جریان انحرافی و لیدر این جریان نبود، اختلاس گران نمی توانستند کاری انجام دهند. برای واردات این خودروها نیز حتما حمایت های خاصی صورت گرفته است، در غیر اینصورت بدون این حمایت ها، کسی نمی تواند دست به واردات خودرو با ارز مرجع بزند.
در چند سال اخیر به ویژه در ماه های اخیر، حرکت معیوبی در حال طی شدن است و مشاهده شده که ما تعرفه را بالا نگه داشتیم و خودروسازان آن کاری را که ملت، دولت و مجلس متوقع بودند را انجام ندادند. یعنی در بحث خودروسازی هنوز با توجه به حمایت های تعرفه ای موجود، به آن نقطه مطلوبی که شان جمهوری اسلامی بوده، نرسیدیم. آقای احمدی نژاد هم در گفتگوی زنده تلویزیونی هفته گذشته، کنایه های ضمنی نسبت به این موضوع داشتند. به نظر شما الان فرصت این کار هست که ما یک تجدیدنظر نسبت به تعرفه ها داشته باشیم یا اینکه همچنان باید حمایت خود از خودروسازان را ادامه دهیم؟
فضای کشور در حال حاضر به لحاظ اقتصادی یک فضای ملتهبی است. ما نیاز به یک گذشته زمان داریم که این فضای اقتصادی به ثبات برسد و در آن فضای مناسب بتوان تصمیم گیری کرد. باید اول تورم کاهش یابد، التهاب از بین رود و بعد از آن جراحی های اساسی انجام شود. در این زمینه من فکر می کنم ما به خودروسازان هم فرصت دادیم و هم امکانات در اختیار آنها گذاشتیم تا بتوانند خودشان را به سطح خودروسازهای دنیا برسانند. اگر ما افزایش تعرفه را اعمال کردیم برای این بود که به خودروسازان داخلی کمک کرده باشیم. مردم که در آن شرایط به خودروسازان کمک کردند، حالا نوبت به خودروسازان است که در این شرایط به وجود آمده به مردم کمک کنند، نه اینکه بیایند قیمت ها را یکباره بالا ببرند و یک شبه صددرصد افزایش قیمت در خودروها به وجود آید. این درست است که قیمت خیلی از مواد اولیه و قطعات بالارفته، اما به این میزانی که قیمت خودروها بالا رفته نبوده است. الان شاید قیمت تمام شده یک پراید برای خودروسازان از 4 یا 5 میلیون به حدود هفت میلیون تومان رسیده باشد اما یقینا قیمت تمام شده حدود 20 میلیون تومان نیست. اگر قرار است که قیمت واقعی خودرو به دست آید و مردم آن را بپردازند، باید تعرفه خودروها را پایین تر بیاوریم. وقتی خودروهای خارجی وارد شود، آن زمان است که قیمت تثبیت شده از سوی خودروسازان دیدنی خواهد بود.
الان هم در چنین شرایطی قرار گرفته ایم. یعنی مجلس می گوید که قیمت واقعی خودروها نباید این چیزی که اعلام شده باشد، اما از آن طرف خودروسازان می گویند که قیمت واقعی و تمام شده ما همین است. به نظر شما الان شرایط برای پایین آوردن تعرفه مهیا نیست تا خودروسازان نیز به تبع آن، در عمل انجام شده قرار گرفته و قیمت خودروها را کاهش دهند؟
ما هم همین را می گوییم. ما می گوییم اگر در سال های گذشته تعرفه خودرو را پایین نیاوردیم، به خاطر حمایت از خودروسازان بود و در آن مقطع کمک کردیم به خودروسازان. دراین شرایط حالا باید خودروسازان قیمت را تصحیح کنند و اگر روند قیمت گذاری خودرو اصلاح نشود، مجلس تعرفه واردات را پایین خواهد آورد. بودجه سال 92 فرصت مناسبی برای این کار خواهد بود. قیمت واقعی خودروهای ما همان قیمت های قبلی است.

یعنی مجلس در بودجه سال 92 تعرفه واردات را افزایش می دهد؟ مجلس در بهار سال آینده به قیمت خودروها توجه خواهد کرد و اگر قیمت ها اصلاح نشود، تعرفه کاهش خواهد یافت. به غیر از فعالیت های اقتصادی، در طول یک ماه گذشته و به خصوص بعد از ماجرای یکشنبه معروف مجلس، اقدامات غیر اخلاقی دیگری از سوی حامیان جریان انحرافی مشاهده شده که رنگ و بوی انتخاباتی نیز دارد. تحلیل شما از تحرکات این جریان چیست؟

متاسفانه یک سری بی اخلاقی ها در جامعه ما در حال عادی شدن است و این اعمال در آستانه انتخابات نیز بیشتر مشاهده می شود. هر چه به انتخابات ریاست جمهوری هم نزدیک تر می شویم، این بی اخلاقی ها شدت می گیرد. الان همه راهبرد دشمن این است که در میان مسئولان اختلاف ایجاد کند و چهره های خدوم نظام را تخریب کند. اتفاقاتی که در مجلس دیدیم، اوج بی اخلاقی ها بود، بعد از آن در روز 22 بهمن شاهد مسائلی بودیم که مقام معظم رهبری نیز نسبت به هر دو این اتفاقات، اظهارات صریحی بیان کردند. این ها به دنبال این هستند که فضای کشور را به سمت خاصی ببرند. این گروه در گذشته نیز از فضای متشنج کشور بهره برده اند و الان هم به دنبال تکرار گذشته هستند. اما خوشبختانه مردم ما هشیار هستند و بنده فکر می کنم باید به سمتی حرکت کنیم که فضای کشور فضایی آرام و به دور از تشنج قرار گیرد. اگر قرار باشد برای تصاحب قدرت، همه چهارچوب های اخلاقی را کنار بگذاریم، پس این همه ایثارگری و شهید دادن برای چه بوده است؟ شما مطمئن باشید دلسوزان نظام اجازه نخواهند داد که یک گروه بیایند همه چهارچوب های اخلاقی را کنار بگذارند و با استفاده از امکانات کشور، به دنبال رسیدن به مطامع خود باشند.

در هفته های اخیر مشاهده شد که برخی از ارگان ها و رسانه های دولت، بعد از بیانات مقام معظم رهبری نیز به روند غیر اخلاقی خود ادامه دادند. این اتفاق به نظر شما حرکت کردن دوباره بر خلاف نظرات رهبری محسوب نمی شود؟

فرمایشات مقام معظم رهبری فصل الخطاب است. ایشان فرمودند که این کار را ادامه ندهند و ما دیدیم که ریاست مجلس و رئیس قوه قضائیه عملا با عذرخواهی و صدور بیانیه نشان دادند که به دنبال ایجاد آرامش در کشور هستند. از آن طرف آقای احمدی نژاد نامه ای با تاخیر خدمت مقام معظم رهبری نوشتند، اما لحن نامه به گونه ای نبود که به خاطر هزینه های به وجود آمده و بی اخلاقی های صورت گرفته، از مردم و رهبر انقلاب عذرخواهی کنند. برخی بی اخلاقی ها نیز همچنان ادامه دارد و شاید حد و اندازه آن پایین تر آمده است. در فضای فعلی کشور مطالبه مردم ایجاد آرامش در کشور است و مسئولان باید به این امر توجه ویژه داشته باشند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها