پنتاگون: تا پایان آگوست به دولت افغانستان کمک می‌کنیم

کد خبر: 1086766

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا: ما متعهدیم که تا پایان ماه جاری میلادی به دولت افغانستان کمک کنیم اما برای بعد از آن هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

پنتاگون: تا پایان آگوست به دولت افغانستان کمک می‌کنیم

 «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا بامداد پنجشنبه به سوالات خبرنگاران درباره وضعیت نابسامان و پرتنش افغانستان بعد از خروج عجولانه نیروهای آمریکایی از این کشور پاسخ داد.

کربی طی نشست خبری در پنتاگون، گفت: «من در مورد وضعیت امنیتی در افغانستان گمانه‌زنی نمی‌کنم و بر حمایت از نیروهای افغان از طریق زمینی و هوایی تمرکز می‌کنم».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی با بیان اینکه اقدامات طالبان با آنچه در مذاکرات متعهد شدند ناسازگار است، توضیح داد: «تنها راهکار [بحران افغانستان] سیاسی است. طالبان به پیشروی ادامه می‌دهد و یک استراتژی نظامی افغانستان وجود دارد که ما تا آنجا که ممکن است از آن حمایت می‌کنیم».

سخنگوی پنتاگون در پاسخ به سوالی درباره احتمال سقوط کابل نیز اظهار داشت: «کنترل طالبان بر کابل امری غیر قابل اجتناب نیست و نیروهای آمریکایی برای محافظت از دیپلمات‌های ما [در کابل] حضور خواهند داشت».

کربی همچنین افزود: «ما متعهد هستیم که تا پایان ماه [آگوست] به دولت افغانستان کمک کنیم و برای پس از آن هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است».

پیش از این نیز نشریه «پالتیکو» به نقل از سه منبع آگاه به گفت‌وگوهای درون دولت واشنگتن نوشت: «دولت آمریکا در حال بررسی چندین گزینه از جمله احتمال بستن سفارت خود در کابل است». (جزئیات بیشتر)

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند.

گروه طالبان اخیراً حملات خود را به شهرهای بزرگ کشور گسترش داده است. نبرد بین نیروهای دولتی و مردمی با طالبان در شهرهای هرات، لشکرگاه، قندهار و تخار جریان دارد./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها