وزیر خارجه انگلیس سر بوریس جانسون را شیره مالید

کد خبر: 1089279

یک روزنامه انگلیسی نوشت، وزیر امور خارجه این کشور دستور دولت برای بازگشت از تعطیلات در زمان پیشروی طالبان به سمت کابل را رد کرده بود.

وزیر خارجه انگلیس سر بوریس جانسون را شیره مالید

روزنامه انگلیسی «دیلی میل» روز یکشنبه در گزارشی اختصاصی نوشت، «دومینیک راب» وزیر امور خارجه این کشور، هفته گذشته دستور دولت برای توقف تعطیلات و بازگشت به لندن را رد کرده بود.

دیلی میل به نقل از افراد مطلع نوشت، جمعه هفته گذشته و دو روز پیش از تسلط گروه طالبان بر کابل، یکی از مقامات ارشد خانه شماره ۱۰ (دفتر نخست‌وزیری) با راب تماس گرفته و درخصوص بدتر شدن اوضاع برای خروج نیروهای انگلیسی از افغانستان هشدار داد.

به گفته این منابع، هنگامی که از وزیر امور خارجه انگلیس درخواست شد فوراً به لندن بازگردد، وی از بازگشت سر باز زده و گفت تا صبح دوشنبه در تعطیلات خواهد ماند.

دیلی میل به نقل از این افراد نوشت: «هیچ شکی نیست که به راب گفته شده بود روز جمعه برگردد. هنگامی که او در جلسه اضطراری روز یکشنبه دولت (کبرا) به‌صورت تلفنی از جزیره کرت شرکت کرد موجب شگفتی عظیم همه شد. او حتماً سر بوریس [جانسون] را شیره مالیده و از او خواسته اجازه دهد تعطیلاتش را تمام کند».

با این حال یکی از نزدیکان راب این ادعا را رد کرده و گفت: «به او توصیه شد برای بازگشت برنامه‌ریزی کند. آن‌ها گفتند اگر اوضاع بدتر شد لازم است به محض اطلاع دادن به وی، آماده بازگشت باشد. او (راب) سپس در این‌باره با نخست‌وزیر صحبت کرد و توافق شد که یکشنبه بازگردد».

جانسون و وزیر امور خارجه دولتش طی روزهای گذشته تحت انتقادات شدید از سوی سیاست‌مداران احزاب مختلف قرار گرفته‌اند و حتی عده‌ای خواستار استعفای راب شده‌اند.

در یکی از تندترین انتقادات علیه دولت انگلیس، «یان بلکفورد» رهبر حزب ملی اسکاتلند در پیامی توئیتری نوشت: «وزرای دولت محافظه‌کار نمی‌تواند از مسئولیتی که در قبال این فاجعه سیاست خارجی دارند، شانه خالی کنند. دومینیک راب در انجام وظایف اساسی خود به‌عنوان وزیر امور خارجه شکست خورد و جان مردم را به خطر انداخت. موضع او غیر قابل دفاع است و باید یا استعفا دهد یا اخراج شود».

دومینیک راب روز یکشنبه در پیامی به روزنامه دیلی میل گفت: «از هیچ کدام از همکاران محافظه‌کارم نشنیده‌ام که از من درخواست استعفا کنند اما موجی از حمایت را شاهد بوده‌ام. شکی نیست که [در انگلیس نیز] مانند تمام کشورها تا حدی غافلگیری از سرعت تصرفات به وجود آمده باشد».

او در ادامه گفت: «اما به‌عنوان وزیر امور خارجه‌ای که به نقاط مختلف جهان سفر می‌کند، چه در مرخصی باشم یا در سفر با اهداف کاری، همواره می‌توانم به مسائل تشرف داشته باشم».

«جورج رابرتسون» وزیر دفاع سابق انگلیس و دبیرکل ناتو در زمان حملات یازده سپتامبر پیشتر در انتقاد از تفریحی راب گفت، این «تکان دهنده» است که «حین اینکه مأموریت ما در افغانستان در حال از هم پاشیدن است او در تعطیلات مانده است».

این مقام سابق هم‌حزبی راب گفت: «این واقعیت که وزیر امور خارجه مفقود الأثر شده است، بی هدفی رفتار دولت ما درقبال آنچه بیست سال پیش برای انجامش برنامه ریزی شد را نشان می‌دهد».

پیش از گزارش روز یکشنبه دیلی میل نیز گفته شده بود همزمان با تصرف کابل توسط گروه طالبان، دومینیک راب برای تفریح به جزیره «کرت» رفته و امورات افغانستان و تماس تلفنی مهمی درباره کمک به خروج افغان‌هایی که به مأموریت انگلیس کمک کرده بودند، به یکی از معاونین سطح پایین خود سپرده بود./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها