ارزیابی وزارت خارجه روسیه از نتایج سفر پوتین به تهران

کد خبر: 1163361

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در نشستی خبری به ارزیابی نتایج سفر رئیس جمهور این کشور به ایران پرداخت.

ارزیابی وزارت خارجه روسیه از نتایج سفر پوتین به تهران

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، روز پنجشنبه به ارزیابی نتایج سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به ایران پرداخت.

این مقام روس در نشست خبری هفتگی گفت، نشست سه‌جانبه پوتین با «سید ابراهیم رئیسی» همتای ایرانی و «رجب طیب اردوغان» همتای او در ترکیه «موفقیت‌آمیز و سازنده» بود.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، علاوه بر زاخاروا، «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در تهران نیز واکنش پوتین به سفرش به ایران را «مثبت و حتی خوشحال‌کننده» توصیف کرد.

جاگاریان گفت: «رئیس‌جمهور ما استقبال گرمی را دریافت کرد. این دیدار در صدر اخبار رسانه‌های ایرانی قرار دارد و عکس‌های متعددی از دیدار رهبر ما با رهبر معظم ایران و رئیس جمهور رئیسی منتشر شده است».

این دیپلمات روس افزود: «نتایج این سفر بسیار نویدبخش هستند و یحتمل حتی از انتظارات اولیه ما نیز فراتر هستند».

او در بخش دیگری از سخنانش که پیش‌تر منتشر شده گفت تجربه تهران در دور زدن تحریم‌ها می‌تواند در فدراسیون روسیه آموزنده و مورد تقاضا باشد. وی افزود که کشورش در حال گفت‌وگو درباره این موضوع با ایران است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه سه‌شنبه ۲۸ تیرماه در دیدار خود با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران پیش از نشست سه جانبه با حضور رئیس‌جمهور ترکیه در تهران، ضمن ابراز خرسندی از حضور در سرزمین میهمان‌نواز ایران، از افزایش همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف بویژه در حوزه امنیت بین‌المللی خبر داد. آیت‌الله رئیسی نیز در این دیدار اراده دو کشور بر توسعه مناسبات دوجانبه را قابل توجه خواند و گفت: پس از دیدار در مسکو و عشق‌آباد، روند همکاری‌ها رو به رشد بوده و این روند همچنان باید تقویت شود.

از سوی دیگر روزنامه الاخبار لبنان، با انتشار یادداشتی در این خصوص با تیتر «رضایت ایرانیان از نتایج: "جبهه ضد غرب" تقویت می‌شود»، نوشته است: «هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن "روند آستانه" که پس از دو سال وقفه، در تهران، پایتخت ایران برگزار شد، با توجه به شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی و حساب‌های هر یک از طرف‌های شرکت‌کننده در آن، بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفت. در این زمینه مشارکت رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه که کشورش این روزها از نرخ تورم ۸۲ درصدی رنج می‌برد و به همین دلیل نیاز مبرمی به بهبود روابط با ایران و روسیه به ویژه با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۳ دارد، قابل توجه است».

نتایج نظرسنجی اخیر انجام شده توسط مرکز تحلیل استراتژی‌ها و فناوری‌ها (CAST) از پورتال SuperJob نشان داده بیش از نیمی از روس‌ها طرفدار تقویت روابط سیاسی با ایران و همچنین ۵۰ درصد آن‌ها خواستار توسعه همکاری‌های نظامی و صنایع دفاعی با ایران هستند. بر اساس این نظرسنجی، ۴۷ درصد از روس‌ها مطالعه و استفاده از تجربه ایران برای مقابله با فشار تحریم‌های غرب را ضروری می‌دانند. همچنین ۴۲ درصد از روس‌ها ایران را کشور دوست می‌دانند.

زاخاروا در نشست خبری روز پنجشنبه درباره جنگ اوکراین متذکر شد، غربی‌ها نمی‌توانند نحوه استفاده اوکراینی‌ها از سلاح‌های ارسالی آن‌ها را پایش کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به حمله پهپادی نیروهای اوکراینی به نیروگاه اتمی «زاپوریژیا» گفت، چنین اقداماتی ممکن است به فجایع اتمی منجر شوند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» زاخاروا همچنین گفت: «دولت آمریکا کی‌یف را حتی از فکر کردن به گفت‌وگو با ما قدغن کرده است و مشخصاً آن‌ها رابه مبارزه تا کشته شدن آخرین اوکراینی مجبور می‌کنند».

این دیپلمات روس همچنین گفت، در حال حاضر هیچگونه ارتباطی میان روسیه و آمریکا بر سر گفت‌وگو بر سر صلح در اوکراین وجود ندارد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها