«فردا» گزارش می‌دهد

چشم قلیچدار اوغلو به لشگر هشت میلیون نفری / امید اندک رقیب اردوغان در انتخابات امروز

کد خبر: 1223766

به نظر می رسد بسیاری از شهروندان ترکیه ای تصمیم نهایی خود را جهت رای دادن به اردوغان یا قلیچدار اوغلو گرفته اند، به جز 10 تا 12 درصد از رای دهندگان که البته هدایت رای آنها به سبد رای هر یک از دونامزد، می تواند همه نظرسنجی ها و تحقیقات میدانی صورت گرفته تا کنون را نقش بر آب سازد!

چشم قلیچدار اوغلو به لشگر هشت میلیون نفری / امید اندک رقیب اردوغان در انتخابات امروز

گروه بین الملل سایت فردا - نظرسنجی های صورت گفته در دور دوم انتخابات، اکثرا نشان دهنده پیروزی اردوغان و کسب حداقل 52 درصد از آرای عمومی توسط وی می باشد. حمایت سینان اوغان نفر سوم انتخابات از اردوغان و همچنین، تکثرمواضع ملی گرایان و کردهای حامی قلیچدار اوغلو نیز نقش به سزایی در حفظ برتری اردوغان بر نامزد رقیبش داشته است. اما حزب جمهوریخواه خلق و دیگر احزاب مخالف اردوغان هنوز امید اندکی دارند تا بتوانند با به گردش در آوردن آرای خاموش ( آرای شهروندانی که در دور نخست انتخابات رای ندادند)، معادله را تغییر دهند. اما آیا قلیچدار اوغلوو همراهانش قدرت ایجاد چنین تغییر شگرفی را با استفاده از فضای هیجانی انتخابات خواهند داشت؟!

به نظر می رسد بسیاری از شهروندان ترکیه ای تصمیم نهایی خود را جهت رای دادن به اردوغان یا قلیچدار اوغلو گرفته اند، به جز 10 تا 12 درصد از رای دهندگان که البته هدایت رای آنها به سبد رای هر یک از دونامزد، می تواند همه نظرسنجی ها و تحقیقات میدانی صورت گرفته تا کنون را نقش بر آب سازد! مجموع این افراد، هشت میلیون نفر است که قطعا می توانند برنده و یا بازنده انتخابات را تغییر دهند! تورم اقتصادی، ماه‌ها موضوع شماره یک بحث در ترکیه بود، اما با نزدیک شدن به دور دوم انتخابات، لفاظی‌ها تشدید شده و مسئله خروج یا اخراج پناهندگان در کانون توجه قرار دارد.

اگرچه رئیس‌جمهور حمایت سنان اوغان را به دست آورد اما در مقابل آقای قلیچداراوغلو با کسب حمایت حزب پیروزی (حزب مخالف پناهجویان) به رهبری اومید اوزداغ ۱/۲ میلیون رای به دست آورده است. 

اما نکته مهم تر، به عدم حمایت یکدست گروههای کردی و ملی گرا از قلیجدار اوغلو باز می گردد. حزب  کردی دموکراتیک خلق‌ها در حال حاضر از آقای قلیچداراوغلو حمایت می‌کند زیرا خواهان پایان دادن به «رژیم تک نفره» ترکیه است. اما با وجود آن نگرانی‌هایی در مورد پیوستن این نامزد انتخاباتی به حزب ملی‌گرای راست افراطی دارد.صلاح الدین دمیرتاش رهبر زندانی حزب دموکراتیک خلق در پیامی از زندان خواستار حمایت کردها از رقیب اردوغان شده است ، اما در بسیاری از مناطق کرد نشین ترکیه از جمله دیاربکر و وان ، رای دهندگان کردی معمولا به صورت مطلق گوش به فرمان دمیرتاش نیستند! فراتر از آن، گرایش برخی ملی گرایان از جمله "اومید اوزداغ" به قلیچدار اوغلو، تبدیل به عاملی برای رویگردانی برخی کردها از وی شده است. ملی گرایان ترکیه ای و کردها، اساسا رابطه خوبی با یکدیگر ندارند و اختلافات زیادی میان آنها طی سالهای اخیر بروز کرده است. همین مسئله سبب شده است تا بسیاری از رای دهندگان مردد، وجود اردوغان را به نامزدی که تیم انتخاباتی یکدستی نداشته و برنامه های اجرایی وی نیز در هاله ای از ابهام تعریف شده ترجیح دهند! 

البته قلیچدار اوغلو کماکان درست بردار نیست. اعضای حزب جمهوریخواه خلق و دیگر احزاب ائتلافی قلیچدار اوغلو معتقدند بخشی از سرنوشت انتخابات امروز ( روزی رای گیری) رقم می خورد زیرا فضای هیجانی ناشی از حضور پررنگ مخالفان اردوغان پای صندوقهای رای می تواند دیگر افرادی که قصد شرکت در انتخابات را ندارند، در خصوص مشارکت به سود قلیچدار اوغلو ترغیب کند. این تاکتیک انتخاباتی در دور نخست انتخابات از سوی حزب متبوع قلیجدار اوغلو( جمهوریخواه خلق) به کار گرفته نشد زیرا برتری نسبی وی در کلانشهرهایی مانند آنکارا و ازمیر، وی را از تمرکز بر چنین تاکتیک موثری بازداشت. این در حالی بود که حزب عدالت و توسعه ( حزب متبوع اردوغان ) و حزب حرکت ملی گرا به رهبری دولت باغچه لی( شریک ائتلافی اردوغان ) سرمایه گذاری زیادی بر روی جلب آرای خاکستری در دور اول انتخابات صورت دادند. در هر حال، در دور دوم و نهایی انتخابات جایی برای اشتباهات تاکتیکی از سوی هر دو نامزد رقیب وجود ندارد! 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها