«فردا» گزارش می‌دهد؛

فصل جدید منازعه اوکراین و روسیه/قرارداد مهمی که فسخ شد

کد خبر: 1234079

توقف صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه، اوضاع را به ضرر کی یف بدتر خواهد ساخت. این موضوع بر روی امنیت غذایی جهان نیز تاثیرگذار خوهد بود .

فصل جدید منازعه اوکراین و روسیه/قرارداد مهمی که فسخ شد

گروه بین‌الملل سایت فردا - حمله اوکراینی ها به پل کریمه، فصل جدید از منازعات میان مسکو و کی یف را رقم زده است..پل کِرچ در سال ۲۰۱۸ افتتاح شد و امکان سفر جاده‌ای و ریلی بین روسیه و شبه جزیره کریمه که مسکو در سال ۲۰۱۴ اقدام به اشغال آن کرد را فراهم نمود.قسمت‌هایی از این پل در اکتبر سال گذشته میلادی و در پی یک انفجار بزرگ بسته شد.این پل که یک شاهراه مهم در تامین وسایل و مایحتاج است، در ماه فوریه مجددا به طور کامل بازگشایی شد. اکنون بار دیگر شاهد تکرار این موضوع، آن هم در برهه ای حساس از جنگ اوکراین هستیم. فارغ از تاثیری که این ماجرا بر معادلات نبرد ( خصوصا با توجه به پاسخگویی احتمالی روسها در سطحی وسیع و عملیاتی) خواهد داشت،نمی توان تاثیر اقتصادی این موضوع بر اوکراین و حتی جهان را نادیده انگاشت! 

صورت مسئله این است که روز دوشنبه قراردادی که به اوکراین اجازه صادر کردن غلاتش از بنادر را می‌دهد، منقضی شد.این قرارداد با نظارت سازمان ملل متحد سال گذشته امضا شده بود.اوکراین و روسیه از بزرگترین صادرکنندگان غلات جهان هستند و این توافق در بحبوحه ترس از اینکه جنگ منجر به کمبود مواد غذایی در جهان شود، امضا شده بود اما روسیه پس از اتفاقی که در پل کریمه افتاد ، دیگر آن را تمدید نکرده است. 

رئیس جمهور اوکراین زمان بدی را برای هدف قرار دادن پل کریمه انتخاب کرده است. این روزها زلنسکی و دولت اوکراین نمی توانند خشم خود را بابت ممنوعیت فروش غلات خود در کشورهای همسایه کتمان کنند. بر این اساس، اگرچه همچنان 5 کشور اروپای شرقی واردات بدوت تعرفه  غلات اوکراینی را ادامه خواهند داد، اما تنها از خاک این کشورها برای ترانزیت محصولات کشاورزی اصلی اوکراین( و نه فروش آنها )  استفاده می شود! به عبارت بهتر، محصولات کشاورزی اوکراین در 5 کشور لهستان، رومانی، بلغارستان ، مجارستان و اسلواکی فروخته نخواهد شد. این بدترین خبر ممکن برای کشاورزان اوکراین محسوب می شود زیرا عملا آنها با این تصمیم اروپاییان، بازار اروپای شرقی را از دست خواهند داد.ماجرا از نقطه ای آغاز شد که کمیسیون اروپا عصر دوشنبه  هفته گذشته تصمیم گرفت تا یک سری ممنوعیت استثنایی بر واردات بدون تعرفه غلات اوکراینی را تا 15 سپتامبر(َشهریورماه )  تمدید کند.بر این اساس، تزانزیت ( و نه فروش ) گندم، ذرت، کلزا و تخمه آفتابگردان در پنج کشور پیرامون اوکراین یعنی  لهستان، مجارستان، اسلواکی، رومانی و بلغارستان با شروطی که دولتها و کشاورزان این کشورهای تعیین می کنند امکانپذایر خواهد بود. طی ماههای گذشته، کشاورزان 5 کشور همسایه اوکراین مخالفت شدید خود را برای فروش بدون تعرفه محصولات کشاورزی اوکراین در کشورهایشان اعلام کرده بودند.

اما اکنون شاهد تلفیق دو مقوله با یکدیگر هستیم:نخست اینکه اساسا اوکراین دیگر قدرت صادر کردن غلات خود را به خارج از این کشور نخواهد داشت و دوم اینکه حتی در صورت صدور محدود این محصول ( اگر چنین چیزی ممکن باشد )، کشورهای اروپای شرقی خریدار این محصول نمی باشند! بنابراین  توقف صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه، اوضاع را به ضرر کی یف بدتر خواهد ساخت. این موضوع بر روی امنیت غذایی جهان نیز تاثیرگذار خوهد بود زیرا روسیه و اوکراین دو بازیگر مهم در صادرات غلات وگندم محسوب می شوند. در این  میان قطعا اعضای پیمان آتلانتیک شمالی و در راس آنها لندن و واشنگتن، مسئول دردسر جدیدی هستند که به واسطه انفجار در پل کریمه به وجود آمده است.....


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها