چرا مصر تمایلی به کمک به مردم غزه ندارد؟

کد خبر: 1251390

نشست بین‌المللی قاهره با موضوع صلح در سرزمین‌های فلسطین برگزار شد. نشستی که جز بیانیه و محکومیت‌های لفظی سران کشورها نتیجه‌ای نداشت

 چرا مصر تمایلی به کمک به مردم غزه ندارد؟

قاهره دیروز میزبان نشست سران با موضوع صلح در سرزمین‌های فلسطینی بود. هدف از این نشست کاهش تنش میان رژیم صهیونیستی و حماس و تلاش برای کمک به غیرنظامیان در نوار غزه اعلام شده بود که از 2 هفته پیش در محاصره به سر می‌برند؛ اما باز هم جز بیانیه و محکومیت‌های لفظی آوردهای برای مردم مظلوم غزه نداشت. سیسی، رئیس جمهور مصر با تاکید بر این‌که مصر گذرگاه رفح را نبست بلکه اسرائیل آن را بمباران کرد، ادامه داد: ما بار دیگر خواستار حمایت بین‌المللی از ملت فلسطین و همه غیرنظامیان می‌شویم. وی تاکید کرد: مصر مخالفت کوچاندن فلسطینی‌ها به صحرای سیناست؛ چراکه این اتفاق به معنای از بین بردن مسئله فلسطین خواهد بود. عبدا... دوم، پادشاه اردن نیز در نشست صلح قاهره تاکید کرد: ما برای متوقف کردن این فاجعه انسانی که منطقه ما را به پرتگاه می‌کشد، تلاش خواهیم کرد. فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان نیز گفت: ما قاطعانه نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه توسط هر طرف را رد می‌کنیم. ما هدف قرار دادن غیرنظامیان را در هر کجا که هستند محکوم می کنیم و از اسرائیل می‌خواهیم که به قوانین بین المللی احترام بگذارد. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در این نشست گفت: چرخه خشونت هر از گاهی به دلیل فقدان عدالت و نادیده گرفته شدن حقوق فلسطینیان از سر گرفته می‌شود. شورای امنیت باید به مسئولیت خود در حمایت از ملت فلسطین عمل کند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز گفت: «زمان اقدام» برای پایان دادن به بحران در نوار غزه فرا رسیده است. شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز در سخنانی خواستار رعایت حقوق بشر، به‌ویژه برای کودکان و پایبندی به قوانین انسانی در نوار غزه شد. حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، بر موضع قاطع کشورش در حمایت از حقوق مشروع ملت فلسطین در ایجاد کشور مستقل خود در مرزهای ۱۹۶۷ مطابق با راه حل  2 کشوری و قطعنامه‌های سازمان ملل تاکید کرد. هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه هم گفت: تعیین شرایط برای ورود کمک‌ها به غزه ناقض قوانین بین‌المللی و هنجارهای بشردوستانه است.  همزمان کاربری نوشت: کاربری نوشت: اگر دوحه در فصل سرد کنونی شیر گازش را ببندد، مانند تحریم نفتی 1973 در عرض یک ماه غرب را به زانو درمی‌آورد. قطر همین اواخر قراردادی 30 میلیارد دلاری با توتال بسته است، آن را معلق کند، تا بایدن بفهمد کلاهش پس معرکه است. در سال 1973 ملک فیصل پادشاه متوفی سعودی در اعتراض به حمایت بی قید و شرط آمریکا از اسرائیل همراه دیگر دولت‌های نفتی عرب، شیر نفت را قطع کرد. در نتیجه اروپا و آمریکا دچار یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های اقتصادی معاصر شدند.

 چرا مصر تمایلی به کمک به مردم غزه ندارد؟

 در حالی که رژیم اسرائیل برای حمله تلافی‌جویانه زمینی علیه حماس آماده می‌شود، مصر برای استقبال از فلسطینی‌هایی که از غزه به سمت گذرگاه رفح، پناه آورده‌اند، بی میلی نشان می‌دهد و همچنان امیدها به میانجی‌گری قاهره زود است. دولت مصر، سال‌هاست که شریک اسرائیل در محاصره غزه است و اصرار دارد که اسرائیل اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را بدهد نه اجازه فرار مردم غزه به شبه جزیره سینا را. علت این رفتار شامل  این موارد می‌شود: اول، مصر نمی‌خواهد مسئول موجی از آوارگان فلسطینی باشد. این کشور در حال حاضر برای مدیریت هجوم مردمی که از جنگ داخلی سودان فرار می‌کنند، در تلاش است. حتی اگر 300 هزار سودانی پناهجو به دنبال امنیت در مصر نبود، دولت مصر از منابع کمی برای مدیریت تعداد زیادی از فلسطینی‌هایی که می‌توانند به منطقه سینا برسند، برخوردار است. دوم، مصر نگران تهدیدات احتمالی برای امنیت خود با توجه به ارتباط بین حماس برخی گروه ها در سیناست که مصر حدود یک دهه است در شمال سینا با آن‌ها می‌جنگد. رهبران مصر بیم آن دارند که اجازه دادن به ورود تعداد زیادی از فلسطینی‌ها به خاک آن‌ها باعث تقویت پیوند بین این نیروها شود. سوم، دولت مصر معتقد است که مشکلات فلسطینیان در نوار غزه به عهده اسرائیل است و در نهایت، مصر می‌ترسد که اسرائیل تلاش کند مسئولیت غزه را به قاهره تحمیل کند. مصر این سرزمین را تا جنگ 6 روزه ژوئن 1967 علیه اسرائیل تصرف کرد؛ زمانی که نیروهای مصری از غزه خارج شدند، مقامات اسرائیلی گهگاه از «راه‌حل عربی» برای اداره غزه صحبت کرده‌اند که در قاهره، این مسئله به‌عنوان راهی برای اسرائیل تعبیر می‌شود تا این سرزمین و جمعیت 2.2 میلیون ساکن آن را به سمت مصر سوق دهد. چهارم، دولت مصر و حماس روابط ناآرامی دارند. حماس از شاخه فلسطینی اخوان المسلمین در اواخر دهه 1980 ایجاد شد و دولت فعلی مصر به رهبری ژنرال السیسی با کودتا علیه دولتی که اخوان المسلمین در رأس آن بود به روی کار آمد و با سرکوب شدید نیروهای اخوان المسلمین توانست پایه‌های دولت فعلی خود را محکم کند. در گذشته، روسای جمهور مصر و سرویس اطلاعات عمومی نقش مهمی در تامین آتش بس میان اسرائیل و حماس ایفا کرده‌اند. اما نه اسرائیل و نه حماس علاقه‌ای به تنش‌زدایی در این مرحله از جنگ فعلی ندارند. در چند روز اخیر ایالات متحده بر مصر فشار می‌آورد تا کریدورهای بشردوستانه را در شبه جزیره سینا باز کند. اما دولت مصر از ترس قدرت‌گیری دوباره اخوان المسلمین تا امروز گذرگاه رفح را بازگشایی نکرده است.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها