طرح آمریکا برای آتش‌بس دائمی در غزه

کد خبر: 1271671

منابع آگاه به یک روزنامه آمریکایی گفته‌اند کاخ سفید بعد از تشدید تنش‌ها در منطقه طرحی پیشنهاد داده که می‌تواند به برقراری آتش‌بس دائمی در غزه منجر شود.

 طرح آمریکا برای آتش‌بس دائمی در غزه

روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از تشدید تنش‌ها در منطقه طرحی پیشنهاد داده که مقام‌های آمریکایی امیدوارند بتواند به برقراری آتش‌بس کامل در غزه منجر شود.

این روزنامه آمریکایی به نقل از دو مقام آمریکایی نوشته است: «نگرانی از تشدید تنش‌ها در هفته‌های گذشته افزایش یافته و موجب تجدید تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگرداندن اسرائیل و حماس به میز مذاکره شده است.»

مطابق این گزارش، طرحی که اسرائیل و حماس در حال بررسی آن هستند خواستار وقفه طولانی مدت در جنگ و آزادی اسرا طی چند مرحله است. مقام‌های آمریکایی امیدوارند که این طرح بتواند به یک آتش‌بس دائمی تبدیل شود.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند بعد از افزایش حملات یمنی‌ها در دریای سرخ واشنگتن فشارها بر حماس و اسرائیل برای رسیدن به توافق بر سر این طرح را افزایش داده‌اند.

  واشنگتن‌پست در بخش دیگری از این گزارش نوشته حملات اخیر به نیروهای آمریکا در اردن که به کشته شدن سه نظامی منجر شد به آتش‌ تنش‌ها در منطقه اضافه کرده است.

جو بایدن بعد از این حمله وعده داد که آن را تلافی خواهد کرد. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت آمریکا در زمان و مکانی که خودش انتخاب می‌کند به این حمله پاسخ خواهد داد.

کربی روز دوشنبه در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت: «دنبال جنگ با ایران نیستیم. ما دنبال جنگ گسترده‌تر در منطقه نیستیم اما باید کارهایی که مجبوریم را انجام دهیم.»

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفت که ایالات متحده هنوز انجام حمله توسط مقاومت اسلامی عراق را تأیید نکرده است. او گفت: «با وجود این، این حمله تمامی نشانه‌های حملات تحت حمایت کتائب حزب‌الله را دارد.»

تنش‌ها در منطقه بعد از حملات اسرائیل در غزه اوج گرفته است. عملیات زمینی اسرائیل تا کنون به شهادت بیش از 26 هزار نفر فلسطینی منجر شده است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه بر کشتن رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

مقام‌های رژیم اسرائیل هدف نظامی خود در این جنگ را نابودی حماس اعلام کرده‌اند. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران، حتی در فلسطین اشغالی امکان تحقق این هدف را زیر سوال برده‌اند.

به عنوان مثال «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی چند روز پیش در یک یادداشت در روزنامه هاآرتص نوشته بود که نتانیاهو خودش هم می‌داند که قادر به حذف حماس نیست.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس از زمان آغاز به کارش تا کنون از تلاش‌های مکرر رژیم اسرائیل برای حذف خود جان سالم به در برده است.

متخصصان مسائل نظامی و سیاسی می‌گویند ساختار این سازمان به گونه‌ای طراحی شده که توان مقاومت در برابر توطئه‌ها برای نابودی خود را داشته باشد.

گیورا ایلاند، افسر سابق اسرائیلی که سابقه ریاست بر شورای امنیت داخلی اسرائیل را دارد در مصاحبه‌ای امروز چهارشنبه به روزنامه نیویورک‌تایمز گفت حماس نشان داده که از توانایی لازم برای جایگزین کردن فوری فرماندهان کشته شده‌اش با افراد دیگری که به همان اندازه توانمند هستند را دارد.

رسانه آمریکایی: توافق آمریکا، مصر، قطر و اسرائیل بر سر چارچوب آزادی سایر اسرا

شبکه خبری ان بی سی نیوز آمریکا به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: مذاکره‌کنندگان اسرائیلی، آمریکایی، مصر و قطر در پاریس بر سر چارچوبی برای آزادی سایر گروگان ها به توافق رسیدند.

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی آمریکایی ان بی سی نیوز به نقل از منبع آگاه خود گفت: این توافق شامل آزادی گروگان های آمریکایی و اسرائیلی باقیمانده می شود که به صورت مرحله ای است و ابتدا زنان و کودکان آزاد می شوند.

ان بی سی نیوز افزود: این توافق همچنین شامل توقف های مرحله ای در جنگ و ارسال کمک به غزه و تبادل اسرای فلسطینی است و امروز پیش نویسی از این توافق به حماس ارائه می شود.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: مذاکره کنندگان شامل نخست وزیر قطر و رهبران سازمان های اطلاعاتی کشورهای دیگر بودند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، ویلیام برنز مشهور به بیل برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را برای گفتگو در مورد طرحی که شامل آزادی مرحله‌ای تمام اسرای باقی‌مانده در غزه همراه با توقف موقت جنگ می‌شود، به پاریس فرستاده است.

پیش از این، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز شنبه به وقت محلی گزارش داد: مقامات ارشد دست‌کم ۱۰ دولت مختلف در تلاش هستند تا مجموعه‌ای از توافق ها را برای پایان دادن به جنگ غزه ایجاد کنند و به چگونگی اداره غزه پس از پایان جنگ پاسخ دهند.

در این گزارش آمده است: مجموعه گفتگوهای اصلی بر دستیابی به آتش بس میان اسرائیل و حماس متمرکز است. توافق اول، شامل مبادله بیش از ۱۰۰ اسیر اسرائیلی در اختیار حماس و آزادی هزاران فلسطینی در زندان‌های اسرائیل است.

توافق دوم بر تغییر شکل تشکیلات خودگردان فلسطین متمرکز است که بخش هایی از کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل را اداره می کند. مقامات آمریکایی و عربی در حال بحث در مورد تجدید نظر در رهبری حکومت و کنترل غزه پس از پایان جنگ با در اختیار گرفتن قدرت از اسرائیل و حماس هستند.

در توافق سوم، مقامات آمریکا و عربستان، اسرائیل را تحت فشار قرار می دهند تا در ازای برقراری روابط رسمی عربستان با اسرائیل، با شرایط ایجاد یک کشور فلسطین موافقت کند.

اما برای هر یک از این توافق ها، باید بر موانع مهمی غلبه کرد. مهم‌ترین مانع دولت رژیم اسرائیل است که می‌گوید اجازه حاکمیت کامل فلسطین را نخواهد داد، و این موضع، پیشرفت در سایر زمینه ها را در ابهام فرو می برد.

در همین حال، حملات اسرائیل به غزه ، حماس را نابود نکرده است، بنابراین مشخص نیست که چگونه حماس متقاعد می شود تا زمانی که هنوز بخشی از غزه را در کنترل خود دارد، از قدرت کناره گیری کند.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت که برت مک گورک، مقام ارشد کاخ سفید در امور خاورمیانه، هفته گذشته در منطقه بود و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور، چندین بار در سفری به آفریقا با او گفتگو کرد. دولت بایدن می‌خواهد اطمینان حاصل کند که یک مقام ارشد آمریکایی همیشه رو در رو با رهبران اسرائیلی و عرب صحبت می‌کند.

مقامات، بسیاری از پیشنهادها را کنار گذاشته اند زیرا آنها یا موقتی هستند یا به شدت مورد مخالفت برخی احزاب قرار می گیرند. چند پیشنهاد شامل موارد زیر می شود:

- انتقال قدرت در تشکیلات خودگردان فلسطین از محمود عباس رئیس فعلی، به نخست وزیر جدید، در حالی که عباس نقش تشریفاتی خود را خواهد داشت.

- اعزام یک نیروی حافظ صلح عرب به غزه برای تقویت دولت جدید فلسطین در این منطقه.

- تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد با حمایت آمریکا که حق فلسطینی ها را برای داشتن کشور به رسمیت می شناسد.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است که تاکنون بیش از ۲۶ هزار فلسطینی بر اثر حملات این رژیم جان خود را از دست داده‌اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها