اردن: جنایت‌های جنگی اسراییل در غزه غیرقابل توجیه است

کد خبر: 1275609

وزیر امور خارجه اردن در نشست امنیتی مونیخ، تجاوز رژیم صهیونیستی در غزه را «غیرقابل توجیه» تلقی کرده و با تاکید خواستار متوقف شدن آن شد.

اردن: جنایت‌های جنگی اسراییل در غزه غیرقابل توجیه است

«ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن، امروز (یکشنبه) گفت که «جنایت‌های جنگی» علیه مردم فلسطین در غزه «باید متوقف شود.»

خبرگزاری آناتولی در این باره گزارش کرد که صفدی با اشاره به آمار و رخ‌دادهای واقعی در چهار ماه گذشته، تاکید کرد که «هیچ چیزی نمی‌تواند تداوم از بین بردن وسایل معیشت ۲ میلیون نفر را توجیه کند. هیچ چیزی توجیه‌کننده حمله به بیمارستان‌ها نیست. هیچ چیزی توجیه‌کننده کشتار ۱۲ هزار کودک نیست.»

صفدی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: طفره‌روی و پی نبردن به این که مشکل، سیاست اسراییل است و اسراییل نمی‌خواهد حق زندگی مردم فلسطین را به رسمیت بشناسد نیز غیرقابل قبول است.

او با اشاره به مخالفت‌های آشکار رژیم صهیونیستی با راهکار «دو دولتی» گفت: آن‌ها هر کاری می‌توانند برای به خطر انداختن راهکار دو دولتی انجام می‌دهند.

وزیر امور خارجه اردن تاکید کرد که «نمی‌توانیم تنها درباره امیدها و خواسته‌های فلسطینی‌ها صحبت کنیم.»

او افزود: آن‌ها حقوقی دارند و این حقوق که طبق سند ۴ ژوئن ۱۹۶۷، حقوق میلیون‌ها انسان برای داشتن کشوری مستقل و یک‌پارچه از آن خودشان است، در قوانین بین‌المللی و قوانین بین‌المللی حقوق بشر مقرر شده است.

صفدی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: آینده‌ای که در جهان عرب به دنبال آن هستیم، آینده‌ای صلحی‌آمیز برای فلسطینی‌ها، اسراییلی‌ها و برای همه است.

او در حمایت از راهکار «دو دولتی» گفت: اکنون، تمام جهان می‌گوید تنها مسیر ممکن راهکار دو دولتی است. تمام جهان می‌گوید کمک‌های انسانی باید به غزه راه بیابد. تمام جهان می‌گوید باید از غیرنظامیان حفاظت شود و اسراییل هیچ یک از این کارها را نکرده است.

وزیر امور خارجه اردن با تاکید بر لزوم متوقف شدن جنگ غزه گفت: ما فقط می‌خواهیم جنگ متوقف شود و جهان باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرد.

موضوع جنگ غزه و جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در نوار غزه به بهانه «نابودی» گروه حماس که در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را علیه رژیم اشغالگر قدس انجام داد، از محورهای اصلی گفت‌وگوها و دیدار مقامات ارشد کشورهای جهان در حاشیه این نشست بوده است.

رژیم صهیونیستی در پی عملیات «طوفان الاقصی»، غزه را  با هدف «نابودی» حماس که از گروه‌های جنبش مقاومت فلسطین است، مورد حملات گسترده نظامی قرار داده که منجر به کشته شدن حداقل ۲۸ هزار و ۶۶۳ نفر از فلسطینیان شده است. بیشتر قربانیان این حملات زنان و کودکان هستند.

طبق گزارش سازمان ملل، حملات رژیم صهیونیستی به غزه ۸۵ درصد از جمعیت این منطقه را در شرایطی آواره ساخته است که کمبود شدید مواد غذایی، آب سالم و دارو در آن وجود دارد. ۶۰ درصد از زیرساخت‌های حیاتی این منطقه نیز آسیب دیده یا ویران شده‌اند.

افزون بر این، اعلام برنامه رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر برای گسترش حملات زمینی به شهر رفح در جنوب غزه که شمار زیادی از آوارگان غزه به آن گریخته‌اند و تنها پناه آن‌ها به شمار می‌رود، نگرانی‌های گسترده بین‌المللی را در پی داشته و در نشست امنیتی مونیخ نیز به آن پرداخته شد./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها