کرملین: فعلا برنامه‌ای برای تماس پوتین و مکرون نیست

کد خبر: 1283400

سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا پس از گفت‌وگوی تلفنی وزیران دفاع روسیه و فرانسه، برنامه‌ای برای تماس ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون رؤسای جمهور دو کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر، برنامه‌ای برای برقراری تماس در بالاترین سطح وجود ندارد.

کرملین: فعلا برنامه‌ای برای تماس پوتین و مکرون نیست

سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا پس از گفت‌وگوی تلفنی وزیران دفاع روسیه و فرانسه، برنامه‌ای برای تماس ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون رؤسای جمهور دو کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر، برنامه‌ای برای برقراری تماس در بالاترین سطح وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ در نشستی خبری افزود: در حال حاضر برنامه‌ای برای برای تماس پوتین و مکرون برنامه‌ریزی نشده است اما رئیس‌جمهوری روسیه همچنان آماده گفت‌وگو است.

وی ادامه داد: پوتین گفت‌وگوی بین‌المللی فعالی با مقاماتی دارد که علاقه‌مند به توسعه روابط با روسیه هستند؛ پوتین همیشه برای حل مشکلات پیچیده - حتی پیچیده‌ترین مسائل - جهانی و منطقه‌ای آماده گفت‌وگو است.

بر اساس گزارش وزارت دفاع روسیه، سباستین لکورنو وزیر دفاع فرانسه در گفتگوی تلفنی با سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه، در ارتباط با حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس ابراز همدردی کرد. بنا بر این گزارش، لکورنو مصرانه تلاش کرد تا شویگو را متقاعد کند که کی‌یف و غرب در این حمله تروریستی دخالتی ندارند و مسئولیت این حمله را متوجه گروه تروریستی داعش دانست.

علاوه بر این، شویگو در گفتگو با لکورنو درباره مشکلاتی که حضور یک گروه فرانسوی در اوکراین برای پاریس به همراه خواهد داشت، هشدار داد. وزیران دفاع روسیه و فرانسه، آمادگی خود را برای گفتگو در مورد وضعیت اوکراین اعلام کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ گفته بود: اطلاعات جدیدی در مورد آماده سازی یک گروه نظامی توسط پاریس برای اعزام به اوکراین به دست‌ آمده است.

اشاره زاخارووا به اعلام فرماندهی لژیون خارجی فرانسه در اوایل ماه مارس ۲۰۲۴ ( اسفند ۱۴۰۳) مبنی بر ترکیب یک گروه تاکتیکی گردان متشکل از یک هزار و ۵۰۰ نفر بود که انتظار می‌رود در ماه آوریل (فروردین – اردیبهشت ۱۴۰۳) برای اعزام به صحنه عملیات نظامی اوکراین در حالت آمادگی کامل رزمی قرار گیرند.

پیش تر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای تلویزیونی به ریشه خشم پاریس از مسکو پرداخته است. مجری این مصاحبه با اشاره به مواضع اخیر مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه درباره اعزام نیروهای ناتو به اوکراین، از پوتین پرسید: آیا مکرون تصمیم گرفته است که از روسیه انتقام بگیرد، به این دلیل که ما در آفریقا،‌ پا روی دُم او گذاشته‌ایم؟

رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به این پرسش گفت: بله، من فکر می کنم نوعی نارضایتی وجود دارد؛ زمانی که ما با او تماس مستقیم داشتیم، کاملاً آشکارا در مورد این موضوع صحبت کردیم.

بنا بر متن مشروح این مصاحبه که در سایت کرملین انتشار یافته است،‌ پوتین در این باره افزود: ما به آفریقا نرفتیم و فرانسه را از آنجا بیرون نکردیم؛ مشکل فرق می کند. گروه معروف واگنر ابتدا تعدادی پروژه اقتصادی را در سوریه انجام داد و سپس به کشورهای آفریقایی نقل مکان کرد.

به گفته وی، وزارت دفاع روسیه از این فعالیت‌ها پشتیبانی می کند، اما فقط بر این اساس که این یک گروه روسی است، نه بیشتر.

رئیس جمهوری روسیه گفت: بنابراین، ما کسی را بیرون نکردیم؛ فقط رهبران برخی کشورهای آفریقایی با فعالان اقتصادی روسیه توافق داشتند، می خواستند با آنها کار کنند، اما به هیچ وجه نمی خواستند با فرانسوی ها کار کنند. این حتی ابتکار ما نبود، این ابتکار از طرف دوستان آفریقایی ما بود.

پوتین گفت:‌شاید چنین واکنش شدید و نسبتاً احساسی از سوی رئیس جمهور فرانسه با آنچه در برخی از کشورهای آفریقایی اتفاق می‌افتد نیز مرتبط باشد.

تهدید انگلیس به خروج از کنوانسیون اروپایی حقوق بشر

سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسشی درباره تهدید انگلیس به خروج از کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و اقدامات مشابه برخی دیگر از کشورها برای خروج از سازمان‌های بین‌المللی، نیز اظهار داشت: کشورهای مختلف نمی‌خواهند منافع ملی خود را به نفع سازمان‌های بین‌المللی که کارآمدی آن‌ها مورد تردید است، خدشه دار کنند.

پسکوف افزود: هر سازمانی به نوبه خود یک مورد منحصر به فرد است،  اگر مشارکت کشورها در این سازمان‌ها به منافع ملی آنها آسیب بزند، کشورها به نفع خود تصمیم می‌گیرند؛ علاوه بر این، برخی از این سازمان‌ها از نظر اثربخشی بسیار مشکوک هستند، همچنانکه کارایی دادگاه اروپایی حقوق‌بشر در توقف جریان مهاجران غیرقانونی زیرسؤال رفته است.

به نوشته روزنامه تایمز، پس از آنکه به ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس هشدار داده شد که ۶۵ هزار مهاجر غیرقانونی احتمالا در سال جاری میلادی وارد این کشور خواهند شد، اعلام کرد که آماده است تا انگلیس را از "کنوانسیون اروپایی حقوق بشر" (ECHR) خارج کند.

تهدیدهای آمریکا، عامل بیم کشورها در ارتباطات مالی با روسیه

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از این نشست خبری درباره ایجاد محدودیت استفاده از کارت‌های شبکه‌های بانکی این کشور موسوم به میر در برخی کشورها را نتیجه فشار و تهدیدهای پنهان در درجه اول از سوی ایالات متحده آمریکا دانست.

پسکوف افزود: برخی از این کشورها از تحریم‌های اولیه و ثانویه علیه ساختارهای مالی خود بیمناک هستند اما روسیه با آنها گفت و گو می‌کند و الگوریتم‌های تعاملی را توسعه می‌دهد تا خطرات احتمالی در استفاده از کارت میر را برای آنها به حداقل برساند.

پیش از این برخی بانک‌ها در ارمنستان و قزاقستان از ارائه خدمات به کارت‌های شبکه بانکی میر روسیه خودداری کرده‌اند.

در این پیوند، هالیک از بانک‌های بزرگ قزاقستان از ۲۷ فوریه (هشتم اسفند ۱۴۰۳) به کارت های سیستم پرداخت میر توسط بزرگترین بانک قزاقستان خدماتی ارائه نمی‌کند. قبل از آن بانک CenterCredit کار با کارت‌های میر را متوقف کرد. بانک Bereke قزاقستان که از زیرمجموعه‌های اسبربانک Sberbank روسیه است،‌ نیز اعلام کرد که ارتباط با سیستم پرداخت میر را متوقف می‌کند. در این میان، بانک زیرمجموعه بانک وی.تی.بی VTB  در قزاقستان اعلام کرد که همچنان به کارت‌های میر خدمات ارائه خواهد کرد.

پیش از این، سرویس مطبوعاتی سیستم کارت پرداخت ملی روسیه گزارش داده بود که یک اطلاعیه رسمی از سیستم پرداخت ارمنستان دریافت کرده است مبنی بر اینکه از ۳۰ مارس ۲۰۲۴ (۱۱ فروردین ۱۴۰۳)، بانک های عضو شبکه بانکی ارمنستان ارائه خدمات به کارت‌های میر را متوقف خواهند کرد. در عین حال، بانک وی تی بی ارمنستان (یکی از شرکت های تابعه بانک وی تی بی روسیه) که به کارت های میر خدمات می دهد اعلام کرد که به کار با کارت های روسی در جمهوری ارمنستان ادامه خواهد داد.

یک منبع قبلا گفته بود:‌ خودداری بانک های ارمنستان از کار با کارت میر به این دلیل است که بانک های ارائه دهنده کارت‌های ویزا و مسترکارت نمی خواهند تحت تحریم قرار گیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ در نشستی خبری در این باره گفت: مسکو با تأسف یادآور می‌شود که ایروان در مورد موضوع توقف کارت‌های شبکه بانکی روسیه موسوم به "میر" در ارمنستان تسلیم فشار غرب شده است.

وی اظهار داشت:‌ هزینه‌های توقف فعالیت کارت میر برای ارمنستان بیشتر از محدودیت های احتمالی غرب خواهد بود و اقتصاد آن کشور متحمل خسارات قابل توجهی خواهد شد و شهروندان ارمنی نیز با مشکلات جدی مواجه خواهند شد./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها