نگرانی گوترش برای‌استفاده از هوش‌مصنوعی علیه غزه

کد خبر: 1283596

از گزارش‌ها درباره استفاده ارتش اسرائیل از هوش مصنوعی برای مشخص کردن اهداف نظامی که باعث مرگ بیشتر غیرنظامیان می‌شود «عمیقاً نگران» هستم.

نگرانی گوترش برای‌استفاده از هوش‌مصنوعی علیه غزه

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد گفت از گزارش‌ها درباره استفاده ارتش اسرائیل از هوش مصنوعی برای مشخص کردن اهداف نظامی که باعث مرگ بیشتر غیرنظامیان می‌شود «عمیقاً نگران» است.

وی خاطرنشان کرد که هوش مصنوعی بایستی به عنوان «نیرویی در جهت خیر» و منافع دنیا مورد استفاده قرار بگیرد و نباید به «جنگ‌افروزی در سطح صنعتی و کتمان مسئولیت‌پذیری» کمک کند. آذرماه سال گذشته یک رسانه انگلیسی‌زبان در یک گزارش تحقیقی فاش کرد رژیم اسرائیل از هوش مصنوعی برای بالا بردن تلفات غیرنظامیان در غزه استفاده می‌کند. مجله «+972» که از سال ۲۰۱۰ به تهیه گزارش‌های تفصیلی و تحقیقی درباره مسائل مربوط به اسرائیل و فلسطین اشتغال دارد در آن گزارش فاش کرده بود ارتش اسرائیل از این فناوری برای افزایش دادن بانک اهداف غیرنظامی خود بهره گرفته است. اسرائیل در جنگ غزه که نام آن را «عملیات شمشیر آهنین» گذاشته به طرز معناداری بانک اهداف خود را روی مناطقی متمرکز کرده که ماهیت نظامی ندارند.  این اهداف منازل مسکونی شخصی، ساختمان‌های عمومی، زیرساخت‌ها و برج‌های بلند را شامل می‌شوند.

منابع مطلع که تجارب دسته‌ اولی از حضور در بمباران‌های غزه داشته‌اند به مجله +972 گفتند هدف اصلی حمله به این اماکن آسیب زدن به جامعه مدنی فلسطین است: یعنی ایجاد یک شوک که تبعات سنگینی داشته باشد و موجب شود «غیرنظامی‌ها به حماس فشار وارد کنند.»چندین نفر از منابع که خواسته‌اند نامشان فاش نشود گفتند که ارتش اسرائیل اطلاعاتی از بخش زیادی از اهداف احتمالی در غزه در دست دارندو بر اساس آن از قبل فرضیه‌هایی درباره اینکه حمله به یک مکان چه تعداد کشته به جا خواهد گذاشت، دارند.مجله +972 نوشته است: «اعدام و ارقام محاسبه شده‌اند و یگان‌های اطلاعات ارتش اسرائیل از پیش نسبت به آن اطلاع دارند و حتی به فاصله اندکی قبل از انجام حمله یقین دارند چه تعداد غیرنظامی قرار است کشته شوند.»در یک مورد خاص که یکی از منبع‌ها درباره آن صحبت کرد فرماندهان ارتش اسرائیل آگاهانه مجوز حمله‌ای را برای کشتن یکی از فرماندهان ارشد نظامی حماس صادر کردند که معلوم بود به کشته شدن صدها غیرنظامی منجر خواهد شد.یکی از این منابع گفت: «هیچ اتفاقی بر حسب تصادف رخ نمی‌دهد. وقتی یک دختر سه ساله در خانه‌ای در غزه کشته می‌شود دلیلش این است که یک نفر در ارتش تصمیم گرفته که کشته شدن او اهمیت چندانی ندارد. جان او بهایی است که است که باید پرداخت شود تا اسرائیل جایی را هدف قرار دهد. همه چیز عمدی است. ما به طور دقیق می‌دانیم در هر خانه چقدر تلفات جانبی نفهته است.»مطابق این تحقیقات، یکی دیگر از دلایل بالا بودن تعداد بانک اهداف اسرائیل و همچنین صدمات گسترده وارد شده به زندگی غیرنظامیان استفاده گسترده ارتش اسرائیل از سیستمی به نام «هابسورا» یا «گاسپل» است.

این سیستم تا اندازه زیادی بر مبنای هوش مصنوعی طراحی شده و می‌تواند بانک اهداف را به صورت اتوماتیک و با سرعتی که قبلاً امکان‌پذیر نبود تولید کند. این سیستم هوش مصنوعی، آن‌طور که یکی از افسران سابق اطلاعاتی آن را توصیف می‌کند، در واقع کار «یک کارخانه ترور جمعی» را تسهیل می‌کند.طبق گفته منابع، استفاده‌های فزاینده از سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند گاسپل به ارتش اجازه می‌دهد در سطحی گسترده اقدام به انجام حملاتی به منازل مسکونی کنند که مثلاً یکی از مأموران نه چندان بلندپایه حماس در آن زندگی می‌کند./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها