ترکیه به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل می‌پیوندد

کد خبر: 1288888

وزیر خارجه ترکیه از تصمیم این کشور برای پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری خبر داد.

ترکیه به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل می‌پیوندد

وزیر خارجه ترکیه از تصمیم این کشور برای پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری خبر داد.

 هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه در اظهاراتی گفت: آنکارا تصمیم گرفت که به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری بپیوندد.

طبق گزارش الجزیره، وی تاکید کرد: ایجاد دولت فلسطینی و راه‌حل ۲دولتی، ۲ امر اساسی هستند و در دیدار با سران کشورهای غربی بر آن ها تاکید کردیم. برخی کشورهای غربی اکنون اعتراف می‌کنند که راه‌حل ۲دولتی امری اجتناب‌ناپذیر است.

وزیر خارجه ترکیه خاطرنشان کرد: اسرائیل به جنایت‌های خود علیه مردم فلسطین ادامه می‌دهد و جامعه بین‌المللی باید این جنایت‌ها را متوقف کند. در غزه تنها فلسطینی ها نمی‌میرند بلکه تمام انسانیت می‌مرد.

فیدان همچنین گفت که کشورش کوچ اجباری مردم فلسطین را نمی‌پذیرد.

آفریقای جنوبی ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ شکایتی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرد، این دادگاه ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ به رژیم صهیونیستی دستور داد تدابیری را برای جلوگیری از وقوع کشتار جمعی فلسطینی‌ها و بهبود وضعیت انسانی در نوار غزه اتخاذ کند.

همچنین این دادگاه رژیم صهیونیستی را به ارائه گزارشی درباره نحوه اجرای این دستورات ظرف یک ماه از صدور حکم ملزم کرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری پیشتر اعلام کرد آفریقای جنوبی درخواست فوری را برای تعیین اقدامات پیشگیرانه بیشتر و اصلاح حکم ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ دادگاه و نیز حکم بعدی آن در تاریخ ۱۶ فوریه گذشته در ارتباط با شکایت مطرح شده علیه رژیم صهیونیستی در خصوص اجرای توافقنامه ممنوعیت و مجازات کشتار جمعی در نوار غزه ارائه کرد.

طبق اعلام این دادگاه، آفریقای جنوبی در درخواست جدید خود اعلام کرد با توجه به اتفاقات جدید و تغییرات ایجاد شده در شرایط موجود در غزه به ویژه قحطی گسترش یافته در آنجا مجبور به بازگشت به دادگاه شده است./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها