۱۰ نکته در مورد ژنرال جدید کاخ سفید

کد خبر: 706219

بی‌تردید کسی که همزمان با مسئولیت یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های امنیتی آمریکا، مسئول دفتر ترامپ می‌شود را باید «اثرگذار و مهم» دانست و شخصیت او را بیش‌تر مورد واکاوی قرار داد.

۱۰ نکته در مورد ژنرال جدید کاخ سفید
سرویس بین الملل فردا: دونالد ترامپ در ادامه اقدامات جنجال‌برانگیز خود، روز جمعه طی یک توئیت اعلام کرد رئیس دفتر رئیس جمهور را تغییر داده و از این پس، «ژنرال جان کلی» علاوه بر مسئولیت وزارت امنیت ملی ایالات متحده، رئیس دفتر رئیس جمهور و نفر دوم کاخ سفید نیز خواهد بود.
جمعه ۲۸ جولای برابر با هفتم مرداد ماه، ترامپ در صفحه شخصی خود نوشت: «خوشوقتم که به اطلاع شما برسانم که ژنرال جان اف کلی را به عنوان رییس دفتر کاخ سفید منصوب کردم. او یک آمریکایی بزرگ است.» او بلافاصله در توئیت بعدی به تمجید از جان کلی ادامه داده است: «او یک رهبر واقعی است و کارهای خارق العاده ای در وزارت امنیت داخلی انجام داده است. او یک ستاره واقعی در دولت من بوده است.»
۱۰ نکته در مورد ژنرال جدید کاخ سفید
تمجید ویژه ترامپ از جان کلی
بی‌تردید کسی که همزمان با مسئولیت یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های امنیتی آمریکا، مسئول دفتر ترامپ می‌شود را باید «اثرگذار و مهم» دانست و شخصیت او را بیش‌تر مورد واکاوی قرار داد. در همین راستا پایگاه خبری تحلیلی فردا طی یک گزارش اختصاصی، ۱۰ نکته در مورد ژنرال جان کلی تقدیم می‌کند:
1. از کودکی تا ورود به ارتش و دانشگاه
جان کلی در ۱۱ می ۱۹۵۰ در ایالت ماساچوست آمریکا به دنیا آمد و هم‌اکنون ۶۷ سال سن دارد. خانواده وی از مهاجرین ایرلندی بوده و پدرش از کاتولیک‌های متعصب متولد ایرلند است. جان کلی می‌نویسد تا ۱۶ سالگی که برای اولین بار با قطار به واشنگتن رفتند، «همه دنیای من در محله برایتون شهر بوستون خلاصه می‌شد؛ اما از آن تاریخ به واشنگتن، مسافرت و وطن بزرگ (آمریکا) فکر می‌کنم!»
۱۰ نکته در مورد ژنرال جدید کاخ سفید
او در ۱۹۷۰ به عنوان سرباز وارد نیروی دریایی ارتش می‌شود؛ اما دو سال بعد ترجیح می‌دهد با خروج از ارتش به بازار و تجارت روی آورد. کلی در بازار و تجارت موفق نبود و در سال ۱۹۷۵ بار دیگر به نیروی دریایی می‌پیوندد. سال ۱۹۷۶ همزمان با فعالیت در ارتش به دانشگاه ماساچوست بوستون می‌رود و ۸ سال بعد با مدرک کارشناسی ارشد در رشته «امنیت ملی» از دانشگاه جورج تاون فارغ التحصیل می‌شود.
2. صعود در ارتش
ارتش فرصتی بود تا به تعبیر جان کلی «بزرگی میهنم را درک کنم!» از نظر او، مهم‌ترین کارکرد ارتش باید همین باشد: «ارتش به ما می‌آموزد که خانه، شهر و ناموس ما وطن است!» از نظر او، همه هویت یک ارتشی باید در پرچم ملی خلاصه شود: «من در خانواده‌ای بسیار مذهبی و متعصب پرورش یافتم. هنوز هم برنامه کلیسا و دیدارهای خانوادگی ما قطع نشده است؛ اما اگر از من بخواهید خود را معرفی کنم، فقط یک کلمه می‌گویم: آمریکایی!»
۱۰ نکته در مورد ژنرال جدید کاخ سفید
او در ارتش مراتب ترقی را طی کرد. ابتدا در یگان‌های «تفنگداران دریایی» در فلوریدا به مرتیه جانشین فرمانده می‌رسد. او مسیر پیشرفت را در همین شاخه ادامه داده و در جورجیا به فرماندهی کل این واحدها می‌رسد! در ادامه این مسیر پیشرفت به واشنگتن می‌آید و در سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۴ در واحد مرکزی فرماندهی کل یگان‌های تفنگداران دریایی در واشنگتن خدمت می‌کند.
در سال ۱۹۸۴ با مرتبه فرماندهی سرگرد به فلوریدا بازمی‌گردد و سه سال در این پست به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در سال ۱۹۸۷ نخستین مأموریت خارج از کشور را تجربه می‌کند: «معاونت فرماندهی کل نیروهای ناتو» حضور در بلژیک به عنوان عضو شاخص تیم ارتش آمریکا در ناتو، بزرگ‌ترین نردبان قدرت برای حان کلی بود. او تا سال ۲۰۰۱ در بلژیک ماند و به یکی از فرماندهان برجسته ناتو تبدیل شد.
در سال ۲۰۰۲ کلی به عنوان معاون فرمانده کل نیروی دریایی آمریکا به واشنگتن برگشت تا عملیات اشغال عراق را طرح‌ریزی کند. در سال ۲۰۰۳ با فرماندهی عملیاتی نیروی دریایی در اشغال عراق، به مرتبه نظامی «سرتیپ» رسید که طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بود! آخرین بار در سال ۱۹۵۱ ، یک نفر از نیروی دریایی به مرتبه نظامی سرتیپ رسیده بود!
۱۰ نکته در مورد ژنرال جدید کاخ سفید
جان کلی در غرب عراق (خاستگاه داعش) فرماندهی نیروهای چندملیتی را بر عهده داشت
جان کلی در سال ۲۰۰۷ به آمریکا برگشت و رتبه نظامی او تا «سرلشکر» ارتقا یافت؛ با این حال اختلافات قابل توجه وی با راهبردهای دولت وقت باعث شد در حد معاونت فرماندهی نیروی دریایی باقی بماند! او در سال ۲۰۰۸ به درخواست خود به عراق بازگشت تا طرح خود مبنی بر آموزش و فرماندهی نیروهای چندملیتی در غرب عراق را بی‌واسطه فرماندهی کند.
3. مسئولیت‌های بزرگ
در ابتدای سال ۲۰۱۴، حان کلی به فرماندهی کل جنوبی آمریکا واقع در فلوریدا منصوب شد. به این ترتیب نفر اول پنتاگون در حوزه دریای کارائیب، آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی محسوب می شد. او پیش از آن فرماندهی کل نیروهای چند ملیتی در غرب عراق و معاونت لئون پانتا در وزارت دفاع (سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳) را نیز در کارنامه داشت.
۱۰ نکته در مورد ژنرال جدید کاخ سفید
4. کشته شدن فرزند (پدر شهید!!)
رابرت، فرزند بزرگ جان کلی در سال ۲۰۱۰ در افغانستان کشته شد! در آن زمان، رابرت یکی از افسران میدانی واحد تفنگداران دریایی بود و توسط طالبان به قتل رسید. در ادبیات مرسوم ارتش آمریکا، کشته شدگان را «شهدای وطن» می‌خوانند و جان کلی اصطلاحا «پدر شهید» خوانده می‌شود!!
۱۰ نکته در مورد ژنرال جدید کاخ سفید
جان کلی و فرزندش رابرت رابرت در سال ۲۰۱۰ در افغانستان کشته شد
5. مسئولیت وزارت امنیت ملی
هفت دسامبر ۲۰۱۶ دونالد ترامپ، جان کلی را به عنوان وزیر امنیت ملی انتخاب کرد. او در توضیح علت این انتخاب گفت: «فرماندهی مناطق جنوبی توسط وی در پنتاگون، عالی بوده است.» در جلسه سنای آمریکا در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷، جان کلی وضعیت خوبی داشت و توانست ۸۸ رأی مثبت از مجموع ۹۹ رأی را به دست آورد.
6. خانواده و فرزندان
جان کلی در سال ۲۹۷۶ ازدواج کرد که ثمره آن سه فرزند به نام‌های رابرت، جان و کاتلین بود. ان در سال ۲۰۱۰ در سن ۲۹ سالگی در افغانستان کشته شد.
۱۰ نکته در مورد ژنرال جدید کاخ سفید
سنگ یادبود فرزند جان کلی
7. مبارزه با تروریسم
جان کلی در مورد آن‌چه مبارزه با تروریسم می‌خوانند می‌گوید: «بستر جوامع خاورمیانه به صورتی است که تروریسم نسل به نسل در قالب صورت‌های مختلف ظهور می‌کند! در نتیجه خروج از عراق یا افغانستان کم‌ترین تأثیری در این پروسه ندارد! ایالاات متحده حتی در این زمینه قدرت انتخاب نداشته و کاری که از ۱۱ سپتامبر شروع شده را باید تا دهه‌ها ادامه دهد!!»
۱۰ نکته در مورد ژنرال جدید کاخ سفید
جان کلی در مراسم تشییع جنازه فرزندشُ پشت تریبون منقلب شد؛ اما اشک‌های خود را به عکاسان نشان نداد.
8. مهاجرت و بحران آوارگان
علیرغم این‌که جان کلی که خودش از خانواده‌ای مهاجر به دنیا آمده و هیچ یک از پدر و مادرش متولد آمریکا نیستند، یکی از سختگیرترین افراد در زمینه مهاجرت محسوب می‌شود: «زمانی که فرمانده منطقه جنوبی بودم، در پنتاگون مرا به سختگیری متهم می‌کردند! در مقابل من، ایده‌هایی مانند تعطیلی گوانتامو را احمقانه می‌خواندم! شما در حال جنگ هستید و باید مرزهای خود را به روی مظنونین بسته نگه دارید تا دشمن به سرزمین شما نرسد!»
9. مسئولیت جدید در دولت ترامپ
گفته می‌شود مهم‌ترین علت انتخاب وی به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور، بازگرداندن انضباط به کاخ سفید است! جان مانشن، عضو کمیسیون امنیت و اطلاعات سنا در این مورد می‌گوید: «مدت‌هاست در کاخ سفید بی‌نظمی و از هم گسیختگی مشاهده می‌شود! اگر جان کلی نتواند این وضعیت را جمع کند، هیچ کس دیگری هم نخواهد توانست چنین کند!» نیویورک تایمز که معمولا نگرش انتقادی به ترامپ دارد، این انتخاب را ستود: «گویا این بار یک الهام آسمانی به ترامپ شد تا بتواند نظم را به کاخ سفید برگرداند!»
10. نخستین پیامدهای حضور در کاخ سفید
نخستین اتفاق بعد از حضور جان کلی در کاخ سفید، برکناری «انتونی اسکاراموچی» بود. اسکاراموچی دو هفته قبل از سوی ترامپ به عنوان مدیر بخش ارتباطات کاخ سفید انتخاب شده بود، اما ده روز بعد به درخواست جان کلی توسط ترامپ برکنار شد! این در حالی است که اسکاراموچی در بدو ورود، شخصیتی قاطع نشان داده بود و حتی «شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید را وادار به استعفا کرده بود!
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها