تحقیق و تفحص مجلس بازار مافیای فیلترشکن را کساد می‌کند؟

تجارت سیاه فروش فیلترشکن

کد خبر: 1235215

«گردش مالی ماهانه 50 هزار میلیارد تومان» تنها یک گمانه‌زنی از وضعیت فروش فیلترشکن‌های پولی در بازار ایران است که از زبان نمایندگان مجلس تکرار می‌شود. برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند آنچه در واقعیت وجود دارد ارقامی به مراتب بالاتر از این اعداد است. رقمی به که تا سه برابر درآمد ماهانه شرکت مخابرات ایران تخمین زده می‌شود! همین است که حالا اهالی بهارستان اعلام کرده‌اند شهریور ماه تحقیق و تفحص در رابطه با فیلنرشکن‌های پولی را کلید خواهند زد.

تجارت سیاه فروش فیلترشکن

اگرچه ناآرامی‌های سال تابستان سال گذشته که به محدودیت اینترنت و فیلتر شبکه‌های اجتماعی انجامید بازار فیلترشکن‌ها را داغ کرد اما باز هم می‌توان به گذشته نگاه کرد برآوردی از وضعیت فیلترشکن‌ها را طی مدت یکسال گذشته به دست آورد.

 

شهریور 1398 ـ  مافیای چندصدمیلیاردی فیلترشکن

اولین بار «مافیای فیلترشکن» از زبان آذری جهرمی وزیر وقت ارتباطات شنیده شد. وقتی که او در مجلس از گردش مالی قابل توجه این گروه سخن گفت کسی گمان نمی‌برد دو سال بعد کمیته تحقیق و تفحصی پیرامون این موضوع کلید بخورد. اگرچه بدیهی است که استفاده از  وی.پی.ان محدود به ایران نیست. تخمین زده می‌شود که گردش مالی بازار جهانی وی.پی.ان تا سال ۲۰۲۷ میلادی ممکن است به ۷۵ میلیارد دلار برسد. در شهریورماه سال ۱۳۹۸ خورشیدی، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، از وجود مافیایِ فیلترشکن و تجارت چند صد میلیاردی فروش فیلترشکن سخن گفته بود.

مرداد 1401 ـ  فیلترشکن بد است!

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  می‌گوید الان بسیاری از گوشی‌های هموطنان ما به بدافزار آلوده هستند و راه ورود این بدافزارها هم ابزارهای دور زدن فیلترینگ و وی‌پی‌ان‌ است. ما برنامه‌ای که در وزارت ارتباطات داریم این است که نیاز مردم به فیلترشکن را کاهش دهیم، برای اینکه مردم نیازی به فیلترشکن نداشته باشند و سرویس‌های مورد نیازشان راه‌اندازی شود که استفاده از فیلترشکن به حداقل برسد، زیرا بسیاری از ویروس‌های مردم روی گوشی‌ها، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌هایشان به دلیل استفاده از فیلترشکن است.

مرداد 98 ـ کسانی که فیلتر کردند و فیلترشکن فروختند!

وزارت ارتباطات آذری جهرمی همان روز‌ها فهرست ۲۸ شرکتی که در ایران به صورت آزادانه به فروش فیلترشکن مشغول بودند را تهیه و برای بررسی به قوه قضائیه تحت نظر ابراهیم رئیسی، تحویل داد. بررسی‌ها حاکی از آن است که این ۲۸ شرکت عمدتا وابستگی‌های خاص دارند و هرگز نمی‌توانند در زمره شرکت‌های مستقل و فعال در حوزه آزادی اینترنت قرار بگیرند. اینکه چطور این شرکت‌ها درست در روز‌هایی که سیاست، فیلترینگ و مسدودسازی بود به فروش فیلترشکن مشغول بودند، جای سوال دارد.

مهر 1401 ـ همه به دنبال وی.پی.ان

سعید نقوی عضو هیات مدیره اتحادیه فناوران رایانه از افزایش ۳ هزار درصدی تقاضا برای خرید وی.پی.ان خبر داد و گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد دامنه جستجوی کاربران ایرانی برای دریافت فیلترشکن یک رکود تاریخی را ثبت کرد و این تقاضا بعد از قطعی تلگرام تجربه نشد.

مهر 1401 ـ فروش وی.پی.ان جرم‌انگاری می‌شود

زارع‌پور می‌گوید فروش فیلترشکن غیر مجاز است، اما متاسفانه جرم انگاری نشده است؛ البته تلاش‌هایی صورت می‌گیرد که جرم انگاری شود البته این جزو وظایف من نیست و نهاد‌های مربوطه باید دنبال کنند، اما استفاده از این‌ها با ایجاد نا امنی در ادوات و ابزار‌ها همراه می‌شود.

آبان 1401 ـ 90 درصد فیلترشکن دارند!

بررسی آمار‌ها و نمودار‌های ارائه شده در سایت «کلود فلیر» که یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های تحویل محتوا یا CDN در جهان است، نشان می‌دهد که میزان استفاده کاربران ایرانی از وی‌پی‌ان بسیار زیاد است. به استناد آمار این سایت، استفاده از ابزار‌های فیلترشکن و وی‌پی‌ان بعد از آغاز محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ، به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. بر این اساس، در حال حاضر ۲. ۸۹ درصد از کاربران ایرانی با استفاده از وی‌پی‌ان به اینترنت بین‌الملل دسترسی دارند.

اسفند 1401 ـ 18 درصد 16هزارمیلیاردتومان!

۱۸ درصد کاربران ایرانی از فیلترشکن‌های پولی استفاده می‌کنند؛ اگر ۶۰ میلیون کاربر مفروض باشند و به صورت میانگین ماهیانه ۱۲۰ هزار تومان هزینه کنند؛ به عدد تقریبی ۱۶ هزار میلیارد تومان در سال می‌رسیم!

خرداد 1402 ـ افراد خاص پشت بازار فیلترشکن

رشیدی کوچی نماینده مجلس: با فیلترینگ فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بازار پرسود مکاره‌ای برای فروش فیلترشکن رقم می‌زنیم. متأسفانه اکنون چنین بازار مکاره‌ای شکل گرفته و صحبت از عدد‌های بالای ۴۰ هزار میلیارد و ۵۰ هزارمیلیارد تومان حاصل از فروش فیلترشکن است. بازاری که هیچ نظارتی هم روی آن وجود ندارد. حتما پشت بازار فیلترشکن، افراد خاصی هستند!

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها