تازه‌ترین پژوهش خشم در ایران؛ از هر ۴ جوان یکی خشمگین است

نیمی از مردم خشمگین هستند!

کد خبر: 1165138

بنابر تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده از هر چهار جوان ایرانی یک نفر از دست کسی یا چیزی خشمگین است، بیش از ۵۵ درصد مردم به سرعت دچار احساس خشم می‌شوند، ۴۲.۱ درصد افراد هنگام عصبانیت فریاد می‌زنند، ۸.۹ درصد در این حالت اقدام به شکستن یا پرتاب اشیاء می‌کنند و ۳.۶ درصد افراد نیز طرف مقابل را می‌زنند.

نیمی از مردم خشمگین هستند!

هدف از این نظرسنجی که مرکز افکارسنجی دانشجویان، ایسپا، نهاد وابسته به جهاد دانشگاهی آن را انجام داده است، سنجش و ارزیابی احساس خشم در مقیاس ملی اعلام شده است.

بنابر اعلام مرکز افکارسنجی، ایسپا، این نظرسنجی با عنوان «احساس خشم در مردم ایران» و با حجم نمونه ۲۰۸۸ نفر از ساکنان مناطق شهری و روستایی سراسر کشور و به صورت تلفنی انجام داده است.

در جریان این نظرسنجی هفت گویه شاخص احساس خشم برای پاسخگویان قرائت شده و از آنها خواسته شده بگویند هر یک از گویه‌ها تا چه حد در مورد خود آنها صادق است.

براین اساس ۳۳.۶ درصد پاسخگویان گفته‌اند، گویه «معمولا زود از کوره در می‌روم» کاملا یا به میزان زیادی در مورد آنها صدق می‌کند و ۳۱.۴ درصد پاسخگویان نیز گفته‌اند گویه «وقتی دیگران با عصبانیت با من برخورد می‌کنند، من هم عصبانی می‌شوم» کاملا یا به میزان زیادی در مورد آنها صدق می‌کند.

۲۳.۴ درصد پاسخگویان در این نظرسنجی گفته‌اند گویه «معمولا وقتی عصبانی می‌شوم داد و فریاد می‌کنم» کاملا یا به میزان زیادی در مورد آنها صدق می‌کند و ۱۵.۲ درصد پاسخگویان گفته‌اند که اطرافیان‌شان آنها را فردی عصبانی می‌دانند.

براساس این نظرسنجی «نمره احساس خشم مردم ایران» ۲۸.۵۳ از صد است.  این میزان در بین گروه‌های سنی و همچنین بر حسب محل سکونت پاسخگویان متفاوت است. 

میانگین «نمره احساس خشم در بین جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله» در ایران ۳۱.۲۸  از صد است اما این میزان در مورد افراد بالای پنجاه سال ۲۳.۶۷ از صد است که نشان می‌دهد میانگین میزان احساس خشم جوانان در ایران از افراد میانسال نزدیک به ۱۰ واحد بیشتر است.

همچنین در ۳۵.۷ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله گفته‌اند که گویه «معمولا زود از کوره در می‌روم»، کاملا و تا حد زیادی در مورد آنها صدق می‌کند و ۲۵ درصد نیز گفته‎اند که این گویه «تاحدودی» در مورد آن صدق می‌کند.

به این ترتیب در مقابل ۶۰.۷ درصد جوانان که «زود از کوره در می‌روند»، فقط ۳۹.۳ افراد این رده سنی گفته‌اند که «اصلا و کم» این اتفاق برایشان می‌افتد.

بنابر نتایج نظرسنجی ایسپا، ۳۴.۲ درصد زنان در برابر گویه «معمولا زود از کوره در می‌روم»، گفته‌اند که این گویه در مورد آنها کاملا و زیاد صدق می‌کند اما این میزان در مورد 33 درصد مردان صدق می‌کند. در مجموع نیز ۵۹.۹ درصد زنان زود از کوره در می‌روند اما این میزان در مورد مردان ۵۳.۴ درصد است.

مردان هنگام خشم اقدام به پرتاب و شکستن اشیا می‌کنند

براساس یافته‌های نظرسنجی ایسپا، دیدگاه پاسخگویان در مورد گویه «معمولا وقتی عصبانی می‌شوم، شیء یا چیزی را پرتاب می‌کنم یا می‌شکنم»؛ بر حسب متغیرهای جنس، سن و تحصیلات متفاوت است.

دست‌کم ۷.۶ درصد از مردان گفته‌اند که وقتی عصبانی می‌شوند یا اشیا را می‌شکنند یا آنها را به سوی دیگران پرتاب می‌کنند. ۵.۳ درصد نیز گفته‌اند تا حدودی همین کار را می‌کنند. در مجموع  ۱۳.۹ درصد مردان در ایران وقتی عصبانی شوند، به شکستن یا پرتاب اشیا اقدام می‌کنند.

زنان اما نسبت به مردان بسیار کمتر چنین اقدامی انجام می‌دهند. فقط  ۳.۴ درصد زنان گفته‌اند که گویه «معمولا وقتی عصبانی می‌شوم، شیء یا چیزی را پرتاب می‌کنم یا می‌شکنم»، کاملا و زیاد در موردشان صدق می‌کند. ۲.۴ درصد نیز گفته‌اند تا حدی چنین وضعیتی دارند. در مجموع ۵.۸ درصد زنان در ایران وقتی عصبانی شوند، به شکستن یا پرتاب اشیا دست می‌زنند.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها