نگاهی به کشتارها در آمریکا / عکس

کد خبر: 213871
نگاهی به کشتارها در آمریکا / عکس

مهر: کشتارهای اخیر در ایالات متحده آمریکا جامعه این کشور را شوکه کرده است، از سویی گرچه شاید سیاستمداران آمریکایی اقدامی عملی در جهت حل این مسئله انجام نداده باشند اما مطمئنا این مسئله ذهن آنها را درگیر کرده است. در این گزارش به بررسی مسئله خشونت و کشتار با اسلحه در آمریکا خواهیم پرداخت. در قسمت اول این گزارش به پیشینه تاریخی و کشتارهایی که در آمریکا انجام شده است پرداخته می شود و نمونه هایی از بدترین کشتار های اخیر در آمریکا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در قسمت دوم این گزارش علل و زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نژادی، مذهبی، و اجتماعی خشونت و کشتار با اسلحه در ایالات متحده آمریکا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. تاریخ آمریکا مملو از کشتار می باشد. گاهی هدف قتل رئیس جمهور آمریکا بوده است و گاهی یک کودک دبستانی. گاهی کشتار در یک مرکز خرید اتفاق افتاده است و گاهی در یک مکان مذهبی. تازه ترین نمونه کشتار در آمریکا "اوک کریک" ایالت ویسکانسین است که در آن قاتل با یک اسلحه کمری شش نفر را در یک معبد به قتل می رساند. گرچه کشتار با اسلحه در آمریکا به روزهای آغازین حضور مهاجران به دنیای جدید بر می گردد اما در طول سه دهه گذشته این مسئله تبدیل به یک اپیدمی شده است.

مجله مادر جونز در این باره می نویسد از سال 1982، پنجاه و هفت قتل عام سهمگین در سی ایالت از پنجاه ایالت آمریکا اتفاق افتاده است. بر اساس گزارش کمپین بردی برای پیشگیری از خشونت با سلاح گرم، آمریکا سالانه شاهد 20 مورد اقدام به قتل با سلاح گرم می باشد.

بر اساس گزارش "بررسی جهانی قتل" منتشر شده از سوی اداره مواد مخدر و جنایت سازمان ملل متحد (UNODC) سالانه در آمریکا بیش از پنجاه و دو هزار نفر به صورت عمدی به وسیله اسلحه مورد هدف قرار می گیرند. همچنین در آمریکا بیش از بیست و سه هزار نفر در سال به صورت اتفاقی مورد اصابت گلوله قرار می گیرند. سلاح گرم یکی از ابزار اصلی مورد استفاده برای قتل در آمریکا می باشد و بر اساس UNODC، شصت درصد قتل های صورت گرفته در آمریکا به وسیله سلاح گرم انجام می شود. البته جالب است که بدانیم از مجموع 44 رئیس جمهور آمریکا 19 تن از آنها با سلاح گرم مورد سوقصد قرار گرفته اند که چهار تن از آنها در اثر اصابت گلوله کشته شده اند. آبراهم لینکن کسی که با شکست جنوبی ها مانع از دو تکه شدن آمریکا و تشکیل دولت کشور مستقل در آمریکای کنونی شد در سال 1865 با سلاح گرم به قتل رسید. جیمز ای. گارفیلد و ویلیام مک کینلی به ترتیب در سال 1881 و 1901 با اسلحه به قتل رسیدند. جان اف. کندی تنها رئیس جمهور کاتولیک تاریخ آمریکا نیز در سال 1963 با شلیک گلوله کشته شد. کشتار در محیط های آموزشی در آمریکا محیطهای آموزشی از قبیل مدارس، کالج ها، و دانشگاه ها محل وقوع کشتارهای هولناکی بوده است .سابقه کشتار در این اماکن به قرن 18 میلادی باز می گردد و از آن زمان تا کنون سیر وقوع کشتار در این محیط های آموزشی سیری پیوسته و صعودی بوده است. یکی از قدیمی ترین کشتارهای محیط های آموزشی در آمریکا به سال 1764 باز می گردد. زمانی که مهاجمان با ورود به یک مدرسه در گرین کسل پنسیلوینیا مدیر و 10 دانش آموز دیگر را به قتل رسانند. از آن زمان تاکنون بیش از 120 کشتار خونین با اسلحه در محیط های آموزشی آمریکا به ثبت رسیده است. یکی از وحشتناک ترین کشتارهای محیط های آموزشی کشتار دبیرستان کلمباین می باشد که در تاریخ کشتار با سلاح گرم در آمریکا به عنوان یک نقطه عطف و ارجاع به حساب می آید. در این حادثه دو نوجوان 18 ساله با سلاح های نیمه خودکار و مواد منفجره 13 نفر از هم مدرسه ای های خود را به قتل رسانند و 21 نفر را مجروح کردند.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به هولناک ترین کشتار های پس از کشتار دبیرستان کلمباین به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ کشتار در آمریکا: جولای 1999: تاجر بورس در آتلانتا جورجیا، 12 نفر از جمله همسر و دو بچه خود را به قتل می رساند. سپتامبر 1999: در فورت ورث تگزاس مردی با حمله به یک مراسم دعا 6 نفر را با اسلحه می کشد. اکتبر 2002: در واشنگتن شخصی به صورت مخفیانه و با اقدام به شکار انسان با استفاده از اسنایپر10 نفر را می کشد. آگوست 2003: در شیکاگو، کارگری که شغل خود را از دست داده است با اسلحه 6 نفر از همکاران سابق خود را به قتل می رساند. نوامبر 2004: در بریچ وود ویسکانسین، یک شکارچی پس از مشاجره با چند شکارچی دیگر 6 نفر از آنها را می کشد و 2 نفر را زخمی می کند. مارچ 2005: مردی با گشودن آتش بر روی افراد حاضر در یک کلیسا در بروکفیلد ویسکانسین 7 نفر را می کشد. اکتبر 2006: در میکل ماینز پنسیلوینیا فردی پنج دختر بچه مدرسه ای را به قتل می رساند و 6 دختر بچه دیگر را مجروح می کند. آوریل 2007: دانشجوی کره ای تبار دانشگاه ویرجینیا با اسلحه 32 نفر را به قتل می رساند و 15 نفر دیگر را مجروح می کند. آگوست 2007: یک مرد 28 ساله با همدستی دو نوجوان 15 ساله سه دانشجوی دانشگاه ایالتی دلاور را با شلیک گلوله از پای در می آورد. دسامبر 2007: در یک مرکز خرید در اوماهای نبراسکا یک جوان 20 ساله، 9نفر را به قتل می رساند و 5 نفر را مجروح می کند. فوریه 2008: مردی مسلح با ورود به سالن سخنرانی دانشگاه ایلنوی، 5 نفر را به قتل می رساند و 16 نفر را زخمی می کند. دسامبر 2008: مردی با لباس بابا نوئل بر روی مهمانی یک خانواده در کارولینای کالیفرنیا، 9 نفر را به قتل می رساند. مارچ 2009: فردی مسلح با حضور در یک مرکز پرستاری در کرلاینای شمالی، 8 نفر را که اکثرا افراد سالمند و بیمار بودند را به قتل می رساند. مارچ 2009: شش نفر در یک آپارتمان مجلل در سانتاکلارای کالیفرنیا با اسلحه کشته می شوند. آوریل 2009: در یک مکان عمومی در بینگمتن نیویورک 13 نفر با اسلحه به قتل می رسند . جولای 2009: روانشناس ارتش آمریکا در پایگاه نظامی فورت هود تگزاس 13 نفر از هم قطاران خود را به قتل می رساند و 42 نفر دیگر را مجروح می کند. فوریه 2010: یک استاد دانشگاه در دانشگاه آلاباما با گشودن آتش بر روی همکارانش 3 نفر را به قتل می رساند و 3 نفر دیگر را زخمی می کند. ژانویه 2011: فرد مسلح در توسان آریزونا 6 نفر از جمله یک دختر بچه شش ساله را به قتل می رساند و 12 نفر دیگر را مجروح می کند. جولای 2012: جوان 24 ساله با حمله به یک سینما در آرورای کلورادو، 12 نفر به قتل می رساند و 58 نفر را زخمی می کند. آگوست 2012: کهنه سرباز ارتش آمریکا در اوک کریک ویسکانسین با حمله به یک معبد سیک ها، 6 نفر را به قتل می رساند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها