مشکلات مالی دانشگاه های غیرانتفاعی

کد خبر: 327719
سرویس اجتماعی «فردا» :

مشکلات دانشگاه های غیرانتفاعی در ماه های گذشته، بازتاب زیادی در رسانه ها داشت. از سویی، افزایش فعالیت دانشگاه های پیام نور و آزاد اسلامی در زمینه جذب بدون کنکور دانشجو و از سوی دیگر، کاهش تعداد داوطلبان کنکور در سال های گذشته، باعث شد که مطابق آمار رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امسال 70 درصد از صندلی های دانشگاه های غیرانتفاعی خالی بمانند. البته مسوولان دانشگاه های غیرانتفاعی آمار را بیش از این اعلام می کنند.

از سوی دیگر، آمار غیر رسمی وزارت علوم از تعطیلی واحدهای دانشگاهی غیرانتفاعی، حکایت از تعطیلی 15 موسسه در سال گذشته دارد. 15 واحد از میان بیش از 350 واحد شاید رقم بزرگی نباشد، ولی وقتی آن را در کنار 70 درصد صندلی خالی در این دانشگاه ها بگذارید، متوجه عمق فاجعه پیش رو در سال های آینده خواهید شد.

حالا در این شرایط بحرانی، دانشگاه غیرانتفاعی درخواست افزایش 20 درصدی شهریه دانشگاه را از وزارت علوم داشته است. وزارت علوم هم اعلام کرده است که این موضوع را بررسی می کند.

15 درصد افزایش شهریه برای سال تحصیلی 93

البته درخواست ابتدایی مسوول کمیته رفاهی و دانشجویی موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی این بود: مصوبه شورای مرکزی اتحادیه موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی، سامان بخشی و افزایش شهریه اعم از ثابت و متغییر به میزان 15 درصد جهت دانشجویان قدیم و 20 درصد جهت دانشجویان مهر ماه سال 93 است.

اما، دکتر علی آهون منش، رییس اتحادیه موسسات و دانشگاه های غیردولتی غیرانتفاعی امروز به خبرنگار دانا گفت: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که افزایش شهریه برای کلیه دانشجویان اعم از جدیدالورود و قدیمی 15 درصد باشد.

پارسال 20 درصد افزایش شهریه داشتیم ولی هزینه ها را پوشش نداد

او درباره افزایش هزینه در سال گذشته گفت: سال گذشته 20 درصد افزایش شهریه داشتیم که با توجه به تورم شدید در کشور به هیچ وجه پاسخگوی هزینه های واحد های دانشگاه ها نیست.

او در این گفت و گو، رقم افزایش را به هیچ وجه برای حل مشکلات دانشگاه غیرانتفاعی مناسب ندانست و گفت: سال آینده دانشگاه آزاد اسلامی قرار است که 15 درصد افزایش شهریه داشته باشد. این در حالی است که شهریه ای که ما می گیریم 48 درصد دانشگاه آزاد اسلامی است. البته از دانشگاه های دیگر رقمی در دسترسم نیست.

پیام نور هزار میلیارد تومان بودجه دولتی به علاوه حمایت دولت و مجلس و ائمه جمعه را دارد

او در مقایسه شهریه دانشگاه غیرانتفاعی با دانشگاه پیام نور نیز توضیح داد: دانشگاه پیام نور 1000 میلیارد تومان بودجه دولتی دارد. این جدای از سرانه دانشجویی به ازای هر دانشجو، 50 هزار تومان در سال است.

آهون منش ادامه داد: ساختمان و زمین دانشگاه هم به لطف دولت، نمایندگان مجلس و امام جمعه ها، رایگان به آن ها اختصاص داده می شود. دانشگاه غیرانتفاعی از کلیه این تسهیلات محروم است. اگر به دنبال عدالت آموزشی هستیم، باید بگویم این رفتار اصلا عادلانه نیست.

یک و نیم تیلیارد تومان خسارت تنها برای یک سال تحصیلی

علی آهون منش در بخش دیگری از سخنش، به مشکلات دانشگاه غیرانتفاعی اشاره کرد و گفت: با در نظر گرفتن میانگین پرداخت شهریه توسط دانشجویان، یعنی سالی یک میلیون تومان، سال گذشته دانشگاه های غیرانتفاعی، یک و نیم تیلیارد تومان خسارت دیدند.

این اظهار رییس اتحادیه، در حالی مطرح می شود که سال گذشته بیش از 90 درصد صندلی های غیرانتفاعی در مقطع کاردانی خالی ماندند . او در ادامه، پذیرش بدون کنکور در دانشگاه های دیگر را یکی از بزرگ ترین مشکلات غیرانتفاعی ها دانست و گفت: وقتی دانشگاه پیام نور و آزاد اسلامی بدون کنکور دانشجوی کارشناسی می پذیرند، یک نفر باید دیوانه باشد که برود کنکور بدهد تا در دوره کاردانی دانشگاه غیرانتفاعی در یک واحد دور بشود.

پیام نور 60 درصد قبولی های کنکور را می بلعد

آهون منش، توضیح داد: دانشگاه پیام نور نباید دانشجوی حضوری بگیرد. وقتی می آید و با آن همه امکانات، تازه بدون کنکور دانشجوی حضوری هم می گیرد و مدرک حضوری هم می دهد، داوطلبان حق دارند به دنبال غیرانتفاعی نباشند. آن وقت غیرانتفاعی ها فقط می توانند از طریق کنکور سراسری دانشجو بگیرند.

این مقام مسوول گفت: 60 درصد پذیرش کنکور سراسری مختص دانشگاه پیام نور است. یعنی از هر 10 داوطلب، 6 نفر می روند پیام نور ادامه تحصیل می دهند.

نمی خواهند غیرانتفاعی را تعطیل کنند

آهون منش، احتمال حذف دانشگاه غیرانتفاعی در دولت تازه را غیرممکن دانست و گفت: وزیر علوم، روز 5 شنبه، هشتم اسفند، رسما و با صراحت گفت در پی راه حل برای مشکلات دانشگاه برخواهد آمد. اما صحبت من این است که اگر مطالعات وزارتخانه دو سه سال طول بکشد، تا آن موقع دانشگاه های غیر انتفاعی بدون شک نابود شده اند. در شرایط فعلی این دانشگاه نیاز به یک شوک دارد تا در این مهلت مورد نیاز برای مطالعه وزارت علوم دوام بیاورد.

او درباره این شوک گفت: مثلا می شود قانون را در کنکور امسال رعایت کنند. یعنی بیایند بگویند دانشگاه پیام نور امسال، فقط دانشجوی غیر حضوری و الکترونیک می پذیرد . دانشجویان پیام نور هم مطابق اساسنامه این دانشگاه آموزش غیر حضوری ببینند.

معاون دانشگاه آزاد و مشاور وزیر علوم

علی آهون منش، درباره ارتباط دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت علوم دولت یازدهم هم گفت: برای اولین بار در تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، از وزیر علوم حکم مشاوره گرفته است . یعنی جناب دکتر غریبی از این پس هم در جلسات دانشگاه آزاد شرکت می کند و هم در جلسات وزارت علوم. این نشان می دهد که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دنبال «کمک» و «کنترل» دانشگاه آزاد اسلامی است. این خوب است. به شرطی که در کنار این کمک و کنترل، وزارت علوم مواظب باشد زمان برای دانشگاه های غیرانتفاعی از دست نرود.

منبع: دانا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها