11 میلیون «جوان دَم بخت» داریم

کد خبر: 383766

گلزاری در ادامه تعداد جوانان در آستانه ازدواج کشور را 11 میلیون نفر اعلام کرد و گفت: بخشی از این افراد صرفا به علت مشکلات معیشتی قادر به تشکیل زندگی مشترک نیستند.

فارس: معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در حال حاضر 300 سایت غیرقانونی در حوزه پیدا کردن همسر برای دختران و پسران در آستانه ازدواج فعالیت دارند .

محمد گلزاری بعد از ظهر امروز در نخستین جلسه مجمع خیرین ازدواج استان زنجان به بیان برخی از آیات قرآنی نازل شده در زمینه ازدواج پرداخت و اظهار کرد: اصل آفرینش بشر بر اساس خانواده بوده است .

وی با اشاره به مکاتب توحیدی موجود در زمینه خانواده اضافه کرد : درون‌مایه این مکاتب توحیدی آن است که بشر با آدم و حوا به دنیا آمده است .

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به جایگاه مهم و ارزشمند خانواده در فطرت انسان‌ها گفت: در بسیاری از آیات قرآن بر امر تشکیل خانواده و ازدواج تاکید شده است .

ازدواج موجب حل مشکلات روحی افراد می‌شود

این مسئول با تشریح وضعیت روحی افراد قبل از ازدواج و مقایسه آنبا پس از ازدواجتوضیح داد: افراد قبل از ازدواج بی‌تاب و بی‌قرار هستند، اما پس از ازدواج بسیاری از مشکلات روحی خود به خود حل می‌شود .

گلزاری با بیان اینکه مؤلفه‌های بسیاری در آرامش پس از ازدواج تاثیرگذار هستند، بیان کرد: مودت و ارضای نیازهای مختلف انسان موجب آرامش وی پس از ازدواج می‌شود .

وی با تاکید بر اینکه خانواده باید کانون آرامش روحی و روانی افراد باشد، اضافه کرد: خانواده باید محلی باشد که افراد از نظر روحی و روانی در آن تسکین پیدا می‌کنند .

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه با ابراز تاسف از اینکه با وجود فواید ازدواج، در جامعه کنونی بسیاری از جوانان رغبتی به تشکیل خانواده ندارند، گفت: باید واکاوی شود که چرا جوانان میل و رغبتی به تشکیل خانواده ندارند .

این مسئول با اشاره به میانگین بالای سنی در مبحث ازدواج اضافه کرد: بخشی از این امر مربوط به مسائل معیشتی است .

گلزاری شغل، مسکن، درآمد و هزینه‌های عام را جزء مسائل معیشتی اعلام کرد و افزود: دیگر عامل تاثیرگذار در عدم رغبت جوانان به ازدواج آزادی‌های قبل از ازدواج است .

وی پیدا نکردن همسر مناسب را نیز از دیگر دلایل بی‌میلی جوانان به ازدواج عنوان کرد و گفت: متاسفانه در جامعه کنونی دختران در آستانه ازدواجی که شرایط مناسبی نیز دارند، قادر به پیدا کردن همسر مناسب نیستند .

فعالیت 300 سایت غیرمجاز در زمینه ازدواج

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان به فعالیت سایت‌های غیرمجاز در زمینه ازدواج اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر 300 سایت غیرقانونی در حوزه پیدا کردن همسر چه برای دختران و چه پسران در آستانه ازدواج، فعالیت دارند .

این مسئول به پیگیری‌ها و اقدامات پلیس فتا در زمینه برخورد با فعالیت این سایت‌ها نیز اشاره داشت وگفت: با وجود پیگیری‌های انجام شده بازهم روز‌ به‌ روز بر تعداد این سایت‌ها افزوده می‌شود .

گلزاری نقش کمرنگ خانواده‌ها و دور زدن خانواده‌ها از طریق جوانان را از دیگر مشکلات ازدواج جوانان اعلام کرد و بیان داشت: در زمان ازدواج باید یک مثلث وجود داشته باشد که در یک ضلع آن دختر و پسر، در ضلع دیگر خانواده و در ضلع سوم نیز روانشناسان باشند .

وی با تاکید بر انجام مشاوره‌های قبل از ازدواج اضافه کرد: خود مشاوره‌های قبل از ازدواج یک داستان غم‌انگیز دارد و مشاوران به چند دسته حوزوی، مشاوران وروانشناسان تقسیم می‌شوند، که برخی از آنها تسلط لازم به مبحث ازدواج و مشاوره در این زمینه را ندارند .

سالانه 800 هزار ازدواج در کشور انجام می‌شود

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه با ارائه گزارشی از تعداد ازدواج‌هایی که در طی سال انجام می‌شود، گفت: در طول یک سال 800 هزار ازدواج در کشور اتفاق می‌افتد .

این مسئول با توضیح اینکه هر سال 20 درصد از ازدواج‌ها برابر با 160 هزار مورد منتج به طلاق می‌شود، افزود: با این حساب می‌توان گفت، هر سال 40 هزار مطلقه به جامعه وارد می‌شود .

80 درصد افراد مطلقه زیر 30 سال هستند

گلزاری با تشریح اینکه از افراد مطلقه‌ای که سالانه به جامعه وارد می‌شوند، 80 درصد زیر 30 سال هستند، افزود: اغلب این افراد کسانی هستند که مهارت‌های لازم برای زندگی را پس از طلاق ندارند .

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه 50 درصد طلاق‌ها در پنج سال نخست زندگی رخ می‌دهد، افزود: زنجان وضعیت بهتری نسبت به کشوری در این زمینه دارد، ولی افزایش تعداد طلاق‌ها در این استان نیز قابل توجه و یک هشدار است .

این مسئول ادامه داد: حتی در استان‌هایی که کمترین آمار را در زمینه طلاق دارند، نیز میزان طلاق در حال افزایش است و این یک هشدار جدی است .

وی با تاکید بر اینکه باید با راهکارهای مختلف نسبت به پایداری ازدواج‌ها تلاش کنیم، گفت: نباید زندگی‌های مشترک به این راحتی از هم پاشیده شود .

گرد‌آوری 200 کتاب در زمینه ازدواج

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به گردآوری 200 جلد کتاب در حوزه ازدواج بیان کرد: 70 درصد کتاب‌های گردآوری شده در حوزه اسلامی هستند .

این مسئول با اشاره به مباحث مشاوره قبل از ازدواج، گفت: توجه به این موضوع موجب پایداری ازدواج‌ها خواهد شد .

گلزاری با تاکید بر مدیریت طلاق افزود: باید توجه کنیم اگر طلاق شتاب زده است، با مشاوره‌های لازم زوج‌ها را به خانواده برگردانیم، چرا که طلاق آزاردهنده است .

وی با اشاره به تصمیم‌های اتخاذ شده در کشور در زمینه شیوه آموزش و مشاوره‌های قبل از ازدواج بیان کرد: این امر تا حدودی به کاهش طلاق کمک خواهد کرد .

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان همچنین بر مشارکت بیشتر خیرین در موضوع ازدواج نیز تاکید کرد و گفت: باید زمینه طوری فراهم شود که خیرین همانطور که در مباحثی از جمله مدرسه‌سازی وارد شده‌اند، در ازدواج نیز ورود پیدا کنند .

11 میلیون مجرد در آستانه ازدواج در کشور وجود دارد

این مسئول در ادامه تعداد جوانان در آستانه ازدواج کشور را 11 میلیون نفر اعلام کرد و گفت: بخشی از این افراد صرفا به علت مشکلات معیشتی قادر به تشکیل زندگی مشترک نیستند .

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان به برخی از مشکلات به وجود آمده در زمینه پرداخت وام به زوج‌های جوان نیز اشاره داشت و گفت: این مشکل تا حدودی حل شده و طی ماه‌های قبل برخی از زوج‌ها وام را دریافت کرده‌اند .

وی با ارزیابی کلی از وضعیت استان زنجان در مبحث ازدواج بیان کرد: استان زنجان در مبحث ازدواج خوب عمل کرده، ولی این میزان کافی نیست .

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها