هوای پایتخت؛ هر روز آلوده تر از دیروز/ چرا مدعیان بنزین پاک سکوت کرده اند؟ + نمودار شاخص‌ها و تصاویر

کد خبر: 389696

در این راستا اما یکی از اصلی ترین علل ایجاد آلودگی در سطح شهر تهران، مسئله بنزین و خودروهاست و هر 2 مسئله نیز از جمله اقداماتی است که به تلاش وسیع و گسترده دولت ها وابسته است. حال انتظار مردم از دولت یازدهم این است که به پرداختن به مسائل حاشیه ای و توجه صرف به موضوعات سیاسی و اقتصادی، راهکاری مناسب در جهت رفع آلودگی کلانشهرها طرح ریزی کند.

هوای پایتخت؛ هر روز آلوده تر از دیروز/ چرا مدعیان بنزین پاک سکوت کرده اند؟ + نمودار شاخص‌ها و تصاویر
سرویس اجتماعی « فردا »- امروز برای شهر تهران یک روز خاص است، چراکه کثیف ترین روز پایتخت رقم خورده و شهروندانی که از صبح برای پیگیری امور زندگی به خیابان ها آمده بودند، با وضعیت بغرنج آلودگی هوا مواجه شدند. مسئله ای که در 2 دهه اخیر دامان شهر تهران را گرفته و اوضاع هر سال بدتر از سال قبل می شود. اما ماجرای آلودگی های امسال پایتخت با گذشته تفاوت خاصی دارد و این بار دولت یازدهم به عنوان متهم اصلی آلودگی ها، باید پاسخگوی افکار عمومی باشد. در سال های اخیر یکی از درخواست های مهم مردم شهر تهران و سایر کلانشهرهای کشور، توجه به مسئله آلودگی هواست. این امر اما در پایتخت بسیار شایع تر از سایر استان ها بوده و به خاطر جمعیت بالایی که در شهر تهران زندگی می کنند، تعداد افراد بیشتری را تحت آماج بیماری های خطرناک قرار داده است. همین مسئله نیز سبب شده در طول سال های اخیر توقع افکار عمومی از نهادهای دولتی و عمومی بیشتر شده و خواستار تلاش بیشتر برای بهبود شرایط آب و هوایی شهر تهران باشند. در این مسیر البته مدیریت شهری در یک دهه اخیر تلاش داشته تا با کاشت درختان متعدد و ایجاد بوستان های بسیار در سطح شهر، افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوس و مترو، فرهنگ سازی در جهت افزایش سفر با وسایل حمل و نقل عمومی، تعطیلی کارخانجات آلاینده داخل شهر و تبدیل آنها به فضای سبز و سایر اقدامات مورد نیاز، زمینه کاهش آلودگی هوای کلانشهر تهران را فراهم سازد. بازخورد این اقدامات در بین مردم نیز بسیار موثر و مثمر ثمر بوده و آمار حضور مردم در بوستان های شهر و میزان استفاده روزانه از اتوبوس و مترو نشان می دهد که مدیریت شهری در این باره توانسته عملکرد مناسبی داشته باشد.
نمودار شاخص های آلودگی هوا که برای گروه های حساس ناسالم اعلام شده است. این نمودار در طول یک هفته گذشته روند رو به رشدی داشته و هر روز بر میزان ذرات معلق در هوا افزوده می شود.
در این راستا اما یکی از اصلی ترین علل ایجاد آلودگی در سطح شهر تهران، مسئله بنزین و خودروهاست و هر 2 مسئله نیز از جمله اقداماتی است که به تلاش وسیع و گسترده دولت ها وابسته است. حال انتظار مردم از دولت یازدهم این است که به پرداختن به مسائل حاشیه ای و توجه صرف به موضوعات سیاسی و اقتصادی، راهکاری مناسب در جهت رفع آلودگی کلانشهرها طرح ریزی کند. طرحی که فرجامی نداشت... البته دولت یازدهم چندان بی توجه به مسئله آلودگی هوا نبودند و از همان روزهای ابتدایی آغاز به کار خود، برنامه ریزی هایی در زمینه رفع آلودگی هوا ترتیب دادند. اما اقدامات عجیب و واهی مسئولان وزارت نفت و سازمان محیط زیست سبب شد تا نه تنها طرح واردات بنزین های پاک موجب پاکیزگی هوا نشود، بلکه آبروی دولت را نیز مورد مخاطره قرار دهد. به نحوی که امروز نه رئیس جمهور و نه هیچ یک از اعضای وزارت نفت و سازمان محیط زیست، پاسخی به سوالات برآمده از افکار عمومی نمی دهند. چراکه یکسال پیش و در روزهای آغازین دولت نوپای روحانی بود که مسئولان این 2 ارگان از سرطان زا بودن بنزین های پتروشیمی تولید داخل کشور خبر دادند و مدعی شدند باید هر چه سریعتر بنزین های پاک تحت عنوان یورو 4 را وارد کرد تا معضل آلودگی هوا رفع شود. بودجه مورد نیاز و دستورات لازم برای عملیاتی شدن این ماجرا تخصیص یافت و از ماه های پایانی سال گذشته تا ماه های ابتدایی سال جاری، بیش از یک میلیارد لیتر بنزین به اصطلاح پاک وارد کشور شد. اما حالا با رسیدن فصل سرما و زمان آلودگی هوا، دست افرادی که مدعی واردات بنزین های پاک یورو4 به کشور بودند رو شده است. حالا طی روزهای اخیر جمله ای که تکراری در زمینه آلودگی هوای کلانشهر تهران مطرح می شود. مسئولان مربوطه همچنان وقتی قصد دارند خبر وضعیت هوا را اعلام کنند، هوای شهر تهران را ناسالم می خوانند. این در شرایطی است که این وضعیت در طول 3 ماه گذشته هر روز بغرنج تر از روز گذشته می شود، طوری که حتی بارندگی و تعطیلات هفته گذشته کشور نیز نتوانست هوای شهر تهران را پاکیزه کند. حالا سوالی که از اهالی دولت یازدهم و مدعیان واردات بنزین های پاک باید پرسید این است که چرا پس از وعده وعیدهای بسیار در زمینه واردات بنزین پاک و بهبود وضعیت آلودگی هوا، در سال جاری خیلی زودتر از آنچه که مردم فکرش را می کردند، هوای کلانشهرها آلوده شده است؟ این در شرایطی است که میلیاردها دلار هزینه واردات بنزین شده است. از همین رو سوال دیگری که به وجود می آید این است که اگر قرار بود آلودگی هوا از طریق بنزین همچنان ادامه یابد، پس چرا چند میلیارد دلار از بودجه بیت المال به واسطه اقدامات غیرکارشناسی چند ارگان به خارج از کشور رفت و هیچ سود و حاصلی نیز در وضعیت آب و هوای کلانشهرها نداشت؟ این سوالاتی است که این روزها با سکوت مسئولان دولتی همراه شده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها