ترافیک شمال، تجمیع تعطیلات و مدیریت اوقات فراغت

کد خبر: 540446

یکی از مشکلاتی که باعث بحران این تعطیلات در کشور شده وضعیت تعطیلی است که فشار برخی تعطیلات را برای خروج مردم از شهر را به نحو خیلی بدی زیاد می کند.

سرویس اجتماعی فردا؛ محمدصادق دهنادی*: یکی از مشکلاتی که باعث بحران این تعطیلات در کشور شده وضعیت تعطیلی است که فشار برخی تعطیلات را برای خروج مردم از شهر را به نحو خیلی بدی زیاد می کند.
جدول تعطیلات ایران از دوره قاجار تاکنون دارای تفاوت معنایی بسیاری است. از نظر جامعه دینی و مراجع تقلید مفهوم تعطیلی اعتراض به ظلم و اعزاز مناسبت است و از نظر بخش مدرن جامعه دستاویزی برای قدرت نمایی موضوعات اما در واقعیت تعطیلات برای مردم این روزگار نه این است و نه آن فقط فرصتی برای نفس کشیدن و فرار از زندگی روزمره است. همین.
این تفاوت ادبیات همیشه دست اصلاح کننده را برای ساماندهی تعطیلات بسته و بستر سوء تفاهم را در این موضوع فراهم کرده است.
اشتباه این است که هر تعطیلی مدعیانی دارد که فکر می کنند در صورت حذف آن کشمشکش را باخته اند مثل روز ملی شدن صنعت نفت .
در صورتی که واقعا این طور نیست.
جامعه بجای این همه تعطیلی خرد به چند تعطیلی کلان که بتواند اوقات فراغت معنی دار و متوازنی را برایش رقم بزند و فشار را از یکی دوتا تعطیلی بردارد.
جامعه مذهبی باید بداند همانطوری که تعطیل نبودن یازده ذیقعده و بیست جمادی بی احترامی به مقام حضرت زهرا و امام رضا روحی فداهما نیست تعطیلی بیست و پنجم شوال و آخر صفر با آن بین التعطیلی گیج کننده و یک سال در میانش کاری در تعظیم امامان عزیزمان نیست .
جامعه به چند تعطیلی درست و حسابی نیاز دارد که مثل تاسوعا و عاشورا برای آن برنامه اجتماعی داشته باشد.
باید تعطیلات غیر رسمی نیز مدیریت شوند تا مردم بتوانند روی کار و استراحت و سنت برنامه ریزی کند و همه فشار اوقات فراغت چه از حیث برنامه ریزی و چه از نظر مردم روی آن متمرکز باشد.
ما به:
یک هفته تعطیلی نوروز
سه روز تعطیلی عید فطر
سه روز تعطیلی عید غدیر
سه روز تعطیلات عاشورا 9تا 11 محرم
سه روز تعطیلی زمستانه ملی ویژه 22بهمن
چهار روز تعطیلی سیالتابستانه که هر ساله به تناسب سایر تعطیلات توسط هیات دولت جانمایی شود نیاز دارdl.
عید قربان ، نیمه شعبان و روز ارتحال امام خمینی عزیز نیز که نماز و جشن عمومی و خیابانی و سخنرانی عمومی برگزار می شود همچنان تعطیل باقی می مانند.
باور کنید در چنین شرایطی اگر در روز میلاد و شهادت به سر کارهایشان هم بروند احترام ائمه و حتی مناسبتهایی مانند پانزده خرداد بیشتر حفظ می شود و مردم و مسوولین هم می توانند سفر و حذر خودشان را شفاف برنامه ریزی کنند و سایه ده ها تعطیلی غیر رسمی و بین التعطیلین فلج کننده جامعه از سر زندگی و کسب کار مردم کم می شود.
* رییس فرهنگسرای معرفت، دانشجوی دکتری مدیریت رسانه
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها