جای آزاد گفتگو را کجا می‌توان تجربه کرد؟

کد خبر: 589103

رسانه‌ها از حضور چهره‌های آشنا برای جمع کردن بازدید کنندگان در غرفه خود استفاده می‌کنند. اما وقتی حضور این بازدید کنندگان به پرسش و پاسخ‌های چالشی می‌رسد همه چیز یک سرنوشت مشترک پیدا می‌کند. جلوی ادامه آن به نحوی گرفته می‌شود و ماجرا تمام می‌شود. اما اگر نتوان در نمایشگاه مطبوعات فضای آزاد گفتگو را تجربه کرد، جای دیگری برای آن می‌توان متصور شد؟

جای آزاد گفتگو را کجا می‌توان تجربه کرد؟
جای آزاد گفتگو را کجا می‌توان تجربه کرد؟
سرویس اجتماعی فردا: امسال بیست و دومین دوره نمایشگاه مطبوعات هم برگزار شد. نمایشگاهی که بیشتر به محلی برای گعده و دورهمی اصحاب رسانه و مطبوعات تبدیل شده و حضور مسئولان در نمایشگاه بیشتر جنبه نمایشی دارد.
نه فرصتی برای مردم و مخاطبان عام در پرسش سوال آزادانه از چهره‌های سرشناس و مسئولان فراهم است و اگر کسی سوالی بپرسد نباید انتظار داشته باشد با پاسخ مناسب روبرو شود. بعضی از رسانه‌ها نیز بر خلاف رسالت‌شان فعالیتی برای رساندن صدای مردم به مسئولان یا گرفتن پاسخ از آنها نمی‌کنند و بیشتر تلاش‌شان در برگزاری هرچه کم حاشیه‌تر نشست‌ها و مصاحبه‌ها‌ست.
برای نمونه وقتی در یکی از روزهای هفته سردار سعید قاسمی میهمان غرفه تسنیم بود، خط اصلی صحبت‌هایش از قبول قطع‌نامه تا ماجرای کوی دانشگاه در سال ۷۸ و فتنه ۸۸ ادامه داشت. و اینکه گروهی هستند که هدفشان تغییر نظام است و اتاق فکرشان هم در خارج از مرزهای کشور است. گروهی که به آن‌ها داعش داخلی می‌گویم و شناخت و مقابله با این داعش داخلی از داعش خارجی بسیار سخت‌تر و مهم‌تر است.
در ادامه قرار بر این شد که یکی دو سوال هم پرسیده شود. اولین نفری که موفق به پرسیدن سوالش شد از ابتدا همراه و مخاطب ویژه سردار قاسمی بود. او از تشکیل فراکسیونی در مجلس تحت عنوان فراکسیون مردم ترک زبان گفت و در ادامه نظر وی را خواستار شد. که با همراهی ویژه و خاص او و مجری تسنیم مواجه شد و مدتی درباره‌اش گفتگو کردند.
سپس شخص دیگری از بازدید کنندگان نمایشگاه که از اواسط صحبت‌ها سعی در گرفتن نوبتی برای پرسش سوالش داشت میکروفن را گرفت و از چرایی بد بودن قبول قطع‌نامه پرسید. و از اینکه چرا در ۸ سال ریاست جمهوری رئیس جمهور پیشین هیچ صحبتی در مخالفت و انتقاد دولت نگفتید؟ اینجا مجری تسنیم تاکید کرد که فقط فرصت پاسخ‌گویی به یک سوال را داریم پس انتخاب کنید کدام سوال را سردار پاسخ دهند؟ با انتخاب سوال اول سردار قاسمی شروع کرد به توضیح دادن که با شوخی و خنده همراه بود. اما با تاکید سوال کننده بر اینکه «جواب سوالم را بدهید» کمی درگیری لفظی هم پیش آمد. مرد مدعی بود که سردار قاسمی به جای پاسخگویی به سوال فقط با توهین به دیگران و مسخره‌کردن بحث را جمع کرده است و به اعتراض خواست جلسه را ترک کند که پاسخ سردار قاسمی عبارت «سی یو لیتر» بود و باز عده‌ای را به خنده انداخت و البته باعث اتمام زود هنگام جلسه توسط مجری تسنیم شد.
مجری تسنیم میکروفن را گرفت و با تشکر از سرادار قاسمی و بیان این که زمان این نشست به پایان رسیده و نشست دیگری آماده برگزاری‌ست، خواست که باقی صحبت‌ها و سوالات را به بیرون غرفه منتقل کنند، سردار قاسمی با خنده رو به مجری گفت فتنه می‌اندازی و بعد همه را بیرون می‌کنی تا آسیبی به غرفه نرسد؟!
نمایشگاه مطبوعات 95
این تنها یک نمونه از نشست‌هایی بود که در نمایشگاه مطبوعات رخ می‌دهند. رسانه‌ها از حضور چهره‌های آشنا برای جمع کردن بازدید کنندگان در غرفه خود استفاده می‌کنند. اما وقتی حضور این بازدید کنندگان به پرسش و پاسخ‌های چالشی می‌رسد همه چیز یک سرنوشت مشترک پیدا می‌کند. جلوی ادامه آن به نحوی گرفته می‌شود و ماجرا تمام می‌شود. اما اگر نتوان در نمایشگاه مطبوعات فضای آزاد گفتگو را تجربه کرد، جای دیگری برای آن می‌توان متصور شد؟
باز گلی به گوشه جمال سردار قاسمی و خبرگزاری تسنیم که فرصت همین را هم فراهم می‌کنند. این بسیار ارزشمندتر از حضور بسیاری از مسئولین در نمایشگاه است که تنها به سلام و عکس یادگاری اکتفا می‌کنند یا برخی غرفه‌های دیگر که با کارهایی مثل تقلید صدا سعی در جمع کردن مخاطب دارند!
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها