با این روش‌ها می توانید پدر و مادر خوبی شوید!

کد خبر: 631795

والدين، دارايي‌هاي مشتركي به نام فرزندان دارند، اغلب همگي در يك هدف شريك هستند: پرورش فرزنداني خوشبخت، سلامت، مطمئن به خود، هميار و مسئول و... حال سوا‌ل اين است، آيا به عنوان والدين توانسته‌ايد حرفه‌اي مهم، به نام فرزند پروري را خوب انجام دهيد؟

روزنامه آرمان: والدين، دارايي‌هاي مشتركي به نام فرزندان دارند، اغلب همگي در يك هدف شريك هستند: پرورش فرزنداني خوشبخت، سلامت، مطمئن به خود، هميار و مسئول و... حال سوا‌ل اين است، آيا به عنوان والدين توانسته‌ايد حرفه‌اي مهم، به نام فرزند پروري را خوب انجام دهيد؟ اين حقيقتي است كه فرزندپروري و پدر يا مادر بودن كار ساده‌اي نيست و بايد با پيچ و خم آن آشنا شد. شايد يادتان نباشد، خواندن را چگونه ياد گرفتيد؟ يا پدر، مادر، معلم و... چگونه حروف و صداها را به شما ياد دادند؟ دوچرخه سواري را چگونه ياد گرفتيد؟ به سادگي سوار شديد و شروع به پا زدن كرديد يا كسي پشت زين دوچرخه را گرفت؟ اما امروز مي‌خواهيد تمام الفباي زندگي را به فرزند تان بياموزيد. شايد در مواقعي هم عجله داشته باشيد. داشتن هر مهارتي مستلزم تلاش، صرف وقت، شكيبايي و آموزش است و شما براي يادگيري آنها به كمك نياز داشتيد. همانند خواندن و دوچرخه سواري، ايفاي نقش پدر و مادري مهارت‌هايي مي‌خواهد كه مي‌توانيد آن را، تمرين كنيد، ياد بگيريد و در آن پيشرفت كنيد.

پدر و مادر چهارچوب زندگي

جامعه به‌طور روزافزون بر كار والدين ارج گذاشته و اعتبار مي‌گذارند، زيرا والدين مهم‌ترين افراد زندگي فرزندان هستند. هر چند به مرور زمان، فرزندان به دوران نوجواني نزديك‌تر مي‌شوند از والدين فاصله گرفته و نقش و تاثير همسالان جدي‌تر و پر رنگ‌تر مي‌شود اما به هر حال اتخاذ سبك درست فرزندپروري تاثيرات عميق و اعجاب‌انگيز خود را به همراه دارد. براي نمونه نوجوانان در زندگي شان با توجه به اينكه تحت تاثير همسالان هستند اما به بزرگسالان بسيار توجه دارند. آنها دنبال اين هستند كه براي پاسخ سوالات شان، يافتن راه زندگي شان و روش‌هاي محافظت و مراقبت از خود، از والدين الگو‌برداري مي‌كنند.

راه‌هايي كوچك اما موثر

در اينجا؛ اينكه چطور بهترين مدل و الگوي مثبت براي نوجوان تان باشيد را بازگو مي‌كنيم:

منفي‌باف نباشيد

به سلامت جسم و روح خود توجه خاص داشته باشيد. نوجوان شما بايد ملاحظه كند كه شما به سلامت جسم و روح خود اهميت ويژه مي‌دهيد. سعي كنيد الگوي خوبي براي انتخاب غذاي خوب و سالم باشيد و به وضعيت ظاهري خود توجه داشته باشيد. هرگز منفي‌باف و منتقد نباشيد.

تجربياتتان را بازگو كنيد

اجازه ندهيد نوجوان تان شاهد تجربيات و خاطرات شما درباره استفاده از دخانيات و مواد مخدر و... باشد.

فرزندپروري، خانواده

عاشقانه زندگي كنيد

احساس عشق و علاقه به آموختن را در فرزندتان القا و تقويت كنيد. نگرش مثبت نسبت به يادگرفتن و ياد دادن از طرف شما مي‌تواند نگرشي مشابه را در فرزندتان ايجاد كند.

بگوييد: من مي‌توانم

مثبت انديشي را در وجودتان تقويت كنيد. منفي بافي و منفي گرايي مسري و واگيردار است. با حفظ نگرش «من مي‌توانم» حتي در مواجهه با شرايط سخت و دشوار، مي‌توانيد قدرت و توانايي تفكر مثبت را به او ببخشيد.

سرزنش ممنوع

انتقاد و سرزنش را در زندگي شخصي تان خط بزنيد. هرگز اطرافيان و ديگران را به خاطر مشكلاتتان سرزنش نكنيد. وقتي يك كار اشتباه از شما سر مي‌زند، آن را بپذيريد و سعي در جبران آن داشته باشيد. به اين ترتيب مسئوليت‌پذيري در برابر مشكلات و چالش‌ها را به فرزندتان آموخته‌ايد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها