چطور مفید و کافی بخوابیم و کسل و خسته بیدار نشویم

کد خبر: 563053

بسیاری از ما بی‌خوابی و یا خواب‌های آشفته زیادی را تجربه کرده‌ایم آیا برای حل این مشکل چاره‌ای اندیشیدایم!؟ ما باید بدانیم که بخشی از مشکلات در موقع خواب حاصل بی‌اطلاعی ما از نحوی درست خوابیدن است. دانستن این موضوع در پیرامون خواب یک علم است در این گزارش راهکارهایی علمی ارائه شده تا با پیروی از آن بتوانیم خوابی آرام و مفید داشته باشیم.

چطور مفید و کافی بخوابیم و کسل و خسته بیدار نشویم
خواب مفید
سرویس سبک زندگی؛ بشیر قلی‌زاده سرچشمه: بسیاری از ما بی‌خوابی و یا خواب‌های آشفته زیادی را تجربه کرده‌ایم آیا برای حل این مشکل چاره‌ای اندیشیده‌ایم!؟ ما باید بدانیم که بخشی از مشکلات در موقع خواب حاصل بی‌اطلاعی ما از نحوی درست خوابیدن است. دانستن این موضوع در پیرامون خواب یک علم است در این گزارش راهکارهایی علمی ارائه شده تا با پیروی از آن بتوانیم خوابی آرام و مفید داشته باشیم.
خواب باید به اندازه باشد
مقدار خواب در افراد مختلف متفاوت است. فاکتور‌هایی مثل سن و میزان کار شخص در طول روز بسیار تاثیر گذار می‌باشد در هر صورت برای انسان سالم به هیچ‌وجه خوابیدن زیاد توصیه نمی‌شود. اخیرا محققان دریافته‌اند که خواب بیش از ۹ ساعت با اختلالات خواب در ارتباط بوده و نه تنها باعث رفع کسالت نمی‌شود بلکه خود باعث خستگی مفرط می‌گردد.
بیدار شدن ناگهانی از خواب همراه با خواب‌های آشفته
بیدار شدن از خواب در نیمه‌های شب و دیدن کابوس‌های وحشتناک تا جایی که احساس می‌کنیم بعد از بیدار شدن هم آن کابوس ول‌مان نمی‌کند. در اینگونه مواقع کارشناسان توصیه می‌کنند که از رختخواب بیرون بیایم و لحضاتی خودمان را با کاری که ذهن و بدن ما را درگیر می‌کند مشغول کنیم تا آشفتگی بعد از خواب کاملا از ما دور شود.
بی‌خوابی و مشکل به خواب رفت
بی‌خوابی یکی از اختلالات پیچیده‌ی خواب است. و این اختلال یکی از چهار عامل بی‌خوابی محسوب می‌شود، علائمی چون بیدار شدن زود هنگام، خواب‌های آشفته، بیدار شدن از خواب همراه با کسالت زیاد و ... برای رفع این مشکلات ترجیحا نباید از دارو استفاده کرد چون داروها در کوتاه مدت تاثیر گذارند اما در دراز مدت خودشان مشکلات بیشتری به‌همراه دارند. روش‌های درمان شناختی رفتاری بسیار تاثیرگذار‌تر بوده گرچه زمان بیشتری را به خودش اختصاص می‌دهد.
مقدار زمان خواب برای افراد مختلف
نیاز به خواب برای هر شخص متفاوت است، و کیفیت خواب شما از مقدار خوابیدن‌تان مهم‌تر است. در این رابطه کارشناسان توصیه‌هایی برای مقدار زمان خواب، گروه‌های سنی متفاوت ارائه کرده‌اند. بر این اساس زمان خواب برای نوزادان ۱۴ الی۱۷ ساعت، و برای بزرگسالان در سنین ۱۸-۶۴ مقدار خواب ۷ الی ۹ ساعت در هر شبانه روز، و افراد مسن هم بین ۷ الی ۸ ساعت نیاز به خواب دارند.
مقدار خواب شب
نبود خواب کافی همراه با کسالت روز
بدخوابی در طول شب می‌تواند کسالت زیادی در طول روز برای شما فراهم کند اما اگر شما بطور مداوم کسل و بد حال هستید و احساس خواب آلودگی دارید این ممکن است از رژیم غذایی، استرس، بیماری و حتی آلرژی یا داروهایی باشد که مصرف می‌کنید. لزوما تمام خستگی در طول روز بخاطر کم‌خوابی یا بی‌خوابی شب نیست.
خواب کوتا راهی برای رفع کسالت روز
خواب کوتاه بسیار عالی است و نقش یک خواب کامل را اجرا می‌کند اما این بستگی به مقدار زمان خواب کوتاه دارد. بهترین زمان برای خواب کوتاه حدودا ۲۰ دقیقه است، این زمان نباید بیش از ۳۰ دقیقه باشد، چون اثر عکس دارد. خواب کوتاه می‌تواند کسالت را دور کند و هوشیاری ذهنی را به‌همراه بیاورد.
موقع خواب: روز یا شب
مسلما شب برای خوابیدن خیلی بهتر است همان‌طور که خداوند بزرگ در قرآن کریم فرمود: « و او کسی است که شب را برای شما لباس قرار داد و خواب را برای شما مایه‌ راحت قرار داد» انسان طبق طبیعتی که خدا در وجود او نهاده، تمایل دارد که هنگام تاریکی شب به بستر خواب رود تا خستگی‌های خود را که ناشی از فعالیت‌های روز بوده برطرف کند و نیروی از دست رفته‌ خود را بازگرداند و همین موجب می‌شود تا از این نعمت بزرگ الهی بهره‌گیرد و آرامش لازم را به دست آورد. اما کسانی که به ناچار شغل شبانه دارند باید خیلی بیشتر از افراد معمولی مراقب سلامتی‌شان باشند.
خواب آخر هفته
بنا به هر دلیلی وقتی شما قادر نیستید در طول هفته خواب کافی داشته باشید می‌توانید این کمبود خواب را در روز تعطیلی جبران کنید شاید راه حل مناسبی نباشد اما این خواب می‌تواند شروع هفته خوب و بانشاطی را نصیب‌تان کند.
زمان خواب خرید نکنید
سعی کنید در زمان خواب به هیچ وجه دنبال خرید نروید، خرید کردن بخاطر جذابیتی که دارد ممکن است زمان زیادی را به خود اختصاص دهد هر چقدر زمان خرید بیشتر شود از زمان خواب شما کم می‌شود. منبع: lifehacker
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها