تظاهرات‌ضدآمریکایی‌مردم‌قرقیزستان/تصاویر

کد خبر: 255124

عصر روز گذشته تعدادی از جوانان قرقیزی با تجمع در برابر سفارت آمریکا خواستار خروج نظامیان این کشور از خاک قرقیزستان شدند.

تظاهرات‌ضدآمریکایی‌مردم‌قرقیزستان/تصاویر

فارس: ده‌ها نفر از جوانان قرقیز با راه‌اندازی تجمعی اعتراضی در مقابل سفارت امریکا در بیشکک، خواستار خروج هر چه سریعر نظامیان آمریکایی از خاک قرقیزستان شدند. عصر روز گذشته تعدادی از جوانان قرقیزی با تجمع در برابر سفارت آمریکا خواستار خروج نظامیان این کشور از خاک قرقیزستان شدند. این جوانان همچنین با به نمایش گذاشتن تابلو نوشته‌هایی خواستار پایان بخشی به موضع گیری های دوگانه مقامات قرقیز در خصوص ماندن و یا ترک نظامیان آمریکایی از خاک قرقیزستان شدند. جوانان قرقیز که عمدتا دانشجویان دانشگاه‌های بیشکک هستند، همچنین مخالفت خود را به توافق مقامات دولت برای رضایت و اعلام آمادگی برای همکاری جهت حمل و نقل تجهیزات و پرسنل نظامی ناتو با استفاده از خاک قرقیزستان بیان کردند. بنا به گفته شرکت‌کنندگان این تظاهرات، دلیلی برای بازگشت محموله‌های نظامی از خاک کشورهای آسیای مرکزی نیست و آمریکا بایستی در این تصمیم خود تجدید نظر کند. جوانان شرکت‌کننده در این تجمع اعتراضی معتقدند، هدف آمریکا تنها عبور از مسیر کشورهای آسیای مرکزی نیست و نظامیان این کشور قصد دارند ضمن بدست آوردن اطلاعاتی میدانی از منطقه، با بجا گذاشتن برخی تجهیزات زمینه‌های ناامنی در کشورهای آسیای مرکزی را فراهم آورند.

هم اکنون مرکز حمل و نقل ماناس یکی از نقاط انتقال کلیدی آمریکا برای جابه‌جایی تجهیزات و افراد به مناطق جنگی افغانستان بوده که هر ماه از طریق این مرکز حدود 15 هزار نظامی و 500 تن بار جابه‌جا می‌شود. با این وجود کارشناسان تآکید دارند که واشنگتن به دنبال راهی برای ادامه حضور نظامیان خود در قرقیزستان بعد از سال 2014 میلادی که مدت قرارداد اجاره پایگاه ماناس به پایان خواهد رسید، می‌باشد. از سوی دیگر روسیه نیز با هدف ایجاد مانع در توسعه نفوذ آمریکا و غرب در حیاط خلوت خود، سیاست ایجاد ساختارهای اقتصادی، سیاسی و نظامی منطقه‌ای را در پیش گرفته است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها