ظریف:کشتی سیاست خارجی جناحی نیست

کد خبر: 310449

وزیر خارجه کشورمان گفت: ما باید خرج نظام و رهبری شویم نه رهبری خرج ما.

فارس: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز در گردهمایی سراسری مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها طی سخنانی تصریح کرد: کشتی سیاست خارجی کشتی جناحی نیست بلکه کشتی ملی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قبل از امضای توافقنامه ژنو مقام معظم رهبری در جریان بودند گفت: من قصد ندارم از ایشان خرج کنم هر لحظه ایشان تصمیم بگیرند مذاکرات متوقف می‌شود.

وی اضافه کرد: ادعای ما این است که مطیع رهبری باشیم و اگر تصمیم بگیرند راجع به کلمات دخالتی کنند تصمیم ایشان است بنده اختیار ندارم وارد این حوزه شوم ایشان چارچوب‌ها را مشخص می‌کنند و مسئولیت مذاکره با من است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ایشان بزرگواری خود را راجع به تیم مذاکره‌کننده مطرح کردند و من قدردان و سپاسگزار این بزرگواری هستم و معتقدم ما باید خرج نظام و رهبری شویم نه رهبری خرج ما.

وی با اشاره به بی‌اعتمادی مردم ایران نسبت به نیات کشورهای غربی اظهار داشت: ما باید با چشم باز حرکت کنیم.

ظریف با اشاره به توافقنامه ژنو که در چهار صفحه تنظیم شد عنوان کرد: نیمی از این توافقنامه دیدگاه‌های طرفین است و نیمی دیگر دیدگاه‌های ما و اگر قرار بود که صددرصد دیدگاه‌های ما باشد نطق و سخنرانی بود تا توافقنامه.

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که مردم ما در طول 35 سال گذشته نشان دادند تحریم و فشار کارساز نیست خاطرنشان کرد: البته این بدان معنا نیست که تحریم فشار وارد نمی‌کند و بر زندگی مردم تاثیر ندارد بلکه وظیفه ما برداشتن فشارهاست و ما مستخدم این مردم هستیم.

ظریف اضافه کرد: وظیفه ما این نیست که برای مردم هزینه درست کنیم بلکه وظیفه داریم این هزینه را برداریم و تعریف دیپلماسی این است که اهداف را با کمترین هزینه به پیش ببریم چراکه هزینه کردن هنر نیست.

وزیر خارجه با بیان اینکه مردم ما نشان دادند که علی‌رغم همه فشارها حاضر نیستند بر اصول خود معامله کنند گفت: این سرمایه‌ای است که باید از آن بهره ببریم تا مشکل را از روی دوش مردم برداریم.

وی در ارزیابی از توافقنامه ژنو با بیان اینکه امکان رسیدن به راه‌حل وجود دارد عنوان کرد: زیرا ما به خودمان مطمئنیم نه اینکه به طرف مقابل اعتماد داشته باشیم.

ظریف با ذکر این نکته که آمریکا و رژیم صهیونیستی قدرقدرت نیستند و تنها قدرت ذات باری‌تعالی است اظهار داشت: این را باور کنید.

وی با اشاره به اظهارات اوباما در یک مرکز صهیونیستی مبنی بر اینکه اگر می‌توانستم نمی‌خواستم که حتی یک پیچ و مهره در برنامه هسته‌ای ایران باشد عنوان کرد: ما باید خودباوری خود را بشناسیم نه اینکه براساس دیدگاه‌های آنها عمل کنیم زیرا دیدگاه‌های آنها متضمن منافع خودشان است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به حضورش در جامعه دانشگاهی در شش سال گذشته گفت: محیط‌های دانشگاهی ما باید محیط نواندیشی باشد و ما در وزارت خارجه آماده تبادل نظر با اساتید حوزه و دانشگاه هستیم. ما باید شرایط کنونی جهان را بشناسیم.

ظریف با بیان اینکه نیازمند نقد هستیم یادآور شد: کشتی سیاست خارجی کشتی جناحی نیست بلکه کشتی ملی است و هرجا سوراخ شود همه با هم می‌رویم.

ظریف در پاسخ به سوال یکی از حاضران مبنی بر اینکه مردم انتظار دارند دربرابر یاوه‌گویی‌های اوباما و دیگران واکنشی محکم نشان داده شود و نه دیپلماتیک گفت: ما در برابر حرف بی‌مورد موضع محکم اتخاذ می‌کنیم البته ممکن است به زبان دیپلماتیک بیان کنیم. ما اجازه نمی‌دهیم منافع ملی و حقوق کشور را زیر پا بگذارد.

وی ادامه داد: اوباما این اظهارات را خطاب به گروهی خاص عنوان می‌کند و مطالبی که به ایران نسبت می‌دهند جدید نیست و سال‌هاست که این مطالب را عنوان می‌کنند به جایی هم نمی‌رسند.

وی اضافه کرد: متاسفانه به جای اینکه حرف جدید اوباما در سخنرانی‌اش مبنی بر پذیرش غنی‌سازی در ایران را در نظر بگیریم حرف‌های جدید او را تبلیغ می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید مجدد بر اینکه نمی‌پذیریم کسی به مردم ما توهین کند افزود: هربار یک مقام خارجی به مردم، انقلاب و کشور توهین کند یقین بدانید که دربرابرش واکنش نشان می‌دهیم.

وی در پاسخ به سوال نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه امام صادق مبنی بر اینکه ما در مذاکرات ژنو چیز کمی به دست آوردیم و چیزهای زیادی از دست دادیم با بیان اینکه نظر ایشان محترم است خاطرنشان کرد: تحریم‌ها یک ساختمان و فضا بود و خیلی از اتفاقات و تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در هیچ قاعده و قانونی نبود و در حال حاضر ساختمان تحریم‌ها و فضای ایجاد شده فرو ریخته است.

وی سروصداهای کوهن معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره تحریم‌ها را در راستای حفظ فضا برشمرد و تصریح کرد: ساختمان برنامه هسته‌ای ما حفظ شده و غنی‌سازی 20درصد با فاصله کمتر از 24ساعت قابل بازگشت است.

وی از حاضران و دوستان تقاضا کرد که متن توافقنامه را بخوانند و به تبلیغات نگاه نکنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره حق غنی‌سازی ایران در توافقنامه ژنو خاطرنشان کرد: ترجمه این متن عین متن انگلیسی است و در مواردی ما احتیاط کردیم و یکمقدار به ضرر خود ترجمه کردیم حق غنی‌سازی و حق هسته‌ای در معاهده ان‌پی‌تی به عنوان حقی غیرقابل انفکاک شناخته شده و قابل شناسایی نیست و باید به آن احترام گذاشت مثل این است که کسی بگوید حق حیات شما را شناسایی کردم و اگر او شناسایی نکند یعنی ما حق حیات نداریم؟

ظریف با بیان اینکه در این توافقنامه دو بار عنوان شده که غنی‌سازی در خاک ایران خواهد بود و تحریم‌ها برداشته می‌شود افزود: آمریکایی‌ها قاعده‌ای تحت عنوان قاعده 321 دارند که براساس آن هر کشوری با آمریکا قرارداد هسته‌ای امضا کند تعهد خواهد کرد که غنی‌سازی نداشته باشد.

وی به تعهد امارات متحده عربی مبنی بر اینکه هیچگاه غنی‌سازی نخواهد داشت و همچنین پنج‌سال مذاکره دولت عربستان با آمریکا در این خصوص اشاره کرد و افزود: آمریکایی‌ها این حق را برای آنها نپذیرفته‌اند.

ظریف اضافه کرد: من در زندگی‌ام آدم دروغگویی نبوده‌ام. من را باور نمی‌کنید. متاسفانه من در داخل باید برای دوستان از روزنامه واشنگتن‌پست نقل قول کنم. اولین کسی که توافق ژنو را در اختیار خبرنگاران قرار داد من بودم ولی دولت آمریکا کاغذی را (factshit) که در آن غنی‌سازی نبود و روزنامه واشنگتن‌پست که نظرات وزارت خارجه و دستگاه اطلاعات خارجی آمریکا را منعکس می‌کند در مطلبی از دولت آمریکا برای دروغگویی در این زمینه انتقاد کرد.

وی گفت: بحث غنی‌سازی در دو جای سند آورده شده و در سند شروطی را که نمی‌توانستیم بپذیریم برداشتیم.

ادامه دارد...

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها