تقدیر میزبان جام جهانی از مبلغان تکفیری

کد خبر: 358268

یک نشریه انگلیسی در گزارشی افشا کرد که اصلی‌ترین نهاد دولتی قطر در ماجرای کسب میزبانی جام جهانی فوتبال درسال ۲۰۲۲، میزبان برخی از مبلغان تکفیری حامی تروریست‌های سوریه بوده و از آن‌ها تقدیر و تشکر کرده است.

تقدیر میزبان جام جهانی از مبلغان تکفیری
تسنیم: نشریه دیلی‌تلگراف در شماره روز گذشته (شنبه) خود با انتشار گزارشی اعلام کرد که دولت قطر با استفاده از همان بنیادی که نقش عمده‌ای در کسب میزبانی جام جهانی فوتبال سال 2022 توسط این کشور داشت، در یک جشنواره و ضیافت با دعوت از برخی مبلغان تکفیری وهابی که حتی از ورود به بریتانیا منع شده‌اند، تقدیر و تشکر کرده است. بر اساس این گزارش "بنیاد آسپایر زون" (مشهور به شهر ورزشگاهی دوحه) به عنوان هسته مرکزی این ماجرا چند سال پیش از سوی شیخ حمد بن خلیفه آل‌ثانی حاکم قطر تأسیس شد تا این کشور را به یک قدرت ورزشی در طراز جهانی تبدیل کند.
این بنیاد از طریق یکی از زیرمجموعه‌های خود به نام "آکادمی آسپایر" در برنامه این کشور برای میزبانی جام جهانی فوتبال سال 2022 و کسب آرای کمیته اجرایی فیفا نقشی کلیدی ایفا کرد. اما این دو نهاد قطری که دارای ارتباطات گسترده‌ای با نهادهای فرهنگی انگلیس هستند، طی ماه گذشته میزبان جشنواره‌ای بودند که در آن تعدادی از افراد و مبلغان افراطی و تکفیری از جمله "محمد العریفی" - که از سوی انگلیس منع شده‌ و متهم به این امر است که با تقویت گرایش‌های افراطی در جوانان آن‌ها را برای نبرد در سوریه تشویق می‌کند - دعوت کرده بود. العریفی پیشتر امامت مسجد المنار در شهر کاردیف انگلیس را برعهده داشت، مسجدی که پیشتر میزبان و پذیرای حضور دو نوجوان ساکن ولز به نام‌های "ناصر مثنی" و "ریاض خان" بود، دو نفری که با انتشار ویدئوی خود که در آن مردم را برای پیوستن به داعش تشویق کرده و برای این گروه تبلیغ می‌کرد،‌ جامعه انگلیس را شوکه کردند. العریفی پیشتر در سخنان خود خواستار جهاد مقدس در سوریه بود و اعلام کرده بود که "مسلمانان زندگی بدون جهاد نخواهند داشت ... ما تنها از طریق جهاد بر تحقیر و احساس حقارت غلبه خواهیم کرد." اما تنها سه هفته پس از اینکه وی (از سوی انگلیس)‌منع شد، به عنوان سخنران "جشنواره آسپایر" در دوحه حاضر شد، جایی که از سوی دو تن از اعضای خاندان سلطنتی قطر مورد تشک و قدردانی قرار گرفت. بر اساس گزارش دیلی‌تلگراف، یکی دیگر از سخنرانان افراطی و تکفیری این جشنواره، "وجدی غُنَیِم" بود که از سال 2009 و به خاطر "نفرت‌افکنی" و "کسی که به دنبال تحریک دیگران برای انجام اقدامات تروریستی است" از سوی انگلیس منع شده است. غُنَیِم در سابقه اظهارات و مواضع خود، اسامه بن لادن را به عنوان یک "قهرمان و شهید" ستوده است. این در حالی که این جشنواره میزبان دو سخنران افراطی و تکفیری دیگر به نام "زغلول النجار" و "نبیل العواضی" بود. العواضی از حامیان "پویش بزرگ کویت" برای حمایت از (اعزام) 12 هزار جنگجو به سوریه بوده است. این برنامه تبلیغی و پویش ادعا کرده که توانسته است میلیون‌ها دلار برای خرید موشک‌های ضدهوایی جمع‌آوری کرده و به دنبال خرید موشک‌هایی با جستجوگرهای حرارتی است. این مراسم در شرایطی برگزار شد که آشکار شدن پیوندهای بنیاد آسپایر با افراطی‌های تکفیری نگرانی‌های موجود در مورد ریسک‌های امنیتی ناشی از اعطای میزبانی جام جهانی فوتبال سال 2022 به قطر را افزون‌تر کرده است. اسناد افشا شده نشان می‌دهد که بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، این کشور در بین دیگر کشورهای متقاضی میزبانی این مسابقات دارای بالاترین ریسک و خطر حملات تروریستی است. ارزیابی امنیتی صورت گرفته از "آندره پرویس" که یکی از مشاوران فیفا است بیانگر "ریسک امنیتی بالا" قطر به علت نزدیکی به کشورهایی است که شاهد "حضور القاعده" هستند. این در حالی است که بقیه رقبای قطر در این ارزیابی دارای ریسک امنیتی کم تا حداقل بودند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها