قدیری و حضرتی در مناظره «واکاوی سیاست داخلی دولت» چه گفتند؟

کد خبر: 456284

مناظره محمدحسن قدیری‌ابیانه، کارشناس مسائل راهبردی و الیاس حضرتی، مدیر مسئول روزنامه اعتماد با موضوع « واکاوی سیاست داخلی دولت » در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

فارس: مناظره محمدحسن قدیری‌ابیانه کارشناس مسائل استراتژیک و سفیر سابق کشورمان در استرالیا و مکزیک و الیاس حضرتی مدیر مسئول روزنامه اعتماد با موضوع « واکاوی سیاست داخلی دولت » در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
*حضرتی: فیلترهای مختلف شورای نگهبان در انتخابات، مشارکت مردم را کم رنگ می‌کند
الیاس حضرتی در این مراسم گفت: حرکت امام خمینی (ره) بر مبنای حضور همه توده‌ها استوار بوده است. تمام تکیه امام (ره) در زمان آغاز جنگ به ارتش و سپاه نبود و مردم طرف حساب همه حرف‌ها قرار داشتند و پیروزی جنگ مدیون این نگاه امام(ره) به مردم بود.
مدیر مسئول روزنامه اعتماد در قسمت دیگری از سخنان خود پیرامون فعالیت احزاب در انتخابات، افزود: احزاب تنها باید برای تهران اسامی کاندیداهای انتخاباتی خود را بیان کنند و دلیلی ندارد که احزاب مختلف درباره کاندیدا شدن افراد در شهرستان‌ها چیزی بگویند.
حضرتی ادامه داد: نباید مردم را شاخه به شاخه کنیم و معتقد باشیم که آنان توان تشخیص حق از باطل را ندارند. من علی‌رغم احترام به شورای نگهبان صحبت‌های زیادی پیرامون این جایگاه دارم.
وی گفت: فیلترهای مختلف شورای نگهبان برای انتخاب افراد در انتخابات، بحث مشارکت مردم را کم رنگ می‌کند. هر زمان ما به مردم اعتماد کردیم بهترین انتخابات را در کشور رقم زده‌ایم.
حضرتی تصریح کرد: ملت برای کج اندیشان جامعه چه اصلاح طلب و چه اصولگرا ارزشی قائل نیست. هر جایی اصول و قوانینی دارد و احزاب در چارچوب قوانین باید آزادی بیان داشته باشند.
وی در ادامه با اشاره به عملکرد دولت گذشته، گفت: به چه دلیل انجمن اسلامی باید تعطیل شود؟ این تشکل تنها دو نقد به رئیس جمهور سابق داشتند که پایشان به کمیته انضباطی باز شد. آیا این روش درست است؟ روزنامه‌ها را توقیف می‌کنند، انجمن اسلامی را در دانشگاه‌ها می‌بندند و بعد مدعی اداره کشور هستند.
مدیر مسئول روزنامه اعتماد افزود: سیاست روحانی دارای نقص‌های فراوانی است و یکی از مهمترین کارهایی که وی داشته این بوده که از نظرات و آراء کارشناسان کشور استفاده می‌کند.
وی تاکید کرد: اینکه می‌گویند روحانی قرار بود بعد از صد روز مشکلات را حل کند، دروغ بزرگی است. رئیس جمهور قرار بود بعد از صد روز گزارشی از اوضاع جامعه به مردم بدهد.
مدیر مسئول روزنامه اعتماد گفت: روحانی پس از صد روز متوجه شد که چه دولتی را تحویل گرفته و شاید اگر می‌دانست با چالش‌هایی که از دولت احمدی نژاد رخ داده بود، روبرو می‌شود هرگز این منصب را قبول نمی‌کرد.
وی اضافه کرد: در دولت گذشته 700 میلیارد دلار در کشورمان پودر شده است و بدتر از آن اخلاق، مناسبات و حریم‌های انسانی در کشورمان از بین رفته است. آنانی که سفت و سخت از احمدی نژاد دفاع می‌کنند روحیه عجیبی دارند.
مدیر مسئول روزنامه اعتماد افزود: روحانی توانسته ریل‌گذاری خوبی را در مدیریت‌ها داشته باشد. در بحث سیاست خارجی و بحث مذاکرات هم رهبری، روحانی و ظریف فداکاری کردند و مجلس هم دغدغه‌ای که وجود داشت را درک کرد.
وی گفت: ان‌شاءالله در آینده در حوزه سیاست خارجی پرتحرک خواهیم بود، در واقع باید گفت این مراودات است که گره‌ها را باز می‌کند که با برجام آغاز آن صورت گرفته است.
حضرتی ادامه داد: دولت فعلی دولتی نیست که در هاله‌ای از نور کشیده شده باشد و معتقد باشد از سوی امام زمان منصوب شده است. این دولت، دولتی زمینی است و البته یک گذشته وحشتناکی را پشت سر گذاشته و باید این گذشته را به بار بکشد.
وی در مورد عملکرد دولت تصریح کرد: در حوزه سیاست خارجی می‌توانیم به دولت نمره خوبی بدهیم. در بحث اقتصادی هم باید امنیت در سرمایه گذاری داخلی و خارجی تامین و قوانین اقتصادی بازنگری و تدوین شوند. بازگشایی راه برای علاقه‌مندان به حوزه اقتصادی از کارهایی است که باید در این حوزه صورت گیرد.
حضرتی اضافه کرد: دولت در حوزه سیاست داخلی عقب است و مردم توقع دارند مطالباتشان برآورده شود، چون طبق شعارها به روحانی رای داده‌اند.
وی گفت: مجموعه بدنه دولت فاصله زیادی با روحانی دارند؛ منظور از مجموعه بدنه یعنی برخی فرمانداران و استانداران، برخی هم که کمر همت بسته‌اند که روحانی را به زمین بزنند.
مدیر مسئول روزنامه اعتماد ضمن انتقاد از برخی رفتارها با رئیس جمهور، اظهار داشت: متاسفانه برخی از خبرگزاری‌ها به راحتی به رئیس جمهور کشورمان برچسب جاسوس می‌زنند و کسی هم نیست که این امر را پیگیری کند. باید بدانیم که توهین به روسای سه قوه جرم محسوب می‌شود.
وی در رابطه با سوالی پیرامون پرونده کرسنت هم گفت: کرسنت پرونده مفصلی دارد. از شورای عالی امنیت ملی می‌خواهیم که این محرومیت پیرامون پرونده کرسنت را بردارند تا پرونده به صورت کامل آشکار شده و مشخص شود که داستان از چه قرار است.
مدیر مسئول روزنامه اعتماد در خاتمه گفت: اطلاعاتم در مورد پرونده کرسنت کامل نیست. من بیژن زنگنه را قوی‌ترین فرد در کابینه دولت می‌دانم. وی پاک پاک است و افراد منتسب باعث ایجاد پرونده کرسنت شده‌اند.
* برخی معتقدند به افراد فاسد، دزد و منافق هم اجازه کاندیدا شدن در انتخابات را بدهیم
محمدحسن قدیری‌ابیانه در ادامه این مراسم گفت: اینکه به مردم اعتماد کنیم حرف درستی است ولی نمی‌توان تنها جمهوریت نظام را دید و از اسلامیت چشم بپوشیم.
وی افزود: برخی معتقدند که اجازه کاندیدا شدن به افراد فاسد، دزد، کلاهبردار، متجاوز، منافق بدهیم. قانون اساسی به تایید مجلس رسیده و اختیاراتی را برای شورای نگهبان گذاشته است. به قول امام(ره) کسانی که با اختیارات شورای نگهبان مخالفت کنند، خودشان می‌دانند که اهداف‌شان چیست.
ابیانه تصریح کرد: ملت قوه تشخیص داشتند که به جمهوری اسلامی رای دادند و طبق آن قانون اساسی هم تدوین شد. برای عده‌ای مردم تا زمانی مهم هستند که آنها را بپسندند این افراد دروغ می‌گویند که به جمهوریت پایبند هستند.
این کارشناس مسائل استراتژیک افزود: بهتر است از اخلاق اصولگرایان کمی الگوبرداری کنیم. اگر از اصولگرایان الگو نمی‌گیرید لااقل از آمریکا و صهیونیست‌ها یاد بگیرید زیرا در آنجا زمانی که فردی شکست می‌خورد به طرف مقابل تبریک می‌گوید و این طور نیست که افراد را به سمت خیابان‌ها هدایت کنند و عاشورای سال 88 را بیافرینند.
وی با بیان اینکه در اسلام هم رحمانیت و هم شفقت و هم اشد علی‌الکفار است، تاکید کرد: برخی از فداکاری و اسلام گرایی امام حسین(ع) چشم پوشیده‌اند. شعار احترام به آراء در مقابل اظهارات برخی دروغ است.
ابیانه در ادامه خطاب به حضرتی افزود: این‌گونه شعارها دیگر برای مردم رنگ ندارد و خدا انسان را امتحان می‌کند. اگر شما معتقدید که روحانی را مردم انتخاب کرده‌اند و به شعار احترام به آراء مردم معتقدید، از فتنه 88 دفاع نمی‌کردید.
وی گفت: دولت شعارهایی را برای جمع کردن آرای مردم داد که می‌دانست دروغ است. روحانی قرار بود پس از صد روز مشکلات را حل کند. انگار این موضوع را به ارث برده‌ایم که اگر دولتی بر سر کار می‌آید مدعی باشد که دولت قبل ویرانه بوده و با این اظهارات کارهای خود را توجیه کند.
این کارشناس مسائل استراتژیک افزود: دولت به جای نگاه کردن به مردم و تکیه بر نیروی داخلی نگاهش به مذاکرات است و انگار قصد ندارد اقتصاد مقاومتی را پیاده کند.
وی گفت: این دولت همه مشکلات از جمله آب خوردن را هم به مذاکرات ربط داد. چرا باید دولتی در آستانه انتخابات آب خوردن کشور را به مذاکرات ربط دهد.
سفیر سابق ایران در استرالیا ادامه داد: شعار هم چرخ‌های سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ کارخانه توسط آقای روحانی مطرح شد و کلینتون گفت وقتی این شعار را از زبان رئیس جمهور ایران شنیدیم، بر آن شدیم که تحریم‌ها را افزایش دهیم.
وی تصریح کرد: افرادی در کشور از خط امام(ره) منحرف شده‌اند. اگر اطاعت از ولی فقیه برای اصلاح طلبان اصل محسوب می‌شود چرا در زمان فتنه 88 از امر ولی فقیه اطاعت نکرده‌اند؟
ابیانه گفت: یکی از فسادهای بزرگ در کشورمان کرسنت بود که توانست بیست میلیارد دلار به اقتصاد کشورمان لطمه بزند.
وی افزود: یکی از اشکالات روحانی این بود که افرادی که در این پرونده دست داشتند را بر سر کار آورد، در حالی که ما در آن زمان می‌توانستیم قرارداد را بر هم بزنیم ولی زمانی که زنگنه در دولت مسئولیت گرفت طرف مقابل از ما شکایت کرد که اگر زنگنه فاسد است چرا توانسته در دولت مسئولیت بگیرد.
این کارشناس مسائل استراتژیک خاطرنشان کرد: تا زمانی که به اقتصاد مقاومتی عمل نکنیم دولت و ملت وضع شان خوب نخواهد شد.
وی ادامه داد: متاسفانه دولت تاکنون 55 هزار میلیارد دلار بدهی بالا آورده و حتی در این میان حاضر نشده یارانه ثروتمندان را قطع کند. چرا که می‌خواهد از اقتصاد به سیاست حزبی یارانه بدهد و بتواند از ثروتمندان رای جمع کند.
ابیانه تاکید کرد: اینکه وزارت خارجه بخواهد تحریم‌ها را از میان بردارد حرکت خوبی است. دولت در حوزه اقتصادی کاری را انجام نداده و همه تخم مرغ‌هایش را در سبد توافق قرار داده است.
وی افزود: به قول کلینتون برخی در داخل خوشحالند که مورد حمایت بیگانگان قرار می‌گیرند. ما توجیهات ظریف را پیرامون غافلگیری دست دادن وی با اوباما می‌پذیریم ولی برخی برای ارتباط با غرب سال‌هاست که برنامه ریزی کردند.
وی در خاتمه گفت: برخی ضوابط اسلام را مانع کارهایشان می‌دانند و به دنبال حذف آن هستند، کسی نباید از دست دادن با کری احساس شعف کند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها