آشنایی با انواع پوست و نکاتی شگفت انگیز درباره مراقبت از پوست

کد خبر: 1117283

معرفی انواع پوست و ارائه راهکارهای فوق العاده موثر برای مراقبت از پوست، آشنایی با پوست های خشک و معمولی و روش های مراقبت از آن ه

روش های مراقبت از پوست

مراقبت از پوست امر بسیار مهمی است که همه ما بر آن واقف هستیم. استفاده مکرر از یک ضد آفتاب ساده می تواند پیری پوست را برای سالها به تاخیر بیندازد، مانع از سرطان پوست شود و هزینه های درمان در آینده را کاهش دهد. راهکارهای زیادی برای مراقبت از پوست وجود دارد که برخی از آنها مفید و برخی مضر و بی فایده هستند. در این مقاله اصول اولیه روش های مراقبت از پوست را توضیح می دهیم.

 

شناخت انواع پوست

 

شناخت نوع پوست خود و طراحی یک روتین مراقبت از پوست اساس شیوه های مراقبت از پوست را تشکیل می دهد. تقریباً همه ما با انواع پوست آشنا هستیم و راهکارهای مراقبت از پوست نیز به لطف رسانه های اجتماعی محبوب هستند.

 

انواع پوست شامل نرمال، خشک، چرب و مختلط است. نوع پوست هر فرد با عوامل ژنتیکی مشخص می شود و امکان تغییر در طول زندگی را ندارد. به مواردی مانند لک، آکنه، آلرژی و خطوط پوستی، مشکلات یا شرایط پوستی گفته می شود. این مشکلات به طور قابل توجهی قابل مدیریت و یا حتی درمان هستند.

 

 در مورد روتین پوستی باید عرض کنیم که مهم نیست که چه نوع پوستی دارید. باید یک برنامه روزانه داشته باشید تا پوست خود را سالم نگه دارید. یک نمونه از این برنامه روزانه در ادامه اشاره شده است.

 

 

روتین های متداول مراقبت از پوست

یک برنامه مناسب روزانه نگه داری از پوست شامل چهار مرحله اساسی است که می توانید یک بار در صبح و یک بار در شب انجام دهید. این مراحل بسیار در زیبایی پوست شما موثر خواهند بود.

 

1) پاکسازی: از شوینده ای استفاده کنید که بعد از شستن پوست شما سفت نشود. صورت خود را بیش از دو بار در روز نشویید. اگر پوست خشکی دارید یا اینکه اهل ارایش نیستید، یک بار شستشو کافی است. صورت خود را به شکلی نشویید که چربی طبیعی خود را از دست بدهد. شوینده های معمول هم به صورت عمومی و هم به طور خاص برای انواع پوست ساخته می شوند.

2) مرطوب کننده و آب رسان: تفاوت زیادی بین این دو محصول وجود ندارد، اما مرطوب کننده ها معمولا چرب هستند و از تبخیر رطوبت پوست جلوگیری می کنند. هیدرانت ها معمولاً غیر چرب هستند و موادی هستند که امکان جذب رطوبت را فراهم می کنند. مانند اسید هیالورونیک. نکته مهم این است که حتی پوست های چرب هم نیاز به مرطوب کننده یا همان آبرسان ها دارند. البته برای پوست های چرب بهتر است از مرطوب کننده های پایه ی آن آب است و ضد اکنه می باشد، استفاده نمایید.

3) ضد آفتاب: کرم ضد آفتاب با SPF را حداقل 15 تا 30 دقیقه قبل از خروج از منزل بمالید. زیرا 15 دقیقه طول می کشد تا ضد آفتاب فعال شود. افرادی که پوست تیره‌تری دارند به محافظت بیشتری در برابر نور خورشید نیاز دارند. زیرا از بین بردن لکه های تیره روی پوست دشوارتر است. کرم های ضد آفتاب با طیف وسیع بهترین انتخاب هستند.

4) سرم ها: سرم های حاوی ویتامین C یا فاکتورهای رشد یا پپتیدها بهتر است در صبح و زیر کرم ضد آفتاب استفاده شوند. بهترین زمان استفاده از رتینول ها و رتینوئیدها شب می باشد. نیازی به استفاده از سرم نیست، اما 3 مرحله قبل الزامی است.

افزایش زیبایی چهره با مراقبت صحیح

 

همیشه سعی کنید محصولاتی را انتخاب کنید که با نوع و درجه حساسیت پوست شما مطابقت داشته باشد. برچسب روی محصولات را بخوانید. به دستورالعمل مصرف محصول توجه کنید. این دستورالعمل ها توسط دکتر پوست، داروساز یا برچسب روی بسته بندی محصول ارائه شده است.

 

چند توصیه برای تمام انواع پوست

 

  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید،
  • روبالشی خود را حداقل هفته ای یکبار عوض کنید
  • موهای خود را قبل از خواب بشویید یا با یک روسری ببندید،
  • هر روز 15 دقیقه قبل از خروج از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

روش های مراقبت از پوست صورت وقتی آنها را انجام می دهید مفید و خوب هستند! پس خودتان را با یک روتین پیچیده و سنگین در گیر نکنید. با سه یا چهار مورد از موارد بالا شروع کنید و به محصولات بیشتری مانند کرم لایه بردار، ماسک های صورت و لک ها برسید.

 

روش های خانگی مراقبت از پوست که به هیچ عنوان نباید انجام دهید

آب لیمو: آب لیمو حاوی اسید سیتریک است که برای پوست مفید است، اما اسیدیته آن به قدری زیاد است که در تماس با نور خورشید باعث ایجاد لکه های تیره روی پوست می شود. آب لیمو نیز می تواند پوست را تحریک و خشک کند.

جوش شیرین: جوش شیرین با PH حدود 8، اثری بازی دارد و به پوست شما استرس وارد می کند. این ماده رطوبت پوست را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و باعث کم آبی آن می شود.

سیر: سیر به صورت خام می تواند باعث آلرژی، اگزما، التهاب های پوستی یا حتی تاول های آبکی شود.

خمیر دندان: مواد موجود در خمیردندان میکروب ها را از بین می برند و باعث جذب چربی های می شوند. اما آنها می توانند پوست شما را تحریک کرده و خشک کنند.

شکر: اگر شکر را یک لایه بردار کریستالی بدانیم، باید گفت که این لایه بردار بسیار خشن و آسیب زننده است.

ویتامین E: مصرف موضعی ویتامین E می تواند باعث تحریک پوست شود. همچنین تاثیر آن در بهبود زخم نیز ثابت نشده است.

برخی از این مواد ممکن است طبیعی و مقرون به صرفه به نظر برسند، اما بدیهی است که برای پوست ساخته نشده اند. ممکن است این مواد عوارض جانبی فوری نداشته باشند ولی در درازمدت آسیب زننده باشند.

نوع پوست شما مهم است

آیا می دانید واقعا چه نوع پوستی دارید؟ ممکن است بدانید که پوست شما خشک، چرب یا حساس است. ممکن است در تشخیص نوع پوست خود اشتباه کرده باشید. این که بدانید نوع پوست چیست بسیار مهم است. خرید محصولات مراقبت از پوست نظیر خرید کرم ضد آفتاب که برای پوست شما طراحی نشده اند نه تنها مفید نخواهد بود بلکه ممکن است خشکی، جوش و سایر مشکلات پوستی را بدتر کند. همین موضوع در مورد تکنیک های محبوبی که در سوشیال مدیا و اینترنت می بینید نیز صادق است. برخی از ترفندها ممکن است برای نوع پوست شما مناسب نباشند و مشکلات را بدتر کنند.

 

بنابراین، اگر به دنبال روش های موثر مراقبت از پوست هستید، باید نوع پوست تان را به خوبی بشناسید.

 

انواع پوست شامل نرمال، خشک، چرب و مختلط است. نوع پوست هر فرد با عوامل ژنتیکی تعیین می شود و در طول زندگی قابل تغییر نیست. اما راه های زیادی برای بهبود وضعیت فعلی پوست شما وجود دارد. روش های جوانسازی پوست یا روش های آبرسانی پوست از جمله راهکار هایی هستند که می توانند وضعیت پوست شما را بهبود بخشند.

پوست معمولی

اصطلاح علمی این نوع پوست یودرمیک است. "نرمال" به این معنی است که پوست در حالت تعادل نسبی قرار دارد. با این حال، ناحیه T (شامل پیشانی، چانه و بینی) ممکن است در افراد با پوست معمولی کمی چرب‌تر باشد. اما در کل پوست معمولی از نظر رطوبت و چربی ای که دارد به گونه ای است که پوست نه خشک است و نه چرب.

 

تشخیص پوست معمولی

برای تشخیص پوست معمولی به نکات زیر توجه کنید:

 

  • منافذ ریز پوستی
  • خون رسانی مناسب
  • بافت اسفنجی، صاف و ظریفی دارد
  • قرمزی ندارد
  • رنگ صورت شاداب و یک دست می باشد

این نوع پوست معمولاً حساس نیست، اما با افزایش سن ممکن است از رطوبت آن کاسته شده و خشک شود. پوست معمولی مخملی، بدون آکنه و حتی رنگ است در این صورت برای بهبود وضعیت به روش های مناسب ابرسانی نیاز است.

مراقبت از پوست معمولی و نرمال

مراقبت از پوست معمولی

پوست معمولی نیاز به مراقبت خاصی ندارد، همان روال روزانه ای که در بالا توضیح داده شد را دنبال کنید.

 

پوست خشک

پوست خشک پوستی است که کمتر از حد معمول سبوم تولید می کند. با کاهش تولید چربی، لایه چربی محافظ روی پوست نازک‌تر می‌شود و نمی‌تواند رطوبت را به خوبی حفظ کند. اصطلاح علمی این نوع پوست «زروز» نام دارد و شدت آن بین افراد مختلف متفاوت است، تا جایی که تشخیص آن گاهی دشوار است.

 

خشکی پوست در زنان به طور قابل توجهی بیشتر از مردان است و همه انواع پوست با افزایش سن خشک می شوند. مشکلات خشکی پوست بسیار شایع است و حدود 40 درصد از افرادی که به متخصص پوست مراجعه می کنند دارای این مشکلات هستند.

 

علت خشکی پوست

رطوبت پوست به میزان آب موجود در لایه های عمیق تر پوست و همچنین میزان از دست رفتن آب وابسته است.

پوست به صورت مداوم و از طرق زیر آب خود را از دست می دهد.

عرق کردن: آب به دلیل گرما، استرس و فعالیت از طریق غدد عرق خارج  می شود.

تبخیر: پوست شما به طور طبیعی و غیر فعال روزانه حدود نیم لیتر آب از دست می دهد. این به دلیل تبخیر یا تعرق آب از سطح پوست است.

خشکی پوست به دلیل کمبود موارد زیر است:

 

عوامل مرطوب کننده طبیعی پوست (NMFs) شامل اوره، اسیدهای آمینه و اسید لاکتیک است. این مواد به آب می چسبند تا از تبخیر آن جلوگیری کنند.

چربی های سطح پوست مانند سرامیدها، اسیدهای چرب و کلسترول شبیه یک سد طبیعی از خروج آب از پوست جلوگیری می کنند.

از آنجایی که پوست خشک به طور طبیعی قادر به حفظ رطوبت نیست، باید با روش های مراقبت از پوست به آن کمک کنیم.

 

چطور پوست خشک را تشخیص دهیم؟

پوست خشک گستره وسیعی را در بر می گیرد و می تواند از پوست کمی خشک (دارای رطوبت پایینی نسبت به پوست معمولی) تا پوست بسیار خشک را در بر بگیرد.

پیری سریعتر پوست خشک

برای تشخیص خشکی پوست به نکات زیر توجه کنید:

پوست کمی خشک ممکن است به شما احساس سفتی یا شکنندگی بدهد. ممکن است خشن باشد و گاهی کشش یا انعطاف پذیری پوست در طول زمان کاهش یابد.

پوست بسیار خشک در صورت عدم درمان ممکن است زخم یا پوسته پوسته شود. همچنین گاهی اوقات سفت شده و خارش در آن ایجاد می شود.

خشکی شدید پوست معمولا در قسمت های خاصی از بدن انسان مانند آرنج، دست ها، پاشنه پا و زانو دیده می شود. از علائم پوست خشک می توان به ضخیم شدن، ترک خوردن، پوسته پوسته شدن و خارش شدید اشاره کرد.

خشکی شدید پوست در افراد مسن و در گروه هایی که به شدت کم آب هستند (به خصوص در فصل زمستان) بیشتر دیده می شود. همانطور که ذکر شد، همه انواع پوست با افزایش سن به سمت پوست های خشک می روند. همچنین بسیاری از افراد با پوست معمولی یا چرب در فصل های سرد و بارانی سال دچار خشکی پوست می شوند. بنابراین نوع پوست امکان دارد به شرایط آب و هوایی منطقه ای که شما زندگی می کنید نیز بستگی داشته باشد.

به یاد داشته باشید که پوست خشک نباید ملتهب یا درماتیت باشد. اگر پوست به دلیل التهاب و بیماری خشک شده باشد، دیگر ما با پوست خشک طرف نیستیم بلکه این عارضه یک مشکل پوستی می باشد.

 

راهکارهای مراقبت از پوست خشک

به صورت کلی راهکارهای زیر برای درمان پوست خشک مناسب است.

 

  • حمام آب گرم
  • حمام کردن را به 5 تا 10 دقیقه محدود کنید
  • بلافاصله پس از حمام کردن یا شستن دست از مرطوب کننده استفاده کنید
  • از صابون ها و مواد شوینده همراه با مرطوب کننده استفاده کنید
  • در زمستان از محصولات مرطوب کننده قوی و غلیظ و در تابستان از لوسیون های سبک تر استفاده کنید

از محصولاتی استفاده کنید که برای پوست خشک ساخته شده اند. این محصولات دارای قدرت پاک کنندگی ملایمی هستند که به این معنی است که چربی های محدود پوست شما را از بین نمی برند. علاوه بر این، اکثر آنها حاوی مرطوب کننده هستند. حتما قبل از انتخاب محصولات مناسب پوستی، به وب سایت های راهنمای خرید محصولات زیبایی و مراقبت از پوست مراجعه نموده و با کالاهای روتین مربوطه به خوبی آشنا شوید.

 

اگر مراقبت های عمومی در تسکین تمام یا بخشی از پوست شما مؤثر نبود، می تواند علت خشکی، بیماری یا مشکلات پوستی باشد. درماتیت سبوریک، درماتیت تماسی و بیماری پای ورزشکاران از جمله مشکلات پوستی هستند که خشکی پوست را به همراه دارند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها