در کمیسیون های تخصصی امروز مجلس چه گذشت؟

کد خبر: 1067388

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امروز نمایندگان ضمن محکوم کردن اقدامات رژیم صهیونیستی در جهت اشغال خانه های فلسطینیان در محله شیخ جراح قدس، اعمال محدودیت برای حضور مسلمانان در مسجد الاقصی و همچنین بمباران مناطق مسکونی در غزه، ایستادگی جانانه جریان مقاومت در فلسطین را تقدیر کردند.

در کمیسیون های تخصصی امروز مجلس چه گذشت؟

خبرگزاری فارس: ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در تشریح جلسات این کمیسیون،‌گفت: دیروز و امروز جلسات کمیسیون امنیت ملی به بررسی لوایح ارجاعی به کمیسیون و گزارش کمیته های تخصصی درباره تعدادی از لوایح اختصاص داشت.

وی افزود: پس از ارایه گزارش کمیته های روابط خارجی و امنیت، مجموعا ۱۰ لایحه مورد تایید کمیسیون امنیت ملی قرار گرفت و نظر کمیسیون درباره این لوایح به کمیسیون اصلی ارسال شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: همچنین در جلسه امروز کمیسیون با حضور کارشناسان مطلع آخرین تحولات فلسطین و سرزمین های اشغالی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

عمویی ادامه داد:‌ در این جلسه نمایندگان ضمن محکوم کردن اقدامات رژیم صهیونیستی در جهت اشغال خانه‌های فلسطینیان در محله شیخ جراح قدس، اعمال محدودیت برای حضور مسلمانان در مسجد الاقصی و همچنین بمباران مناطق مسکونی در غزه، ایستادگی جانانه جریان مقاومت در فلسطین را تقدیر کردند و مقاومت را تنها راه آزادی فلسطین و قدس شریف دانستند و پیگیری موضوع در مجامع بین المللی تاکید کردند.

اقدامات آمایش استانی در کمیسیون شوراها بررسی شد

سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها گفت: در نشست عصر امروز (سه‌شنبه) این کمیسیون آخرین اقدامات درباره اسناد آمایش استانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

علی حدادی سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در تشریح  جزئیات نشست عصر امروز (سه شنبه ۲۸ اردیبهشت) این کمیسیون اظهار داشت: در این جلسه آخرین اقدامات اسناد آمایش استانی با حضور نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: بحث آمایش سرزمینی استان‌ها مسئله حائز اهمیتی است که کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها آن را دنبال کرده و تاکنون کمیسیون چند جلسه در بحث آمایش سرزمینی ملی و آمایش استانی برگزار کرده است.

سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها تصریح کرد: در این نشست مقرر شد موضوع از سوی کمیسیون دنبال شده و نظرات نمایندگان و همچنین کارشناسان مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته و پیگیری شود.

بررسی طرح نظارت دیوان محاسبات بر بودجه شهرداری‌ها در کمیسیون برنامه و بودجه

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از بررسی طرح نظارت دیوان محاسبات بر بودجه شهرداری‌ها در کمیسیون برنامه و بودجه خبر داد.

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به بررسی طرح اصلاح موادی از قانون دیوان محاسبات کشور در این کمیسیون اظهار داشت: برخی نهادهای عمومی مانند شهرداری‌ها با وجود برخورداری از بودجه بالای عمومی تحت اشراف نظارتی و رسیدگی توسط دیوان محاسبات قرار ندارند.

وی افزود: بودجه عمومی و تخصیص یافته به شهرداری مراکز استان‌ها بسیار بالاتر از بودجه استانداری‌هاست، در صورتی که بر نحوه هزینه‌کرد این بودجه هیچ نظارتی انجام نمی‌شود.

بابایی: 32 هزار نفر از کارکنان ایثارگر در دولت تا پایان خرداد استخدام می‌شوند

سخنگوی کمیسیون مجلس گفت: طبق گفته رئیس سازمان اداری و استخدامی تا پایان خرداد ماه 32 هزار نفر از کارکنان ایثارگر دولت تبدیل وضعیت شده و پیمانی و رسمی می‌شوند.

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: با حضور جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی موضوع اجرای قانون بودجه سال 1400 و بندهای مربوط به سازمان اداری و استخدامی در مورد تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر در دستگاه های دولتی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: طبق گفته رئیس سازمان اداری و استخدامی تا پایان خرداد ماه 32 هزار نفر از کارکنان ایثارگر دستگاه‌های دولتی از قراردادی و شرکتی به پیمانی و رسمی تبدیل وضعیت خواهند شد.

سخنگوی کمیسیون مجلس اظهار داشت: همچنین در این جلسه موضوع تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری‌های کل کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر اجرای ان تأکید شد.

بابایی خاطرنشان کرد: در ادامه این جلسه سؤال امانقلیچ شادمهر نماینده مردم گنبدکاووس از محمدرضا آذری  جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگر دستگاه‌های زیر مجموعه این وزارتخانه از قراردادی به پیمانی و رسمی مطرح شد.

وی افزود: در نهایت پس از پاسخ وزیر به سؤال، نماینده سؤال کننده از پاسخ وزیر قانع نشد و سؤال برای بررسی بیشتر به صحن مجلس ارسال خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون مجلس اظهار داشت: همچنین در جلسه کمیسیون موضوع طرح تسری فوق العاده شغل کارکنان زندان‌ها و نظام پزشکی به کارکنان دادگاه‌ها و دادسراها مورد بررسی قرار گرفت و بنا شد تا با توجه به اهمیت این موضوع و حقوق پایین کارکنان دادگاه‌ها و دادسراها کار تصویب این طرح طی یکی دو ماه آینده در مجلس انجام شود.

کلیات طرح تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش تصویب شد

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات از تصویب کلیات طرح «تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش» با اتفاق آرای اعضای کمیسیون خبر داد و گفت: این طرح برای بررسی جزئیات به کمیته آموزش و پرورش ارجاع شد.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در تشریح جزئیات نشست عصر امروز (سه‌شنبه 28 اردیبهشت) این کمیسیون اظهار داشت: در این جسله طرح تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش در دستور کار کمیسیون بود که این طرح تدوین شده توسط آقای متفکرآزاد بود که در جزئیات این طرح آمده که آموزش و پرورش نسبت به کمبود معلم در نظام آموزشی خود اعلام نیاز کند.

وی افزود: بر اساس این طرح، ۶۰ درصد نیروها از درگاه دانشگاه فرهنگیان و ۴۰ درصد از طریق آزمون ماده ۲۸ جذب خواهند شد؛ در این آزمون برای افرادی که سابقه معلمی دارند و در گروه‌های مختلف معلمی از جمله نهضتی، حق التدریس، خرید خدماتی و غیرانتفاعی قرار دارند، ضریب مثبت دریافت خواهند کرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: بعد از بحث و بررسی متعدد نمایندگان درباره این طرح، در نهایت بو اتفاق آرا در کمیسیون تصویب شد و و مقرر شد که جزئیات آن بعدا مورد بحث و بررسی کارشناسان قرار گیرد.

کمیسیون انرژی توزیع برق در تابستان را بررسی کرد/ انتقاد نمایندگان از عدم بهینه‌سازی نیروگاه‌ها

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه نحوه توزیع برق در تابستان در این کمیسیون با حضور اردکانیان بررسی شد از انتقاد نمایندگان از عملکردها درباره کافی نبودن اقدامات بهینه سازی نیروگاه‌ها به وزیر نیرو خبر داد.

مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در تشریح نشست عصر امروز (سه شنبه 28 اردیبهشت) این کمیسیون اظهار داشت: در این نشست رضا اردکانیان وزیر نیرو، حائری معاون برق و انرژی، متولی زاده مدیرعامل توانیر و طرزطلب مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی حضور داشتند و موضوع نحوه بررسی تولید، توزیع و مصرف برق در کمیسیون انرژی بررسی شد.

وی افزود: اردکانیان در این نشست ضمن تقدیر از مجلس یازدهم به دلیل مصوبات راهگشا در بودجه۱۴۰۰ اعلام کرد، بودجه امسال در حوزه صنعت آب و برق بهترین بودجه در دهه‌های اخیر بوده و این موضوع را در جلسات مختلف از جمله هیات دولت نیز بیان کرده است که کمیسیون انرژی در این زمینه اقدام اساسی انجام داده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: وزیر نیرو همچنین اظهار امیدواری کرد که بتواند با عملکرد خوب مجموعه وزارت نیرو قدردان زحمات نمایندگان بوده و این موارد را در سال‌های بعد نیز شاهد باشیم.

شریعتی اظهار داشت: همچنین معاونین و مدیران وزارت نیرو در این جلسه از وضعیت برق در زمان پیک مصرف و چالش‌های پیش رو و برنامه های این وزارتخانه برای عبور از ریسک خاموشی‌ها در تابستان ارائه کردند.

وی افزود: اعلام کردند، میزان مصرف برق رمز ارزها (با مجوز و بدون مجوز) بیش از ۱۵۰۰ مگاوات شده که این رقم در سه سال اخیر سه برابر شده  و براساس پیش بینی‌ها با افزایش دمای بی سابقه در تابستان و تاثیر آن در افزایش ۲۲ درصدی در تقاضاها به ازای هر درجه، افزایش تقاضای مصرف تا ۱۰۰۰ مگاوات محاسبه شده است.

شریعتی تصریح کرد: مسئولان‌ وزارت نیرو اعلام کردند، کم بارشی و کاهش ذخایر آبی سدها تا بیش از ۳۰% نسبت به فروردین ۹۹، تولید برق تا ۳۵۰۰ مگاوات و رشد مصرف صنایع بزرگ تا ۲۶% در سال جاری از موارد پیش‌بینی آنهاست.

وی درباره گزارش وزیر نیرو پیرامون اقدامات در دست انجام این وزارتخانه هم گفت: افزایش ظرفیت نامی تا ۲۵۰۰ مگاوات، تکمیل ۷۵% تعمیرات، مبادله ۴۰۰ هزار تفاهمنامه تشویق مدیریت مصرف، تسریع نصب کنتورهای هوشمند، مدیریت مصرف بار سرمایشی دولتی و عمومی، همکاری با وزارت نفت برای استفاده از نیروگاههای LNG، تامین گاز نیروگاههای جدید، تکمیل مخازن سوخت گازوئیل از اقدامات وزارت نیرو بوده است.ب

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: برخی انتقادات نمایندگان از عملکردها درباره کافی نبودن اقدامات بهینه سازی نیروگاهها، ضرورت ارائه گزارش جزییات اقدامات برای تامین برق تابستان به جای آسیب شناسی صرف، ضرورت توجه به تولید پراکنده برق و اصلاح تعرفه تجدیدپذیر، ضرورت توجه به راه اندازی کامل بازار خاموشی برق، ضرورت تقویت مدیریت اجرایی در استانها، ساماندهی صادرات برق در بخش خصوصی و استفاده واقعی از ظرفیت بخش خصوصی در تولید و صادرات برق و چشم پوشی وزارت نفت از مطالبات خود از سازمان هدفمندی یارانه ها در این جلسه مطرح شد.

وی تاکید کرد: همچنین مقرر شد پاسخ مجموعه سوالات به صورت جداگانه به کمیسیون ارسال شود و جلسه ای هم برای پیگیری مطالبات منطقه ای نمایندگان برگزار شود.

مصوبه کمیسیون قضایی برای الزام به سنددار کردن زمین‌های کشاورزی

عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: با مصوبه امروز کمیسیون سنددار شدن زمین‌های کشاورزی ا لزامی شد و ظرف مدت زمان قانونی باید این کار انجام شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در جلسه امروز کمیسیون قضایی مجلس طرح اصلاح قانون اسناد رسمی اعاده شده از سوی شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کلیه ایرادات آن از سوی اعضای کمیسیون اصلاح و برای رسیدگی در صحن مجلس به هیأت رئیسه ارسال شد.

حسینعلی حاجی دلیگای نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس ضمن اعلام این خبر افزود: شورای نگهبان به این مصوبه ۱۰ ایراد گرفته بود که هر ۱۰ ایراد در جلسه امروز رفع و مصوبه برای بررسی در صحن مجلس به هیأت رئیسه ارسال شد.

عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت:‌ براساس مصوبه امروز کمیسیون در جریان اصلاح این طرح تمامی زمین‌های کشاورزی باید سنددار شود و کاربری آنها باید در اسنادشان ذکر شود.

وی افزود: همچنین طبق این مصوبه کار سنددار شدن زمین‌های کشاورزی ظرف مهلت تعیین شده در این مصوبه باید انجام شود و زمین‌های کشاورزی هم که از قبل سندار بوده‌اند چنانچه در اسناد آنها اشکال و ایرادی هست در این مدت زمانی باید اصلاح شود والا مسئولیت قانونی این ایرادات و اشکالات متوجه مالکان آنها خواهد بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها