خبر به روایت «فردا»

زنان مقابل طالبان / نقش «رهبر» در دولت/ واکسن ترکیبی؟!

کد خبر: 1093953

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

زنان مقابل طالبان / نقش «رهبر» در دولت/ واکسن ترکیبی؟!

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» امروز هم افغانستان و آنچه این روزها از سر می‌گذراند را عکس یک کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب سعی دارد پژواک مقاومت مردم این کشور در برابر طالبان باشد و برای همین هم با تیتر «وحشت طالبان از مقاومت مردم» می‌نویسد: «به‌رغم تلاش شبه‌نظامیان برای سانسور و سرکوب، پیام مقاومت در سراسر افغانستان پیچید». اگرچه اعلام دولت موقت از سوی طالبان و قبضه قدرت توسط آنان را منکر نیست. 

«اعتماد» همچنین گفت‌وگویی دارد با غلامرضا نوری‌قزلجه، سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم که در جایگاه فراکسیون اقلیت فعالیت می‌کند. محور این مصاحبه آینده افغانستان است و نوری می‌گوید: «تعلل کردیم و نسبت ‌به طالبان دچار خطای راهبردی شدیم». او با اشاره به اینکه «شرایطی که در حال مواجهه با آن هستیم، می‌تواند وضعیت امنیت را با مشکل مواجه کند» ابراز نگرانی می‌کند که «تروریست‌های شناسنامه‌دار طالبانی بتوانند از این خلأ استفاده کنند».

روزنامه ها 17 شهریور

«وطن امروز» دیگر روزنامه‌ای است که صفحه یک امروز خود را صرف رویدادهای افغانستان کرده است. این روزنامه اصولگرا که پیش‌تر هم تاکید کرده بود در پوشش این اتفاقات نباید درگیر تطهیر و تخریب طالبان شد، امروز تجمعات اعتراض‌آمیز در افغانستان را عکس یک کرده و با عنوان «خشم مردم افغانستان از دخالت خارجی» تجمعات علیه پاکستان را پوشش داده است. ضمن اینکه در تیتر یک خود به جلسه غیرعلنی دیروز نمایندگان مجلس با سردار قاآنی درباره افغانستان پرداخته و در گزارشی با تیتر «جنگ مذهبی، دام آمریکایی» جزئیات منتشر شده از این جلسه را بازتاب می‌دهد.

ناگفته نماند که «وطن امروز» در گزارش دیگری به نقل از منابع غربی نوشته « ایران به درخواست مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت سفر به تهران برای بازگرداندن نظارت آژانس، پاسخ منفی داد» و به قدری از این پاسخ خرسند است که با فونت بزرگ تیتر زده «همان «خیر»!».

روزنامه ها 17 شهریور

«شرق» افغانستان، طالبان و ماجراهای تلخ این روزها را از منظر زنان دیده و در گزارشی که عکس یک کرده است با عنوان «زنان؛ خط مقدم جنگ علیه طالبان» اعتراضات گسترده این بخش از جامعه افغانستان را پوشش می‌دهد. اقدام قابل توجه زنان افغانستان را «علیه پستونشینی» توصیف کرده و می‌نویسد: « پایتخت افغانستان برای نخستین بار پس از سلطه طالبان، صحنه اعتراض گسترده زنان و روزنامه‌نگاران علیه طالبان و حکومت پاکستان حامی اصلی آنها بود و طالبان هم همان‌طور که انتظار می‌رفت با خشونت و تیراندازی با معترضان برخورد کردند. این اعتراض‌ها که تنها به کابل محدود نشد و در شهرهای هرات، مزارشریف و دایکندی هم رقم خورد پس از آن شکل گرفت که احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی، در پیامی صوتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، از مردم افغانستان خواست قیام عمومی علیه طالبان را آغاز کنند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب البته زنان ایران هم از نظر دور نمی‌کند. برای همین سخنان دیروز رئیس قوه قضاییه درباره لزوم تغییر برخی قوانین به نفع زنان را پررنگ کرده و در گزارشی آورده است: « همین سخنان کافی است تا بارقه‌ای از امید در میان فعالان حقوق زنان روشن شود؛ زیرا این اولین‌بار است که ضعف و نقصان در رابطه با حقوق زنان از سوی عالی‌ترین مقام قضائی کشور مورد نقد واقع می‌شود؛ مقامی که می‌تواند در جهت اصلاح قوانین در این حوزه تأثیرات چشمگیر و ماندگاری بگذارد.»

روزنامه ها 17 شهریور

«آفتاب یزد» تجمعات اعتراضی علیه طالبان را «اتحاد علیه تحجر» نامیده و در گزارشی که عکس یک کرده، می‌نویسد: «جمعی از افغانستانی‌های مقیم مشهد و شهروندان مشهدی در اعتراض به حمله طالبان و پاکستان به نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان در ولایت پنجشیر، در مقابل دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در بولوار سجاد تجمع و شعارهایی علیه طالبان و پاکستان سر دادند. همچنین عده‌ای از افغانستانی‌های مقیم پایتخت با تجمع در مقابل سفارت پاکستان در تهران به دخالت این کشور در مسائل داخلی افغانستان اعتراض کردند. آن‌ها شعارهایی چون «امارت اسلامی نمی‌خواهیم»، «حمایت از طالبان خیانت است خیانت است»، «پاکستان حیا کن خاک مارو رها کن»، «پاکستان را تحریم کنید» و «زنده باد افغانستان» سردادند. گفتنی است که بسیاری از مردم افغانستان از جمله زنان نیز در کشورشان مقابل سفارت پاکستان تجمعاتی را علیه طالبان برگزار کردند که با برخوردهای خشن نیروهای طالبان مواجه شدند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب تیتر یک امروز خود را هم به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم یعنی واکسن و مقابله با کرونا اختصاص داده است. نبود واکسن اسپوتنیک و استفاده از آستارازنکا برای دوز دوم را مورد توجه قرار داده و با تیتر «ترکیب اجباری واکسن‌ها برای جمع کردن بی‌مسئولیتی‌ها» در گزارشی انتقادی به نقل از هادی یزدانی پزشک و کارشناس می‌نویسد:«تا به امروز در دنیا تنها بر روی یک ترکیب کار شده است و آن هم ترکیب آسترازنکا و فایزر است.یعنی ترکیب تکنولوژی mRNA که فایزر است با آسترازنکا که تکنولوژی آدنو ویروسی است. در دنیا تحقیقات در باره ترکیب این دو نوع واکسن انجام شده است و متوجه شده‌اند این ترکیب اثر بخشی بهتری را به همراه دارد.کاری که در ایران در حال انجام شدن است mix and mach نیست بلکه جمع کردن بی‌عرضگی‌ها است.»

روزنامه ها 17 شهریور

«آرمان ملی» پیوند پاکستان و داعش با طالبان و تحولات و آینده افغانستان را سوژه گزارشی که عکس یک شده، کرده و با تیتر «دیگر پشت پنجشیر را خالی نکنید» نوشته است: «قدر مسلم  ظرفیت محور دیپلماسی هند ایران و روسیه سبب خواهد شد تا ظرف ۷۲ ساعت ‌آینده از ادامه جنگ داخلی  در پنجشیر و کشیده شدن آن به ایالت‌های دیگر افغانستان جلوگیری شود. تنها در این صورت است که امنیت شهرهای شرقی ایران حفظ خواهد شد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در شماره امروز خود گفت‌وگویی هم دارد با حسین راغفر که می‌گوید: «مافیا خود را به سطوح بالای حاکمیت رسانده است». این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین می‌گوید: «مافیاهای قدرت و ثروت که در کشور وجود دارند یکی از موانع اصلی تحقق وعده‌های اقتصادی دولت هستند. این در حالی است که این مافیای قدرت و ثروت یکی از دلایل اصلی بحران‌های اقتصادی موجود نیز هستند. مقابله با مافیای قدرت و ثروت نیز نیازمند یک عزم جدی است که تنها مختص به قوه مجریه نیست و سایر نهادهای حاکمیتی از جمله قوه قضائیه و قوه مقننه باید در این زمینه فعالیت کنند. این در حالی است که نشانه‌هایی در این زمینه مشاهده نمی‌شود و تنها شعار داده می‌شود».

روزنامه ها 17 شهریور

«کیهان» مسائل افغانستان را دیده اما نه در تیتر و عکس یک. این روزنامه اصولگرا جلسه دیروز مجلس و سردارآقانی را در تیتر دو امروز خود پوشش داده و آورده است:  مجلس شورای اسلامی دیروز کارش را با جلسه غیرعلنی پیرامون افغانستان آغاز کرد؛ سردار قاآنی ضمن سخنانی در این جلسه گفت که نقشه آمریکا این است که ایران را با جهان اهل سنت درگیر کند بنابراین جمهوری اسلامی باید به گونه‌ای عمل کند که امنیت ایران مخدوش نشده و آمریکا به اهداف خود دست نیابد.»

ضمن اینکه «کیهان» ادامه مقاومت در پنجشیر و تجمعات اعتراضی علیه طلبان را در گزارشی جداگانه پرداخته و در صفحه یک امروز خود نیز دیده است».

گروه اقتصادی این روزنامه اصولگرا اما در گزارشی که عکس یک شده خبر می‌دهد که «کره‌جنوبی با چراغ سبز آمریکا به‌دنبال نابودی صنعت لوازم خانگی ایران» است. در این گزارش آمده است: « هرچند حسین تنهایی، رئیس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی این خبر (منظور خبری است که درباره واردات محصولات کره در ازای پول‌های بلوکه شده ایران منتشر شده بود) را تکذیب کرد و مدعی شد که انتشار این اخبار توسط برخی شرکت‌های تولید‌کننده لوازم خانگی داخلی صورت گرفته است، با این وجود، اظهارات وی نشان می‌داد احتمال دارد توافقی برای دریافت برخی کالاها به جای پول صورت بگیرد »

روزنامه ها 17 شهریور

«جوان» به جای عکس از کارتون استفاده کرده است. کارتونی از نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل با یک حفره روز پیشانی‌اش و یک سری ردپا. اشاره این کارتون و گزارش به فرار 6 زندانی فلسطینی از زندان «جلبوع» است. این روزنامه اصولگرا با تیتر «التهاب در زندان‌های صهیونیسم» می‌نویسد: «به دنبال فرار موفق شش اسیر فلسطینی از زندان فوق‌امنیتی رژیم صهیونیستی که استقبال طیف‌های مختلف فلسطینی، حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن را به دنبال داشته، صهیونیست‌ها به اعمال تدابیر سختگیرانه و جا‌به‌جایی اسرا روی آورده‌اند؛ اقداماتی که می‌تواند به متشنج شدن هر چه بیشتر فضای زندان‌ها منجر شود.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز «وعده پایان واکسیناسیون در دهه فجر» را بازتاب داده و آورده است: « آنطور که بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت تازهنفس دولت سیزدهم میگوید تا دهه فجر هم تزریق دو دوز واکسن کرونا و هم تزریق دوز یادآور انجام خواهد شد.»

روزنامه ها 17 شهریور

«سازندگی» اما با همان رویکرد مجله‌گونه خود که مسائل را سر فرصت بررسی می‌کند، در شماره امروز خود به انتصاب فرهاد رهبر به عنوان دستیار رئیس جمهور پرداخته است. تصویری از «رهبر» را عکس جلد کرده و با عنوان «ناظم دولت» نوشته است: «فرهاد رهبر، چهره اقتصادی اصولگرایان دستیار رئیس جمهور شد. او در جایی قرار گرفته که امکان سیاست‌گذاری ندارد اما می‌تواند مانع سیاست‌گذاری‌های غلط شود». پرویز گیلانی در این باره نوشته است: «فرهاد رهبر برای دولت سیزدهم نه ریش‌سفید است که حرفش خریدار داشته باشد و نه پدرخوانده که کارگزاران اقتصادی دولت خط‌اش را بخوانند. او با هیچ کس در این دولت کار ندارد غیر از ابراهیم رئیسی. بیشتر اعضای اقتصادی این دولت تجربه اقتصادی ندارند و حتما در دام ذی‌ننفعان گرفتار خواهند شد. در این صورت باید امیدوار باشیم فرهاد رهبر گرای سیاست‌هایی را که به سود بخش پنهان اقتصاد ایران تهیه می‌شود به ابراهیم رئیسی بدهد. فرهاد رهبر در این کابینه ناهمگون که هر کس ساز خودش را کوک کرده و خود را فرمانده می‌داند تنها دیده‌بان است. با وجود فرهاد رهبر نمی‌توانیم امید داشته باشیم که اقتصاد ایران ونزوئلایی نشود اما شاید اندک امیدی داشته باشیم که این اقتصاد کلمبیایی نشود.

روزنامه ها 17 شهریور

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها