خبر به روایت «فردا»

رازهای ظریف / رهبر طالبان روی جلد روزنامه اصلاح‌طلبان/ عاقب 20 سال حضور در افغانستان

کد خبر: 1091587

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

رازهای ظریف / رهبر طالبان روی جلد روزنامه اصلاح‌طلبان/ عاقب 20 سال حضور در افغانستان

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«آرمان ملی» بابک زنجانی را عکس یک کرده تا بعد از مدت‌ها این پرونده را یادآوری کند و مانع فراموشی آن شود. مرتضی خبازیان در این گزارش نوشته است: «بابک زنجانی در طول هشت سال گذشته نتوانسته شاکی پرونده را راضی کند و همچنان در زندان مانده است. شاکی بابک زنجانی وزارت نفت است. وزارت نفتی که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تحت مدیریت بیژن زنگنه بود. وزیر نفتی که در هر فرصتی که دست می‌داد یادآوری می‌‌کرد که وزارت نفت همچنان درگیر ماجراست. ... اکنون که جناح حامی بابک زنجانی در راس مدیریت اجرائی کشور قرار گرفته، باید منتظر ماند و دید گره بسته پرونده بابک زنجانی چگونه گشوده می‌شود و چطور سرمایه کشور به بیت‌المال برمی‌گردد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب ماجرای فیلم‌های زندان اوین را که کمیسیون اصل 90 مجلس نیز محرز بودن تخلف در آن را تایید کرد، با تیتر «دستور دوم» در صفحه یک خود دیده است.

روزنامه‌ها 9 شهریور

«آفتاب یزد» بار دیگر تیتر و عکس یک خود را به صورت افقی در صفحه نخست قرار داده و به نظر می‌رسد که قصد دارد با این کار فرم مختص به خود را در چینش صفحه یک داشته باشد. این روزنامه اصلاح‌طلب امروز ظریف را عکس یک کرده و با تیتر «برند ظریف» به نقش او در وزارت خارجه دولت روحانی می‌پردازد. آفتاب یزد با اشاره به اینکه «او جایگاه وزیر و وزارت خارجه را در نزد افکار عمومی ارتقا داده و هرکس چه الآن و چه بعدها بر این مسند بنشیند مردم او را با ظریف مقایسه می‌کنند، زیرا مهارت و دانش ظریف و انتقادات بی‌رحمانه‌ای که طی این سالها از او شد، خواه‌ناخواه ظریف را تبدیل به معیار و ‌میزانی برای سنجش افراد کرده است. با این همه باید دید ظریف چه کرده که حالا تبدیل به یک برند سیاسی شده است؟ آیا او از ویژگی‌های خاصی برخوردار بوده یا شرایط این طور رقم خورده که او امروز به یک متر و مقیاس برای سنجش افراد تبدیل شود؟» مصاحبه‌ای با احسان حضرتی کارشناس مسائل بین‌المللی انجام داده است. در ادامه نیز اشاره‌ای به این اظهار نظر علی اکبر صالحی دارد که به «ایسنا» گفته بود «محمد جواد ظریف یک برند بین‌المللی برای ایران است».

روزنامه‌ها 9 شهریور

«سازندگی» عکس‌هایی از محمد‌جواد ظریف، علی‌اکبر صالحی و محمدجواد آذری جهرمی را دور بر و جلد کرده و از «رازهای سربه‌مهر» می‌گوید. بهانه‌اش نیز حضور کلاپ هاوسی آن‌ها است؛ فضایی که به گفته ظریف با تلاش جهرمی پاسداری شده تا کسی از آن «صیانت» نکند! . ظریف در این مصاحبه وزیرخارجه جدید را همکار می‌داند و از اهمیت و ضرورت کمک به او می‌گوید. همچنین از مشکلاتی که خود در این مسیر هشت ساله داشته و حالا اسمش را «رازها» گذشته و در کتابی تحت عنوان «راز سر به مهر» نوشته است.

در ادامه این گزارش نیز به بخش‌هایی از از حرف‌های صالحی و جهرمی اشاره شده است. آنجا که صالحی، ظریف یک برند دانست و ... سایر مواردی که بعد از کلاپ هاوس در سایت‌های خبری و سایر شبکه‌های اجتماعی نیز به صورت پراکنده یا کامل خواندیم و شنیدیم.

روزنامه‌ها 9 شهریور

«شرق» «هبة‌الله آخوندزاده»رهبر طالبان را عکس یک کرده است! به این این خاطر که سخنگوی طالبان، اعلام کرد رهبر این گروه در قندهار حضور دارد و به‌زودی به کابل سفر می‌کند و تصویر او منتشر خواهد شد. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با عنوان «خلیفه پرده‌نشین» به آنچه درباره وی گفته شده، شایعات درباره مرگ وی و انتصابات در درون طالبان پرداخته است.

سردبیر «شرق» البته امروز روی واژه «پرده» تمرکز خاصی داشته و در انتخاب تیتر یک نیز آن را لحاظ کرده است! « روحانی‌ در پرده آخر» عنوان گزارشی است که تیتر یک و در آن به آینده سیاسی روحانی و قیاس آن با اسلاف وی پرداخته شده است.

زاکانی که این روزها همه منتظر مشخص شدن تکلیف حکم شهرداری او هستند هم سوژه گزارش دیگری است که «شرق» آن را عکس دو کرده است.

روزنامه‌ها 9 شهریور

«اعتماد» مثل خیلی از روزها قید عکس را زده و گزارشی را مطلب اصلی در صفحه نخست خود کرده که مبتنی بر متن است. امروز هم سیاست‌های سازمان برنامه و بودجه درباره بودجه امسال را زیر ذره‌بین برده است. مبنا و بهانه این گزارش صحبت‌های دیروز میرکاظمی است. «اعتماد» می‌نویسد: « اهم صحبت‌های او در دو نکته بود؛ ابتدا اینکه بحث‌هایی درخصوص تدوین متمم بودجه منتفی است و دولت قرار است سیاست‌های مالی انقباضی را در پیش بگیرد، دوم آنکه 60 هزار میلیارد تومان از مصارف بودجه تا مرداد از محل تنخواه تامین شد که نشان از استقراض دولت از بانک مرکزی برای پرداخت هزینه‌های جاری خود است.»

گزارش‌نویس این روزنامه تاکید کرده که  «تامین هزینه‌ها از محل تنخواه آن هم در شرایطی که تورم منتهی به مرداد سال جاری 45.2درصد و پایه پولی و نقدینگی نیز تا آخر خرداد به ترتیب 500 هزار و 3705 هزار میلیارد تومان اعلام شده، نه تنها سرعت رشد تورم را افزایش می‌دهد که هر سیاسی چه بسا انقباضی برای کنترل تورم را بی‌اثر می‌کند. برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند با هر  3درصد افزایش برداشت از تنخواه، 10درصد به پایه پولی اضافه شود.»

روزنامه‌ها 9 شهریور

«کیهان» نیز به بهانه اظهارات اخیر میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه تیتر یک امروز خود را به اقتصاد اختصاص داده و با عنوان « راه‌حل کسری بودجه کشیدن ترمز ولخرجی‌ها و ریخت و پاش‌ها است» ضمن بازنشر اظهارات میرکاظمی، نوشته است: « ریخت و پاش‌های بودجه‌ای در سال‌های گذشته باعث شده بودجه کشور دچار کثری شدید گردد. این معضل در سال جاری به اوج خود رسیده است به طوری که برآوردهای مختلف عددی بین 350 تا 500 هزار میلیارد تومان را به عنوان رقم کسری بودجه سال 1400 عنوان می‌کنند. کارشناسان اعتقاد دارند دولت از یک سو بسیار فربه شده و هزینه‌تراشی‌های فراوان دارد، از سوی دیگر اهتمامی برای اصلاح ساختار اقتصاد به سمت اتکا به درآمدهای مالیاتی وجود نداشته که همین موارد به بروز کسری گسترده دامن زده است.»

این روزنامه اصولگرا در تیتر دو امروز خود نیز با عنوان « عصبانیت غربگرایان از دیپلماسی مقتدرانه ایران» نوشته است: «جریان غربگرا این روزها به شدت آشفته و نگران است. نگران از اینکه فصل جدیدی در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است.فصلی بر پایه دیپلماسی اقتدار و بی‌اعتمادی به آمریکا.»

روزنامه‌ها 9 شهریور

«ایران» که صدای دولت است امروز دو وزیر کشور و ارشاد را عکس یک کرده است؛ البته هر کدام را به بهانه‌ای. احمدی وحیدی وزیر کشور را به خاطر اظهاراتش درباره استاندارها و اهمیت بومی بودن و پروازی نبودنشان و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد را به خاطر سفر استانی‌اش به اصفهان و گفتن اینکه « چتر دولت برای همه اهالی فرهنگ و هنر جا دارد».

این روزنامه دولتی اما در یکی از تیترهای میانی خود به گفت‌وگو با کارشناسان و بررسی چگونگی افزایش ارزش پول پرداخته است. سیاوش رضایی در این گزارش با تیتر « راه‌های ریال ارزشمند» نوشته است: « افت ارزش پول ملی به اعتقاد برخی اقتصاددانان، به مرگ خاموش اقتصاد تعبیر شده است، اتفاقی که درکنار کاهش شدید قدرت خرید مردم، اقتصاد را نیز از تعادل خارج می‌کند. در شرایط فعلی نشان دادن اینکه ارزش ریال کاهش یافته است، به تحلیل و فرمول‌های پیچیده نیاز ندارد و هر ایرانی به روشنی آن را درک و تجربه کرده است. براساس محاسبه گر تورم مرکز آمار ایران، ارزش ریالی 100 تومان درسال 1360 به 104 هزار و 417 تومان درسال 1399 افزایش یافته است، به معنای دیگر قدرت خرید ریالی 100 تومان سال 60 به اندازه 104 هزارتومان سال گذشته بوده است. این قیاس به نیکی نشان می‌دهد که ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم تا چه حد کاهش یافته است. اما چه عواملی ارزش پول ملی را تضعیف می‌کند و راه تقویت آن چیست؟ به اعتقاد اقتصاددانان، مجموعه‌ای از عوامل درافت ارزش پولی ملی مؤثر است که شامل نرخ تورم بالا، رشد نرخ ارز، تراز تجاری منفی، کاهش تولید و... می‌شود. بر همین اساس اکثر اقتصاددانان، نخستین گام برای افزایش ارزش پول را مهار تورم می‌دانند که خود ناشی از متغیرهای متعددی از جمله رشد نقدینگی بالا، نرخ ارز، ضعف طرف عرضه و... است.»

روزنامه‌ها 9 شهریور

«وطن امروز» باز هم یکی از آن تیترهای خوب و قابل تحسین خود را دارد. این روزنامه اصولگرا در گزارشی که عکس یک کرده به بررسی آثار و تبعات جانی و مالی 20 سال حضور آمریکا در افغانستان پرداخته و با در نظر گرفتن شرایط فعلی تیتر زده « لشکر کشی». در این گزارش آمده است: « آمریکا در حال حاضر از خروج از افغانستان می‌گوید، آن هم در شرایطی که ساختارهای اساسی یا شکست‌‌خورده یا نیمه‌کاره رها شده‌اند. بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده‌اند خروج آمریکا از افغانستان، آغاز جنگ داخلی است؛ جنگی که سایر دستاوردهای نصفه و نیمه آمریکا در زمینه تحصیل، حقوق زنان و بهداشت را نیز از بین خواهد برد.  فساد سربازان آمریکایی، عدم نظارت دقیق بر مبادلات مالی و فساد و ضعف حکومت مرکزی و بی‌میلی آمریکایی‌ها به ساخت افغانستان باثبات و دموکراتیک باعث شده این کشور روزهای بلاتکلیفی را بگذراند. آمریکا اگر در افغانستان می‌ماند، باید هزینه پرداخت می‌کرد و حالا که از افغانستان خارج شده است نیز باید هزینه‌های سیاسی و بین‌المللی زیادی بپردازد. »

این روزنامه اصولگرا در تیتر یک خود نیز به مهم‌ترین موضوع داخلی یعنی جولان کرونا و به خطر افتادن جان مردم پرداخته است؛ منتها این بار از زاویه‌ای دیگر. «وطن امروز» با عنوان «واکسن‌هایی که هدر می‌رود!» نوشته است: « با توجه به آنکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی زیر 40 درصد است احتمال ابتلای دریافت‌کنندگان دوز اول واکسن به ویروس‌کرونا افزایش می‌یابد».

روزنامه‌ها 9 شهریور

«جوان» به اقتصاد پرداخته و در تیتر یک امروز خود با عنوان « گرانی در بازار فراوانی در گمرک!» از شائبه استفاده از تاخیر در ترخیص کالا به عنون شگردی برای نوسان قیمت در بازار داخلی می‌گوید و دلیلش نیز تکرار وضعیت کمبود کالا در بازار و وفور همان کالا در گمرک است. در این گزارش آمده است: « دپوی کالا در گمرکات و بنادر با هدف ترخیص کالا بعد از افزایش نرخ کالا در بازار داخلی به یک مشکل اساسی برای کشور تبدیل شده است. به نظر می‌رسد زمان آن رسیده است تا ضمن افزایش هزینه انبار در بنادر و گمرکات، جرایمی هم برای اشخاصی در نظر گرفت که با تأخیر در ترخیص کالا به دنبال اخلال در بازار داخلی و سودجویی هستند.»

این روزنامه اصولگرا اما یک گزارش قابل توجه دیگر هم در صفحه یک امروز خود دارد. گزارشی مطالبه محور با عنوان « خوزستان را از کاغذبازی نجات دهید» که در آن آمده است: « آب نیست، اگر هم باشد، قابل آشامیدن نیست؛ گاهی کیفیت آب به قدری کم می‌شود که حتی نمی‌توانند دست‌هایشان را با آن بشویند! مردم اینجا گاهی برای رسیدن به آب باید چهار ساعت پیاده‌روی کنند و دبه آبی را که پرکرده‌اند با خود به خانه برگردانند.»

روزنامه‌ها 9 شهریور

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها