خبر به روایت «فردا»

چالش با باکو / جنجال کرسنت / مذاکره بدون عراقچی / بازگشت فردوسی‌پور

کد خبر: 1100276

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

چالش با باکو / جنجال کرسنت / مذاکره بدون عراقچی / بازگشت فردوسی‌پور

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«شرق» امروز چند گزارش با موضوع آذربایجان دارد و تقریبا یک پرونده کار کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب که علاقه بسیاری به تاریخ سیاسی دارد، به بهانه تنش‌های اخیر در مرزهای شمال غربی کشورمان به بازخوانی خاطرات هاشمی از جنگ ارمنستان و آذربایجان پرداخته و تیتر زده «قره‌باغ 30 سال قبل». در گزارش دیگری به قلم روح‌الله نخعی هم به دنبال پیش‌بینی آینده و پاسخ به این پرسش رفته که «داستان ایران و باکو بالا می‌گیرد؟» بعد از شرح ماوقع نیز تاکید می‌کند که « در فضایی که کار به خط‌و‌نشان نظامی کشیده است، به نظر می‌رسد سفارت و به‌طور کلی دستگاه دیپلماسی باید به خود بجنبد و پیش از اینکه کار به جاهای باریک بکشد، منافع اقتصادی، سیاسی و امنیتی ایران را پیگیری کند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری با عنوان «معمای الهام علی‌اف برای ایرانی‌ها» نیز به تبعات تیره و تار شدن روابط ایران و آذربایجان برای ورزشکاران ایرانی پرداخته و نوشته است: « با فرمانی که الهام در پیش گرفته، ممکن است شرایط از وضع موجود کمی حادتر هم بشود. اگر چنین شود، آن‌وقت روابط دو کشور در تمامی حوزه‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد و اینجاست که پای ورزشکاران بی‌شماری که از ایران راهی جمهوری آذربایجان شده‌اند هم به میان می‌آید. قبل از وارد‌شدن به جزئیات و اسامی این ورزشکاران، باید گفت ‌جمهوری آذربایجان در یک دهه گذشته مقصد بسیاری از ورزشکاران ایرانی بوده که عمدتا هم تابعیت این کشور را به دست آورده و زیر پرچم جمهوری آذربایجان مبارزه و مسابقه داده‌اند. با‌این‌حال، آنها تا‌به‌حال منعی برای تردد بین دو کشور نداشته‌اند. این موضوع در حالی است که عده‌ای دیگر از ورزشکاران ایرانی هم بدون اینکه تبعیت آذربایجان را بپذیرند، به لیگ‌های این کشور رفته‌اند. پس، سؤال اصلی اینجاست که تکلیف این ورزشکاران چه می‌شود و الهام علی‌اف با ورزشکاران بی‌شمار ایرانی در آذربایجان چه می‌کند؟ آیا از این به بعد ورود و خروج ورزشکاران دو کشور محدود می‌شود؟ »

شرق 11 مهر

«کیهان» عکس یک امروز خود را به توفان در سیستان و بلوچستان اختصاص داده و در گزارشی که تیتر یک کرده نیز سراغ دولت و تصمیمات اقتصادی آن رفته است. این روزنامه اصولگرا در گزارشی خبری-تحلیلی با عنوان «تصمیمات جدید دولت برای افزایش صادارات غیرنفتی» نوشته است: «دولت در نخستین اقدام عملی برای احیای توان صادراتی کشور، برنامه‌هایی را برای فعال‌سازی ظرفیت‌های صادراتی در دستور کار قرار داده است. در این زمینه محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور دیروز ابلاغیه‌ای را در راستای حمایت از صادرات غیرنفتی کشور ابلاغ کرد. بر اساس این ابلاغیه رفع استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان ابلاغ شد و لذا دیگر استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان ربطی به ایفای تعهدات ارزی نخواهد داشت. ... از سوی دیگر، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران هم گفته است که آیین‌نامه تهاتر کالا با کشورهای همسایه، هند و چین تدوین شده است این آیین نامه نیز طی روزهای آینده ابلاغ خواهد شد.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر دو کرده از وخامت اوضاع در آمریکا گفته و نوشته است: «دانشگاه آمریکایی ویرجینیا با انتشار نتایج یک نظرسنجی اعلام کرد شکاف در آمریکا، عمیق، گسترده، خطرناک و بی‌سابقه است و تقریباً نزدیک به نیمی از مردم خواستار تجزیه کشور هستند.»

کیهان 11 مهر

«سازندگی» مواضع اصلاح‌طلبان و اصولگرایان و نسبت آنها با طالبان را زیر ذره‌بین گذاشته و تیتر زده «طالبان در دو پرده». این مطلب را محسن امین‌زاده، دیپلمات و معاون وزیر خارجه دولت اصلاحات نوشته و در آن به «خنثی‌سازی طرح اصولگرایان برای حمله به طالبان در سال 77 و نیز روابط پنهان با طالبان از سال 85 تا به امروز پرداخته است». 

سازندگی 11 مهر

«آرمان ملی» که انگار به آینده روابط ایران و آذربایجان و رفع تنش‌ها بیش از سایرین خوشبین است، امروز تیتر زده «صدای صلح از باکو» و نوشته: «الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان در آخرین اظهار نظر خود نسبت به اتفاقات اخیر بر حمایت این کشور از طرح همکاری منطقه‌ای کشورهای منطقه قفقاز با ایران، روسیه و ترکیه تاکید کرده است. به نظر می‌رسد آذربایجان به این نتیجه رسیده که نباید با طناب پوسیده صهیونیست‌ها به چاه برود و گول بازی‌های اردوغان را بخورد و منافع کشور خود را دستاویز برخی کشورها قرار ندهد. به عبارت دیگر با اظهارات تازه رئیس‌جمهور آذربایجان می‌توان اذعان داشت که صدای صلح از باکو شنیده می‌شود. باید منتظر موضع‌گیری مقامات کشورمان در این خصوص باشیم.»

ناگفته نماند که این روزنامه اصلاح‌طلب عادل فردوسی‌پور را عکس یک کرده و بهانه‌اش هم قول رئیس جدید سازمان صداوسیما برای بازگشت او به تلویزیون است.

آرمان 11 مهر

«وطن امروز» رزمایش «فاتحان خیبر» را عکس یک کرده و با تیتر «آماده ورودایم» نوشته است: «رزمایش فاتحان خیبر تنها یک پیام هشدار نیست آنکارا و باکو می‌دانند در صورت اقدام عملی برای دستکاری مرزها نیروهای نظامی ایران بلافاصله وارد خاک ارمنستان شده و فتنه صهیونیستی را عقیم می‌کنند».

در این گزارش تاکید شده که «برگزاری رزمایش بزرگ «فاتحان خیبر» در نزدیکی مرزهای شمال غرب را می‌توان نقطه عطفی در این ماجرا قلمداد کرد که موضع ایران در برابر تغییرات مرزی‌اش جدی است. باکو و آنکارا این پیام را دریافت کرده‌اند که رزمایش فاتحان خیبر تنها یک هشدار نیست بلکه یک آرایش عملیاتی است و در صورت رقم زدن هر اتفاقی که منجر به تغییرات مرزی شود، جمهوری اسلامی ایران نیز وارد خاک  ارمنستان شده و مانع اجرای این سناریوی فتنه‌انگیزانه خواهد شد.  واکنش جدی و بموقع ایران خواهد توانست به بلندپروازی‌های رجب طیب اردوغان و الهام علی‌اف پایان دهد و جلوی این رخداد را بگیرد. جمهوری اسلامی ایران باید با اقدامات خود، خطای تحلیلی به وجود آمده در محور باکو- آنکار- تل‌آویو را از بین ببرد و به آنان یادآوری کند در صورت دست درازی به منافع ایران در منطقه با واکنشی سخت و جدی روبه‌رو خواهند شد.»

وطن امروز 11 مهر

«آفتاب یزد» انتصاب سیدعباس عراقچی به عنوان دبیر شورای راهبردی روابط خارجی را پایان گمانه‌زنی‌ها درباره او دانسته و به همین بهانه این سوال را مطرح کرده که «مذاکره کننده ارشد ایران کیست؟» این روزنامه اصلاح‌طلبی در گزارشی که با همین تیتر، تیتر یک شده؛ از مجید تخت‌روانچی، علی باقری‌کنی، سعید جلیلی و ابوالفضل ظهره‌وند نام برده و به نقل از احسان حضرتی، کارشناس روابط بین‌الملل نوشته است: « آقای جلیلی همیشه در سایه هستند و نامشان به عنوان یک آلترناتیو در هر سطحی مطرح است و یا حتی آقای کنی هم از ابتدای تشکیل دولت مطرح بودند ولی من معتقدم که این افراد یکبار در این حوزه امتحان خود را پس داده بودند و نتیجه کار هم مشخص بوده است. ... به نظر من به غیر از آقای عراقچی، هر یک از اسامی مطرح شده به عنوان مذاکره‌کننده ارشد ایران معرفی شوند، قطعا مذاکرات فرسایشی و بدون نتیجه مطلوب برای ایران پیش خواهد رفت. به همین دلیل می‌گویم که باید تیم قبلی مذاکرات را ادامه می‌داد تا روند آن، به نتیجه برسد.»

آفتاب یزد 11 مهر

«جوان» امروز صفحه یک شلوغی دارد البته به نسبت سایر روزهای خود که به یک تیتر و عکس و یادداشت قناعت می‌کند. این روزنامه اصولگرا عکس یک امروز خود را به محسنی‌اژه‌ای رئیس دستگاه قضا داده و دلیلش هم مهلت دوهفته‌ای است که دیروز به بانک‌ها داد. «جوان» با تیتر «اژه‌ای به حساب بانک‌ها می‌رسد» نوشته است: « از مهم‌ترین اقداماتی که محسنی اژه‌ای با نشستن بر کرسی ریاست دستگاه قضایی آغاز کرد، «بررسی تخصصی و فنی چالش‌ها» ست. او از ابتدای ریاستش بر قوه قضائیه، سلسله جلساتی را با همین عنوان و به تبع چالش‌های موجود، با موضوعات مختلف برگزار کرد تا محدوده مشکل و چالش موجود و حیطه کار دستگاه قضایی پیرامون آن روشن شود و مبنای برنامه ریزی برای حل مشکل قرار بگیرد. در ادامه این سلسله نشست‌ها که اولین جلسه آن با موضوع پرونده‌های کثیرالشاکی و با بررسی مصداقی یکی از این پرونده‌ها برگزار شد، روز گذشته غلامحسین محسنی اژه‌ای، ریاست قوه قضائیه به سراغ مسئله مهم «معوقات بانکی» و همچنین «وظیفه بانک‌ها در حمایت از تولید» رفت. صبح شنبه (۱۰ مهر) جلسه‌ای با «کمیته فرا دستگاهی رسیدگی به مطالبات غیر جاری بانک‌ها» با حضور مسئولیان عالی قضایی، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مدیران عامل بانک‌ها تشکیل شد. نکته جالب توجه در ورود دستگاه قضا به چنین موضوعاتی این است که قوای دیگر (مجلس و دولت) سهم دستگاه قضایی در حل و فصل این مشکلات را به رسمیت شناخته‌اند و با نگاه واقع بینانه و غیرانحصاری به رفع مشکلات، قوه قضائیه را متهم به دخالت در امور خود نمی‌کنند. یکی از اصول همکاری در اداره کشور، همین است که هر کس سهم خود را ایفا کند و متهم به مداخله نشود و کسی فکر قهرمان بازی و حل مشکلات صرفاً از طریق خود نباشد. هم از این رو، در جلسات تشکیل شده توسط دستگاه قضایی، مقامات دستگاه‌های مختلف و زیرمجموعه قوای دیگر حضور می‌یابند تا همکاری برای حل مشکلات کشور که شعار همه مسئولان است، نمود عملی بیابد.»

جوان 11 مهر

«اعتماد» امروز سراغ «جنجال 20 ساله کرسنت» رفته و در گزارشی که تیتر یک شده، نوشته است: « زنگنه در سال 96 و در مصاحبه‌ای به صراحت گفته بود: «کسانی که امروز پرونده کرسنت را محکوم می‌کنند خودشان متهمان اصلی پرونده هستند.» آن افراد در حال حاضر بر سر کار هستند و شاید روزی بتوانند مهر محرمانه را از گفت‌وگوها، صورتجلسات و آنچه میان ایران و امارات در خصوص این پرونده گذشت، برداشت و حقایق را آشکار کرد.»

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در یادداشتی با عنوان «پرونده کرسنت چه می‌گوید؟» نوشته است: «پرونده کرسنت می‌گوید که فقدان وحدت سیاسی و ضعف استقلال قضایی و نهادهای فراقوه‌ای قدرتمند و بی‌طرف و در غیاب فصل‌الخطاب سیاسی و از همه مهم‌تر ضعف نهادهای سیاسی پاسخگو، موجب می‌شود که نیروهای سیاسی به جای رقابتی قانونمند، وارد ستیز سیاسی و تخریب یکدیگر شوند و دود چنین وضعیتی به چشم مردم می‌رود و منافع ملی نادیده گرفته می‌شود.  پرونده کرسنت می‌گوید؛ در غیاب رسانه‌های مستقل و کارآمد و در فقدان شفافیت، این پرونده‌ها در بخش محرمانه ادارات دولتی دچار فرسایش رسیدگی می‌شوند و در نهایت خادم و خائن آنها شناخته و معرفی نمی‌شوند و دایره معیوب مدیریت همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. پرونده کرسنت می‌گوید که اگر می‌خواهیم از این وضع نابسامان بیرون آییم، بهتر است یک گروه بی‌طرف انتخاب و برای رسیدگی جامع اداری درباره این پرونده اقدام کنند ... در این مورد خاص لازم است آقای زنگنه که اشراف کامل به موضوع و اطلاعات دارد، گزارش جامعی را در اختیار مردم قرار دهد. »

اعتماد 11 مهر


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها