خبر به روایت «فردا»

منتظر ارزانی خودرو/ خداحافظی با عراقچی/ فرصت اجلاس شانگهای

کد خبر: 1096144

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

منتظر ارزانی خودرو/ خداحافظی با عراقچی/ فرصت اجلاس شانگهای

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» همزمان هم به دولت تاخته و هم مجلس. بهانه‌اش هم پرونده هسته‌ای و سیاست‌های مربوط به آن است. از یک سو عکس یک خود را بین عباس عراقچی و علی باقری‌کنی تقسیم کرده و این جابه‌جایی را با دو تیتر «پایان عصر عراقچی» و «مخالف برجام جانشین عراقچی» پوشش داده و از سوی دیگر در تیتر یک خود گزارشی دارد با عنوان «رویارویی مجلس با آژانس انرژی اتمی».

از این سوال که مگر عصر عراقچی چه دستاوردی داشت که حالا عصر این به قول «شرق» مخالف برجام نداشته باشد؟ بگذریم. بهانه گزارش ضد مجلس این روزنامه اعلام وصول «طرح حذف تبصره دو قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام مصوب 21 آبان سال 94» است. در این گزارش ادعا شده که «با حذف احتمالی تبصره 2 قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» عملا مجلس گامی دیگر در جهت سخت‌ترکردن به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات برجامی وین برداشته و به‌نوعی با استناد به قوانین پیشینی محدودیت‌هایی بر نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وضع کرده است.»

شرق 25 شهریور

«سازندگی» هم در قبال انتصاب علی باقری‌کنی به جای عراقچی موضعی مشابه «شرق» دارد، برای همین امروز معاون سیاسی جدید وزیر خارجه را عکس کرده و سعی دارد با تیتر «بازگشت تیم جلیلی» به مخاطب القا کند که مذاکرات قرار نیست به نتیجه برسد. در این گزارش آمده است: «حسین امیرعبداللهیان سکاندار جدید دستگاه دیپلماسی ایران در حکمی علی باقری‌کنی را به سمت معاونت سیاسی وزارت امور خارجه و به عنوان جایگزین عباس عراقچی برگزید و به این ترتیب یکی از چهره‌ها منتقد توافق هسته‌ای جانشین یکی از چهره‌هایی شد که از آن‌ها با عنوان «معماران برجام» یاد می‌کنند؛ اگرچه هنوز مشخص نیست که مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات احیای برجام در وین که حالا مشاور وزیر خارجه شده است، در این جایگاه ابقاء می‌شود یا دیپلمات‌های خارجی در مذاکرات آتی با چهره جدیدی به عنوان رهبر تیم دیپلماتیک ایران مواجه خواهند شد».

سازندگی 25 شهریور

«جوان» اما به مجلس پرداخته و دو مصوبه مهم دیروز را مورد توجه قرار داده است. این روزنامه اصولگرا با تیتر «کسب و کار و خودرو از رانت و انحصار رها شد» در گزارشی که تیتر و عکس امروز شده، نوشته است: «خدا می‌داند در دهه‌های گذشته صرفاً به دلیل انحصار و اطاله در ارائه مجوز کسب و کار چه زیان هنگفتی که به حوزه‌های سرمایه گذاری، ایجاد کسب و کار، اشتغال و ارائه خدمات به مردم وارد نشد، اما خوشبختانه روز گذشته با رأی قاطع مجلس کلیات «طرح تسهیل صدور برخی از مجوز‌های کسب و کار» تصویب شد همچنین براساس اصلاحیه مصوبه واردات خودرو که به تصویب مجلس رسید، واردات خودرو‌های نو و کارکرده بدون ایجاد تعهد ارزی جدید برای کشور و هر شش‌ماه یکبار مجاز شد تا امید‌ها برای از بین رفتن انحصار‌ها و امضا‌های طلایی و موانع سرمایه‌گذاری و ایجاد مشاغل در جامعه تقویت شد. بررسی رتبه‌های ایران در حوزه فضای کسب و کار بیانگر آن است که بسیاری از مشاغل در ایران در انحصار عده‌ای خاص است، این در حالی است که مجلس انقلابی روی طرح تسهیل صدور برخی از مجوز‌های کسب و کار تمرکز خاصی داشت و به رغم همه کارشکنی‌ها و لابی‌های گسترده صاحبان مشاغل نون و آب‌دار برای منصرف کردن مجلس از مسیری که در پیش گرفته بود، روز گذشته با رأی قاطع مجلس طرح تسهیل صدور برخی از مجوز‌های کسب و کار‌ها تصویب شد.»

جوان 25 شهریور

«کیهان» نیز در تیتر یک خود به مصوبات اخیر مجلس پرداخته است. این روزنامه اصولگرا با عنوان «گام مهم برای انحصارزدایی و تسهیل کسب‌وکارها» نوشته است: «نمایندگان مجلس دیروز در اقدامی مهم، کلیات طرح «تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار» را در صحن علنی تصویب کردند؛ طرحی که با حذف امضاهای طلایی و شکستن حلقه بسته اعطای مجوزها، رانت‌های موجود در برخی کسب‌وکارها را از بین خواهد برد.»

این روزنامه اصولگرا به بهانه اجلاس شانگهای که از امروز آغاز می‌شود، در گزارشی که عکس یک شده فرصت‌های حضور ایران در این اجلاس را بررسی کرده است. 

گفتنی است در این دوره از اجلاس شانگهای که سیدابراهیم رئیسی نیز در آن حاضر خواهد بود، معلوم می‌شود که دیگر اعضا عضویت دائم ایران را می‌پذیرند یا خیر.

کیهان 25 شهریور

«اعتماد» در گزارشی که تیتر یک کرده از شکسته شدن طلسم واردات خودرو می‌گوید و به مصوبه دیروز مجلس اشاره دارد. این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نوشته است: « تاکنون گروهی با ایجاد هجمه به‌شدت جلوی واردات خودرو را گرفته بودند و دلیل آن هم این بود که از دلالی و واسطه‌گری سود خوبی نصیب‌شان می‌شد. مسلما زمانی که واردات خودرو ممنوع باشد قیمت خودرو صعودی می‌شود و محدودیت‌ها افزایش پیدا می‌کند ضمن آنکه در صورت عدم واردات خودرو رقیبی هم در بازار نخواهد بود. با این‌گونه شیوه خودروسازی، خودروساز مدعی است که زیان می‌کند و واسطه‌ها از فاصله قیمت میان خودروسازی تا بازار آزاد سود می‌کنند، همچنین همواره عده‌ای هستند که از بی‌نظمی این بازارها سود می‌برند که البته تا زمانی که دولت هوشیار نباشد نه تنها در بحث خودرو بلکه در سایر فعالیت‌ها نیز این‌چنین هستند.»

اعتماد 25 شهریور

«آفتاب یزد» هم قانون جدید مربوط به واردات خودرو را تیتر یک کرده اما مطمئن نیست که در نتیجه این قانون خودرو گران می‌شود یا ارزان؟ این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است: « طرح ساماندهی بازار خودرو از مجلس دهم کلید خورده بود، اما شورای نگهبان این طرح را به‌دلیل عدم همسویی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رد کرد. در مجلس یازدهم این طرح اصلاح شد و در ماده 4 آن تبصره‌های جدید درج شد تا براساس آن ساماندهی بازار خودرو با رعایت آنها امکان‌پذیر شود. در تبصره 2 این ماده قید شده که «سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یکبار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود»؛ هرچند این طرح موجب شد تا بسیاری به ساماندهی بازار خودروهای وارداتی امیدوار شوند، اما تبصره 2 این طرح شبهات بسیاری را به وجود آورده است. با این همه باید دید آیا مصوبه مجلس می‌تواند در قیمت خودرو تاثیرگذار باشد و قیمت‌ها را کاهش بدهد؟»

آفتاب یزد 25 شهریور

«آرمان ملی» به ساماندهی بازار خودرو خوشبین است و در تیتر یک امروز خود با عنوان «ترمز قیمت‌گذاری خودرو کشید شد» به نقل از یک کارشناس حوزه خودرو نوشته است: «به احتمال زیاد خودروسازان داخلی از زیر بار قیمت گذاری دستوری رهایی خواهند یافت اما این به معنای کاهش قیمت‌ها در بازار نیست بلکه با تعادل در عرضه و تقاضا و همچنین عدم تحمیل زیان به خودروسازان بازار به ثبات خواهد رسید ودر شرایط رقابتی قرار خواهد گرفت. ‌بر اساس قانون میزان تعرفه واردات خودرو 86 درصد تعیین شده که هم اکنون مبنای محاسبه آن در گمرک نرخ ارز ترجیهی 4200 تومانی است، اما در صورتیکه دولت نرخ ارز را بر مبنای نیمایی محاسبه کند با افزایش درآمد مواجه شده و با جبران کسری بودجه منافع آن به اقشار ضعیف جامعه منتقل خواهد شد. باید توجه داشت که واردات بر اساس قانون ممنوع نبوده و دولت تنها می‌تواند بر اساس منافع و شرایط اقتصادی کشور با استفاده از ابزار تعرفه بازار را کنترل کند، بنابراین مجلس می‌خواست بهتر بود حق بازوبسته کردن واردات کالا را از دولت می‌گرفت تا دولت اجازه نداشته باشد به غیر از تعرفه ممنوعیتی برای کالا بگذارد.»

آرمان ملی 25 شهریور

«ایران» مثل روزهای گذشت کم‌فروغ است و صرفا خبری. از انتصاب علی باقری گرفته تا مصوبات دیروز مجلس. رئیسی را هم به خاطر ابلاغ اصول حاکم بر نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد اداری و اقتصادی عکس یک کرده است. 

ایران 25 شهریور


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها