خبر به روایت «فردا»

وعده‌های دولت / سکوت دولت / مدیریت از راه دور

کد خبر: 1106486

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

وعده‌های دولت / سکوت دولت / مدیریت از راه دور

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«کیهان» امروز به یک موضوع مهم و چالش اقتصادی که بسیاری از مردم را درگیر کرده پرداخته است لذا در تیتر یک خود، گزارشی دارد با عنوان «آسیب‌شناسی ریزش‌های اخیر بورس / بازار سرمایه چگونه سبز می‌شود؟» و نوشته است: «فعالان بازار سرمایه که از عملکرد دولت قبل بسیار ناراضی هستند، از دولت جدید هم گلایه‌هایی دارند. به گفته این افراد، دولت جدید قبل از به دست گرفتن فرمان دستگاه اجرایی، وعده‌هایی به مردم داد که اکنون با وجود گذشت قریب به دو ماه، اثری از آن مشاهده نمی‌شود. سهامداران انتظار دارند دولت به وعده‌هایش عمل کند و بازاری که به نظر می‌رسد بسیار ارزنده است را از دست نوسان‌گیری‌های گاه و بیگاه و نزول غیرمنطقی نجات دهد.» در ادامه گزارش نیز به اظهارات دیروز محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور مبنی بر اینکه در آذرماه خبرهای خوبی خواهیم شنید، اشاره شده است. 

کیهان 10 آبان

«شرق» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده به موضوع تاسف‌آوری می‌پردازد و آن هم اینکه برخی مسئولان به جای ماندن و ساختن و رفع مشکلات در هر بهانه و فرصتی خود و خانواده خود را نجات می‌دهند؛ حالا موضوع آلودگی هواد باشد یا هر چیز دیگری! این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با تیتر «ایران، خانه دوم مسئولان ایرانی» به نقل از علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس نوشته است: « برخی از افراد که در دولت گذشته در سطح معاون وزیر و رؤسای سازمان‌های مهم کشوری مسئولیت داشته‌اند، به بهانه آلودگی هوای تهران دو، سه ماه به ژنو و وین رفته‌اند و آنجا ساکن شده‌اند و جالب است که از همان‌جا درباره مسائل کشور مصاحبه و تئوری‌پردازی می‌کنند.»

عکس یک امروز شرق اما اختصاص دارد به گفت‌وگویی که احمد غلامی با مراد ثقفی درباره جامعه سیاسی و انتخابات انجام داده است.

شرق 10 آبان

«جوان» نیز به مشکلات اقتصادی موجود نگریسته اما از جنبه امیدوارکننده آن. اظهارات و وعده‌های مقامات را تیتر کرده و در گزارشی با عنوان «وعده‌های ماه آذر» نوشته است: «اگر از وعده «گشایش‌هایی در راه است» شخص آقای رئیس‌جمهور که فاقد عنصر دقیق زمانی بود، اما تلویحاً و جبراً اشاره به نزدیک دارد، بگذریم، سه وعده دیگر مسئولان دولتی که دیروز داده شد، ختم به آذرماه-آخر پاییز- می‌شود. ... اولین وعده آذرماهی دولت را محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور داد و از منابع جدید تأمین درآمد به غیر از استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول بدون پشتوانه سخن گفت که مانع از ریزش ارزش پول ملی و افزایش بی‌حساب تورم خواهد شد. ... پس از رضایی این سید رضا فاطمی امین وزیر صمت دولت سیزدهم بود که برای همان حوالی آذرماه وعده خودرویی داد. نرخ خودرو و بازار خودرو در بقیه بازار‌ها اثرگذار و تعیین‌کننده است و باید دید این وعده چگونه به سرانجام می‌رسد: «موج جدید افزایش تولید خودرو از دو هفته آینده آغاز خواهد شد و مردم آن را خواهند دید.» ... وعده سوم از ناحیه وزارت‌خارجه صادر شد که ماهیتاً یک وعده نیست و از جنس مذاکره است که صندوقی سربسته و ناگشوده و ناشناس است، اما از جهت تأثیر روانی که بر بازار و به‌ویژه بر کار قشر دلال اخلال‌گر در بازار می‌گذارد و نیز از جهتی که برای بسیاری از مردم این آمدو‌شد‌ها از قفل بودن آن بهتر می‌نماید، احتمالاً مانند یک عامل پیش‌برنده در مقصود دولت به‌کار آید: «پیش از پایان نوامبر به مذاکرات بازمی‌گردیم.» این نوامبر هم در همان هفته اول پاییز پایان می‌یابد. ... این‌گونه است که آذرماه، نه از آن جهت که وقت شمردن جوجه‌ها در آخر پاییز است بلکه از جهت تصادف زمانی قرار است برای مردم ایران خبر‌های خوشی همراه داشته باشد.»

جوان 10 آبان

«اعتماد» مثل دیروز به مشکلات اقتصادی جامعه پرداخته است. دیروز مسکن بود و امروز تورم در بخش خدمات. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که تیتر یک شده با عنوان «شتاب تورم در بخش خدمات» نوشته است: «بخش خدمات همزمان با دو بحران دست و پنجه نرم می‌کند؛ بیکاری به دلیل شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های چند باره در فعالیت‌های اقتصادی و تورم تولید‌کنندگان این بخش. بر اساس آنچه مرکز آمار در مهرماه سال جاری از بازار کار ارایه کرده بود، درصد افرادی که در تابستان 1400 در بخش خدمات مشغول به کارند حدود 48.8 درصد از کل شاغلان کشور است. با وجود اینکه این رقم نسبت به تابستان 1399 افزایش 0.7 درصدی داشت اما همچنان فاصله‌ای حدود 3 درصدی با زمستان 98 دارد. با وجود اینکه تورم فصلی و نقطه‌ای برای گروه خدمات کاهش‌های جزیی داشته است، اما در تابستان سال جاری تورم سالانه به 45.1 درصد رسید که نسبت به تورم سالانه بهار بیش از سه درصد افزایش داشته است. از آنجایی که شاخص قیمت تولید‌کننده به نوعی تورم پیش‌نگر است، انتظار می‌رود فعالیت‌های خدماتی در ماه‌های آتی افزایش شاخص قیمت داشته باشند. »

اعتماد 10 آبان

«وطن امروز» بیانیه ضدایرانی اروپایی‌ها را نشانه دستپاچگی آنها و آمریکا دانسته و در گزارشی که عکس یک شده با عنوان «ترسیده‌اند» نوشته است: «بیانیه گستاخانه و طلبکارانه آمریکا و تروئیکای اروپا در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در رم علیه ایران بیش از هر مساله‌ای، ماهیت مغرضانه طرف‌های بدعهد برجام و نقض‌کنندگان فاحش این توافق را پیش چشم قرار داد.  ... این بیانیه را باید ترجمان همان چیزی دانست که دنیس راس چندی قبل به دولت بایدن متذکر شد: «ترس را به ایران برگردانید!» ... با این تفسیر، دولت بایدن تلاش کرد نشست سران 20 را به محلی برای ایجاد هماهنگی‌ها و اتحاد قدیمی با اروپا بر ضد برنامه هسته‌ای ایران تبدیل کند؛ واشنگتن و شرکای اروپایی‌اش در بیانیه خود گام‌های جبرانی تهران برای بازگرداندن توازن به تعهدات و تکالیف برجامی را به خطر انداختن برجام خواندند تا هرگونه عواقبی را متوجه کشورمان کنند. »

این روزنامه اصولگرا متن نامه عذر‌خواهی مرحوم آذری‌قمی از رهبر انقلاب برای نخستین ‌بار در کتاب جدید آیت‌الله ری‌شهری منتشر شد را هم در تیتر یک خود مورد توجه قرار داده و تیتر زده «روایت پشیمانی شیخ».

وطن امروز 10 آبان

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود از دولت می‌خواهد که سکوت را بشکند. دلیلش هم حملاتی است که در روزهای گذشته به آیت‌الله صافی گلپایگانی شده است. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است: «اتفاقات اخیر پیرامون اهانت به آیت‌ا... صافی‌گلپایگانی هرچند با واکنش‌های بسیاری از سوی مراجع، علما، سیاسیون و مقامات و مسئولان کشور همراه بود و حتی اخیرا دادستان کل کشور از لزوم رسیدگی به این موضوع و برخورد با خاطیان خبر داد، اما بعضا بودند کسانی که بخواهند این موضوع را به نحوی هدایت کنند که اصل موضوع به حاشیه  کشیده شود. چنانکه روز گذشته علی خضریان نماینده مجلس در اظهاراتی مواضع دادستان کل کشور و رئیس مجلس را درخصوص رسیدگی به این موضوع و اخلاق همسو را مایه تعجب و مطلب توهین‌آمیز منتشره را نقد ناصحانه قلمداد کرده است. نکته اینجاست که اگر به صحبت‌های آیت‌ا... صافی‌گلپایگانی نظری افکنده شود، خواهیم دید که ایشان نظری جز در راه خیر و صلاح جامعه، نظام و انقلاب نداشته و همه صحبت‌هایش در راستای پیشرفت رو به جلوی کشور بوده است. حال پرسش اینجاست که چرا برخی افراد درصددند این افراد را توجیه کرده و مطلب اهانت‌آمیزشان را نقد ناصحانه بخوانند؟ هر چند که نکات دیگری نیز مطرح می‌شود. اینکه چرا مدعی‌العموم وارد نمی‌شود تا این موضوع حل و فصل شود. آن‌طور که دادستان کل کشور گفته شخص مورد نظر از طلاب بوده  و در دادگاه ویژه روحانیت به پرونده او رسیدگی خواهد شد اما خواسته جامعه این است که این مساله مشمول مرور زمان نشود و با خاطیان برخورد لازم صورت گیرد. نکته مهم‌تری که مورد تاکید بسیاری بوده اینکه چرا دولت و رئیس‌جمهور به این موضوع واکنش نشان نمی‌دهند و در مقابل این بی‌احترامی‌ها و اهانت‌ها موضع‌گیری نمی‌کنند؟ قدر مسلم موضع‌گیری شخص رئیس‌جمهور می‌تواند رویکرد دولت نسبت به این‌گونه‌ تندروی‌ها را نشان دهد تا  تندروها فکر نکنند حرکاتشان مورد تایید دولت یا دیگر نهادهاست.»

آرمان ملی 10 آبان

«ایران» تاکید رئیس جمهور بر اینکه «نوسانات بورس سبب نگرانی مردم نشود» را تیتر یک کرده و سخنان رئیسی در جلسه دیروز هیات دولت را پوشش داده است. 

این روزنامه دولتی در عکس یک خود اما سراغ موضوعی رفته که در روزهای گذشته برخی هواداران ورزش و مشخصا فوتبال را نگرانی کرده است. «ایران» صدور مجور حرفه‎ای استقلال و پرسپولیس به صورت مشروط را بهانه کرده و در گزارشی با تیتر «فرصت 3 ماهه برای ماندن در آسیا» نوشته است: « کنفدراسیون فوتبال آسیا برای فصل جدید این رقابت‌ها، الزاماتی چون تعیین مالکیت باشگاه‌ها، تسویه حساب مالیاتی سالیانه، معرفی ورزشگاه اختصاصی، تسویه بدهی‌های باشگاه به بازیکنان، مربیان و افراد مختلف را برای صدور مجوز در نظر گرفته است. در این بین 3 باشگاه گل‌گهر، سپاهان و فولاد مدارک خود را بدون نقص بارگذاری کردند. در این بین، نواف الآسیوی خبرنگار عربستانی در صفحه توئیترش مدعی شد که دو باشگاه بزرگ ایران نتوانستند مجوز حرفه‌ای برای حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان را دریافت کنند و در این مسابقات حضور نخواهند داشت. ضمن اینکه رسانه‌های عربی از عدم دریافت مجوز حرفه‌ای 3باشگاه النصر، الاهلی و الاتحاد عربستان و تیم‌های اماراتی الوحده و العین هم خبر داده بودند. با داغ شدن کلیدواژه حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا، وزیر ورزش و جوانان وارد ماجرا شد. سید حمید سجادی صبح دیروز نشست مهمی را با مدیران استقلال و پرسپولیس پیرامون الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار کرد تا راهکاری برای برون‌رفت از این شرایط پیدا کنند. در شرایطی که احتمال چندانی برای صدور مجوز برای سرخابی‌ها داده نمی شد، خبر رسید مجوز حرفه‌ای پرسپولیس صادر شده و سید مجید صدری سرپرست این باشگاه اعلام کرد: «با توجه به پیگیری‌ها و رایزنی‌های انجام شده از سوی وزیر ورزش و جوانان، عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال، مسئولان سازمان لیگ، مجوز حرفه‌ای پرسپولیس صادر شد و تمام مدارک لازم در اختیار کمیته استیناف فدراسیون و کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفته است.» در ادامه هم خبر رسید مجوز حرفه‌ای باشگاه استقلال هم صادر شده است.»

ایران 10 آبان

«آفتاب یزد» که امروز در گزارشی به ابراز نگرانی از وضعیت گرانی کاغذ و تاثیر آن بر اوضاع مطبوعات پرداخته است، عکس یک خود را خرج انتقاد از رویه برخی دولت‌ها در وعده وعید دادن کرده است. برای همین هم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را عکس یک کرده و با عنوان «وعده واقعی یا تخیلی؟» نوشته است: « اولین جلسه شورای عالی اشتغال در حالی برگزار شد که اصلی‌ترین مصوبه، ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل در نیمه ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ بود. این جلسه با حواشی همراه بود که از جمله آن می‌توان به خبر استعفای معاون سابق توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، در اعتراض به تعداد اشتغال مطرح شده در نشست این شورا اشاره کرد که البته خیلی زود تکذیب شد و عیسی منصوری اعلام کرد: «هیچ گفت و گویی در این باره توسط بنده انجام نشده است.» این در حالی است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حکمی محمود کریمی بیرانوند را به سرپرستی معاونت اشتغال این وزارتخانه منصوب کرده است. با این همه موضوع حائز اهمیت این است که حجت‌الله عبدالملکی، در برنامه پیشنهادی خود به مجلس هم بر ایجاد سالیانه یک میلیون فرصت شغلی پایدار در قالب الگوی ایرانی اسلامی اشتغال و رفع بیکاری و کاهش تدریجی نرخ بیکاری طی برنامه پنج‌ساله هفتم تاکید کرده و مجلس نیز آن را مورد تائید قرار داده است. این هدف‌گذاری در حالی از سوی دولت سیزدهم مطرح می‌شود که بسیاری از کارشناسان، تحقق یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل تا پایان ۱۴۰۱ را با توجه به شرایط اقتصادی فعلی کشور امری محال می‌دانند.»

آفتاب یزد 10 آبان

«سازندگی» طرح از کوروش را برای جلد امروز خود انتخاب کرده و عنوان «چرا کوروش؟» نوشته است: «در زمانی که ملت‌ها می‌کوشند گوشه، گوشه خاک‌شان را حفاری کنند تا بلکه ستونی، دیواری، استوانه‌ای و شئی پیدا کنند که هویت خودشان را نشان دهند، در اینجا ریشه‌های آشکار و ژرف تاریخی متکی به اسناد عظیم و درخشان را خنج می‌کشند که اگر ملت دیگری آن را داشت ادعای غرور می‌کرد.»

سازندگی 10 آبان


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها