خبر به روایت «فردا»

از بازگشت تا محاکمه روحانی/ حمله اصلاح‌طلبان به مجلس/ در آستانه مذاکره؟

کد خبر: 1102504

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

از بازگشت تا محاکمه روحانی/ حمله اصلاح‌طلبان به مجلس/ در آستانه مذاکره؟

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«سازندگی» تصویری از حسن روحانی را برای جلد امروز خود انتخاب کرده و از بازگشت او خبر می‌دهد. محمد قوچانی سردبیر این روزنامه اصلاح‌طلب توییت دیروز وی را دستمایه کرده و با تیتر «بازگشت شیخ دیپلمات» نوشته است: «حن روحانی پس از دو ماه غیبت خودخواسته و هوشمندانه به عرصه‌ی عمومی بازگشته است، نه فقط در مقام «رئیس جمهور سابق» که به عنوان سیاستمداری که دغدغه‌اش امنیت ملی ایران است چه تنها با او به یاد داشت که بیستم مهرماه سالگرد تاسیس شورای عالی امنیت ملی ایران است. نهادی که حسن روحانی با 32 سال عضویت پیاپی از بیستم مهر 1368 تا 12 مرداد 1400 قدیمی‌ترین و دیرپاترین عضو آن بود».

«وطن امروز» تصویری از  اولین روز رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت را برای عکس انتخاب کرده و تیتر زده «آسمان مال من است». این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر یک شده به گزارش دیروز رئیس کل دیوان محاسبات که دیروز در جلسه تفریغ بودجه قرائت کرده، پرداخته و با عنوان «سیاهه تخلفات دولت روحانی» نوشته است: «بر اساس گزارش دیوان محاسبات، تأخیر و تعلل 3 ماهه شورای عالی بورس در تصویب تزریق مبلغ 1500 میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه و عدم اتخاذ تصمیم در استفاده از منابع حاصل از کارمزدهای وصول‌شده‌ مربوط به خرید و فروش سهام در سال 99 (مبلغ 26,000 میلیارد تومان) در ساماندهی و حمایت از بازار سرمایه از مصادیق ترک فعل بوده است.»

سازندگی 21 مهر

«شرق» ظریف و روحانی را عکس یک کرده و دلیلش هم طرح شکایت از آنها است که بحثش دیروز در مجلس داغ بود. وحیده کریمی در گزارشی با تیتر «محاکمه در بهارستان» و در ادامه رویکرد ضد مجلس این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است: « مجلس‌یازدهمی‌ها که چشمان خود را بر مشکلات عدیده اقتصادی کشور بسته‌اند، روز گذشته در صحن علنی مجلس بار دیگر بر طبل محاکمه روحانی کوبیدند. ... در همین شرایط که مجلس مشکلات کشور را رها کرده و اراده‌ای برای بازخواست از دولت سیزدهم در خود نمی‌بیند، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در تازه‌ترین اظهارنظر خود در صحن علنی دیروز درخواست محاکمه دولتمردان روحانی را مطرح کرد و گفت: طبق آمار رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم روال جذب سه‌هزارو 620 دانشجوی بورسیه‌شده در دولت روحانی غیرقانونی بوده است. روحانی، جهانگیری، فرجی‌دانا، فرهادی و غلامی برای تعیین تکلیف تخلف در پرونده بورسیه‌ها به قوه قضائیه معرفی شدند. بعد از سخنان او، درخواست محاکمه ظریف خبر‌ساز شد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب آنقدر از مطالبه محاکمه نگران و عصبانی است که حواسش نیست «آن که را حساب پاک است از محاسبه چه باک است؟»!

شرق 21 مهر

«کیهان» که تیترهایش به اندازه یک گزارش بلند است، امروز با عنوان «گزارش مجلس درباره تخلفات دولت قبل از بی‌توجهی به بودجه تا ظلم به بورسیه‌ها» نوشته است: «عضو هیئت‌رئیسه مجلس اعلام کرد که روزهای سه­‌شنبه مجلس به قرائت گزارش‌های نظارتی اختصاص خواهد داشت و بر همین منوال دیروز سه گزارش نظارتی از تخلفات دولت قبل در صحن علنی قرائت شد که به تخلفات بودجه‌ای دولت قبل، ظلم و اجحاف در مورد دانشجویان بورسیه و استنکاف از اجرای قانون اختصاص داشت.»

این روزنامه اصولگرا در تیتر دو خود نیز به انتخابات عراق پرداخته و نوشته است: «مشارکت پایین، اعلام پیروزی جریان صدر، اعتراض جریان‌های مختلف سیاسی به نتایج و احتمال وقوع تقلب از جمله مواردی است که، انتخابات پارلمانی عراق را که یکشنبه 18 مهر برگزار شد، پیچیده کرده و آینده سیاسی این کشور را در‌هاله‌ای از ابهام قرار‌داده است.»

کیهان 21 مهر

«اعتماد» تیتر یک امروز خود را به اقتصاد و مشخص بازار سرمایه اختصاص که دیروز یکی از خونین‌ترین روزهایش را گذراند. این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «بزرگ‌ترین موج خروج سهامداران خرد از بورس» نوشته است: «بیش از 1200 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. این رقم بیشترین میزان خروج پول از بورس در مهرماه است و موجب شد تا شاخص بورس با ریزش 38هزار واحدی مواجه شود. گفته می‌شود که بخش بزرگی از ریزش شاخص بورس را باید به حساب خداحافظی رییس سازمان بورس در فضای مجازی نوشت. محمدعلی دهقان دهنوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با انتشار مطلبی در فضای مجازی، پایان کار خود در این سازمان را اعلام کرده و گفته است که «احسان خاندوزی وزیر اقتصاد پنجشنبه 8 مهر به من اطلاع داد برنامه تغییر تیم مدیریتی سازمان بورس دارد، از همان روز پیگیر هستم که این اتفاق زودتر بیفتد، حتی مصرّ بودم طبق برنامه، شورای عالی بورس همین هفته تشکیل شود ولی امکان برگزاری فراهم نشد، امید است هرچه زودتر اتفاق بیفتد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در یکی از تیترهای کناری خود نیز گزارشی دارد از وضعیت پرونده هسته‌ای و مذاکرات برجام. سارا معصومی با اشاره به در پیش بودن سفر معاون مسئول سیاست خارجی اروپا به تهران و با تیتر «در انتظار «بله» تهران» می‌نویسد: «از مجموع سخنان وزیر خارجه و سخنگوی وزارت خارجه دولت سیزدهم این‌گونه استنباط می‌شود که دولت سیزدهم در جمع‌بندی‌های خود در سه مورد به قطعیت رسیده است: 1. بازگشت به وین. 2. پیگیری پرونده در وزارت خارجه تحت نظارت شورای عالی امنیت ملی و 3. تغییر چهره رییس تیم مذاکره‌کننده و واگذاری این مسوولیت به معاون سیاسی جدید وزارت خارجه (علی باقری).»

اعتماد 21 مهر

«جوان» امروز عکس یک قابل توجهی دارد. تصویری از استقبال حسین امیرعبداللهیان از رئیس پارلمان سویس که دیروز در تهران دیدارهایی داشت را انتخاب کرده و تیتر زده «ایران در تدارک وین». اشاره‌اش از به سخنان دیروز وزیر خارجه است که در ملاقات با همین مقام سوئیسی تاکید کرد جمع‌بندی‌های ایران درباره مذاکرات به زودی نهایی خواهد شد. این روزنامه اصلوگرا نوشته است: «امیرعبداللهیان با تشریح دیدگاه دولت سیزدهم در خصوص ازسر‌گیری گفتگو‌های وین، از نهایی شدن جمع‌بندی‌های دولت در آینده نزدیک خبر داد و افزود: «در گفتگو‌های آتی اقدامات ما متناسب با میزان عمل و اقدامات طرف‌های مقابل خواهد بود.»‌آندریاس ایب نیز به علاقه‌مندی کشورش در زمینه ایفای نقش در نزدیک کردن دیدگاه‌ها تأکید کرد. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، دیروز در صفحه توئیتر خود از موضع‌گیری سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران مبنی بر تعاملات بیشتر درباره برجام و مذاکرات وین استقبال کرد و آن را خبر خوبی دانست. وی نوشت: «در جریان شش دور مذاکرات قبلی، پیشرفت بسیار مفید و چشمگیری به دست آمده است». شبکه خبری اسکای‌نیوز با اشاره به شواهدی که حاکی از تغییر رویکرد ایران درباره مسائل منطقه و نقش و عملکرد منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور است، نوشت که امیرعبداللهیان گسترش مناسبات منطقه‌ای را اصل قرار داده و مذاکرات هسته‌ای را به فرع برده است. »

جوان 21 مهر

«آفتاب یزد» که همچنان با مجلس یازدهم زاویه دارد، امروز در تیتر یک خود به این قوه تاخته و با تیتر «با قانون‌گذار قانون‌شکن چه باید کرد؟» با یادآوری ماجرای عنابستانی که دیگر موضوعی قدیمی و تکراری شده، به بحث مجوز تردد خط ویژه برای نمایندگان پرداخته و نوشته است: «حتی اگر عبور خودروی مسئولان را در این خطوط قانونی بدانیم در حالی که می‌دانیم طبق قانون، در صورت داشتن مجوز اگر در ماموریت نباشند استفاده از این خطوط غیر قانونی است، باز هم استفاده از خطوط ویژه دو اشکال دارد. اشکال اول این که شهروندانی که در ترافیک معطل هستند احساس تبعیض می‌کنند و موجب این می‌شود که تمایلی برای همراهی با قانون و محدودیت‌های ترافیکی نداشته باشند و هر گاه چشم ناظر پلیس را دور دیدند، مرتکب تخلف ترافیکی شوند. اشکال دوم در این موضوع این است که مسئولانی که بی‌دردسر در خطوط ویژه تردد می‌کنند، مشکلات شهروندانی را که در شهر و ترافیک وقتشان هدر می‌رود حس نمی‌کنند و در جریان ماهیت واقعی ترافیک شهری آن گونه که عموم تجربه می‌کنند، قرار نمی‌گیرند. با این حال به نظر می‌رسد حذف برخی از مزایای غیر قابل توجیه و غیر قانونی می‌تواند از جهات متعدد صحیح و منطقی باشد. با این حال سوال اینجاست که با قانونگذاران قانون شکن چه باید کرد؟»

این گزارش به اندازه تیترش تند و تیز نیست چون اساسا موضوعی انتخاب شده که این قدرها هم پیچیده، مصداق قانون شکنی و قابل توجه نیست. آفتاب یزد اما قصد کوتاه آمدن ندارد و از هر بهانه‌ای برای حمله به مجلس استفاده می‌کند. برای همین هم تیتر دو امروز خود طرح صیانت و سخنان مدافعان آن را بهانه کرده و تیتر زده «قدرت‌نمایی نماینده مردم برای مردم».

آفتاب یزد 21 مهر

«ایران» گزارشی دارد از روند واکسیناسیون همگانی که عکس یک شده. این روزنامه دولتی با تیتر «در مسیر بازگشت به زندگی» نوشته است: «مدتی است که پیک پنجم بیماری کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم. حالا دیگر تعداد شهرهای قرمز کشور از تعداد انگشتان دست‌کمتر است. کلانشهرهایی همچون تهران از وضعیت قرمز خارج شده‌اند و شهروندان در سودای بازگشت به زندگی عادی به سر می‌برند. هرچند پیک پنجم شرایط دشواری را برای جامعه رقم زد و آمار دهشتناکی از مرگ و میر هموطنان را به‌دنبال داشت اما حالا با کاهش این آمار امید به زندگی عادی در دل بسیاری از شهروندان روشن شده است.

مدتی پیش بود که معاون اجتماعی بهزیستی از یتیم شدن بیش از ۵۱ هزار کودک خبر داد؛ کودکانی که بیماری کرونا پدر یا مادر آنها را به کام مرگ کشانده و حالا آنها مانده‌اند و جدال برای ادامه زندگی. آمارها اما به این حقیقت تلخ ختم نمی‌شود و رئیس دفتر مشاور وزارت علوم نیز اطلاع می‌دهد که نزدیک به یک سوم دانشجویان یکی از نزدیکان خود را در طی مدت همه‌گیری از دست داده‌اند. فشار روانی سوگ‌هایی که معمولاً در تنهایی صورت می‌گیرد در کنار فشار اقتصادی ناشی از اعمال برخی محدودیت‌ها برای کنترل همه‌گیری زندگی را برای بسیاری سخت کرده است. در این میان اما واکسیناسیون همگانی به کمک شهروندان شتافته و به اعتقاد کارشناسان روند رو به رشد واردات واکسن و همچنین سرعت در واکسیناسیون همگانی باعث شده امید بازگشت به زندگی عادی در دل شهروندان پررنگ‌تر شود. اما بازگشت بر مدار زندگی عادی و زندگی مسالمت‌آمیز با ویروسی که خیال رفتن ندارد رؤیایی است که بزودی محقق خواهد شد. البته برای تحقق آن نیاز به رعایت برخی موارد و اصلاح و ساماندهی بعضی زیرساخت‌ها بشدت احساس می‌شود.»

گروه اقتصادی این روزنامه نیز در گزارشی که تیتر یک شده از «خیز دولت برای رشد اقتصادی» نوشته و بهانه‌اش ابلاغ بخشنامه بودجه 1401 از سوی رئیس جمهور است.

ایران 21 مهر

«آرمان ملی» بی‌تماشاچی برگزار شدن مسابقه فوتبال ایران و کره که گفته شده به دلیلی کرونا است را باور نکرده و معتقد است که مساله حضور زنان در ورزشگاه بوده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که تیتر یک کرده، نوشته است: «قطعا در شرایط کرونایی که می‌توان خیلی از مسائل را بدان نسبت داد، نخستین موضوعی هم که درباره عدم حضور تماشاچی مطرح می‌شود همین است. ولی برخی تناقض‌ها نشان می‌دهد اینکه درباره بازی دیروز همه چیز را به گردن کرونا بیندازیم هم اماواگرهای بسیار دارد. از مدت‌ها قبل مسئولان دولتی گفته بودند با روند واکسیناسیون کسانی که دو دز واکسن خود را زده‌اند می‌توانند در ورزشگاه‌ها حضور یابند؛ پا از این وعده  فراتر رفت و به صراحت در چند روز گذشته خبرهای زیادی مبنی بر حضور تماشاگران در بازی ایران و کره‌جنوبی مطرح شد و حتی عزیزی‌خادم رئیس فدراسیون فوتبال نیز گفته بود تماشاگران مشکلی برای تماشای این بازی در ورزشگاه آزادی ندارند. پیش از این گفته، اما دیدار او با جانی اینفانتینو، رئیس‌ فیفا‌ در زمان بازی ایران و سوریه یک پیام مشخص داشت؛ اینکه اینفانتینو برای اعطای میزبانی به ایران در مسیر انتخابی جام‌جهانی دو شرط مهم گذاشته است: یکی وجود سیستم VAR و دیگری حضور زنان تماشاگر ایرانی در بازی با کره‌جنوبی. این اتفاق درحالی بود که موضوع میزبانی ایران قبل از آن‌ هم تحت‌الشعاع قرار گرفته بود، یعنی قبل از بازی ایران و سوریه. چراکه در کمال تعجب، مسئولان فوتبال سوریه علیه ایران اظهارنظر کرده بودند و خواستند تا به کشورمان مجوز میزبانی داده نشود. آنها البته دو بهانه را دراین راستا آوردند یکی به دلیل همان شیوع کرونا و دیگری نبود سیستم .VAR  درخواست سوری ها البته که عملا ایران را دچار چالش‌های جدی کرد تاحدی که نزدیک بود میزبانی همان بازی ایران و سوریه را هم از دست بدهیم چه برسد به ایران و کره .»

آرمان ملی 21 مهر


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها