خبر به روایت «فردا»

اصرار به تخریب مجلس / دغدغه‌های رئیس جمهور / قراردادهای بلند مدت

کد خبر: 1103871

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

اصرار به تخریب مجلس / دغدغه‌های رئیس جمهور / قراردادهای بلند مدت

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» امروز هم قضیه محرمانه بودن یا نبودن اموال مسئولان را تیتر کرده و این بار به دنبال مقصر است. سخنانی قالیباف و سایر چهره‌های اصولگرایان را مورد توجه قرار داده و تمام سعی خود را می‌کند که آنها را متهم به فرافکنی کند! این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه رویه خستگی‌ناپذیر خود در تخریب مجلس نوشته است: «‌در حالی که طبق ادعای صریح نایب‌رئیس کمیسیون قضائی مجلس قید محرمانگی و امنیتی به یکی از تبصره‌های طرح رسیدگی به اموال مسئولان اضافه شده است، نمایندگان اصولگرا و حامیان رسانه‌ای ایشان در بیرون از مجلس اصرار دارند که در مجلس یازدهم هیچ تصمیمی در‌این‌باره گرفته نشده و هرچه بوده مربوط به مصوبه مجلس هشتم و مجمع تشخیص مصلحت نظام است. این در حالی است که یک نماینده عضو جبهه پایداری به‌صراحت گفته است چون این قید در مجمع اضافه شده، ما امکان حذف آن را نداریم! علاوه بر آن کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون قضائی نیز همین دیروز دوباره بر این قید محرمانگی تأکید کرده».

این روزنامه اصلاح‌طلب در عکس یک خود هم به نامه‌نگاری اخیر لاریجانی با شورای نگهبان و حواشی رد صلاحیت او پرداخته است.

شرق 27 مهر

«کیهان» دومین گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور را تیتر یک کرده و با عنوان « ارز 4200 تومانی به جای سفره مردم به جیب دلالان رفته است» نوشته: «رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه برای بررسی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی جلسات مختلفی برگزار کرده‌ایم تاکید کرد: تا الان بررسی‌های لازم را داشته‌ایم و با متخصصان امر و اقتصاددانان خارج از دولت هم مشورت می‌کنیم و پولی که تاکنون به جای اینکه به سفره مردم برود، به دست چند دلال رفته و باید این مسئله را اصلاح کنیم، به نحوی که این پول به جیب و سفره مردم برود.»

این روزنامه اصولگرا در تیتر دو خود هم به «روایت‌ رسانه‌های غربی از شکست راهبرد کاخ سفید» و به نقل از اکونومیست نوشته: « اکونومیست: حالا ایران است که به آمریکا فشار می‌آورد».

کیهان 27 مهر

«سازندگی» رئیسی و همراهنش در تخت جمشید یعنی سفر استانی هفته قبل را سوژه جلد امروز خود کرده و با عنوان «هنر والای ایرانیان» این سوال را طرح کرده که «روسای جمهور ایران پس از بازدید از تخت جمشید چه گفتند و چه نوشتند؟» و در ادامه نیز نگاهی به سفر آنان و اظهارات و گزارش‌های بعد از آن انداخته است.

سازندگی 27 مهر

«جوان» اوضاع مذاکرات برجامی را مورد توجه قرار داده و در گزارشی که عکس یک هم شده است، با تیتر « هنر مذاکره در وین به وقت ایران » نوشته است: « وقتی پروسه وین کلید بخورد، تداوم مذاکرات و به بن‌بست نرسیدن آن، منوط به گام‌های «ملموس» اولیه‌ای خواهد بود که تهران مصر است که طرف‌های غربی باید در مسیر لغو تحریم‌ها بردارند. پنج روز بعد از سفر انریکه مورا، معاون کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، نشانه‌های جدی‌تری درباره شروع قریب‌الوقوع مذاکرات در وین دیده می‌شود. روز شنبه پولیتیکو از قول یک مقام ارشد اروپایی که نامش فاش نشده، نقل کرده بود که ایرانی‌ها هنوز آماده حضور در وین نیستند، ولی جوزف بورل، کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا که روز جمعه از واشنگتن برگشت، دیروز گفت که درباره از سرگیری مذاکرات در حال امیدوارتر شدن است. بورل که روز جمعه در یکی از تند‌ترین موضع‌گیری ماه‌های اخیر، گفته بود وقتش رسیده ایران به میز مذاکرات احیای برجام، برگردد، در صحبت‌های دیروز، دلیل خوش‌بین شدن ناگهانی‌اش را نگفته، ولی تأیید کرده «وضع در حال بهتر شدن است» و طی روز‌های آینده یک نشست مقدماتی بین ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار خواهد شد: «من امروز نسبت به دیروز خوش‌بین‌تر هستم». پیش از این، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، تلویحاً گفته بود که امریکا برای نشان دادن حسن نیت، قبل از شروع مذاکرات در وین، ۱۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران را آزاد کند و تأکید کرده بود دور جدید مذاکرات باید نتیجه «ملموس و عملی» داشته باشد. برخی منابع آگاه می‌گویند که طرف امریکایی طی روز‌های اخیر از طریق طرف‌های ثالث به ایران پیام داده که حاضر است مانند دور قبلی مذاکرات در وین، بحث تبادل زندانیان را هم در چارچوبی جداگانه دنبال کند، ولی هنوز مشخص نیست که ابراز خوش‌بینی بورل برای از سرگیری مذاکرات، ربطی به سفر او به واشنگتن دارد یا نه، و اینکه آیا او بعد از سفر به واشنگتن، پیامی دریافت کرده که می‌تواند سیگنالی مثبت درباره آزاد‌سازی پول‌های بلوکه شده ایران باشد.»

جوان 27 مهر

«اعتماد» در یکی از گزارش‌های امروزش با اشاره به اینکه « نامه رییس پیشین مجلس به سخنگوی شورای نگهبان بار دیگر بحث ردصلاحیت لاریجانی و قرارداد ایران و چین را تازه کرد » تیتر زده « در جست‌وجوی دو معمای نامکشوف» و نوشته است: « معمای ردصلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم که درست 4 ماه از موعد برگزاری‌اش می‌گذرد، حالا در شرایطی همچنان نامکشوف و سردرگم است که معمایی مشابه درباره ردصلاحیت مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در جریان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم که با احتساب امروز، 8 سال و 4 ماه و 3 روز پیش در 24 خردادماه 92 برگزار شد و به‌مراتب از معمای عدم ‌احراز صلاحیت لاریحانی کهنه‌سال‌تر و قدیم‌تر است».

این روزنامه اصلاح‌طلب در عکس یک امروز خود هم به «پیش‌بینی بانک جهانی در خصوص آینده اقتصادی کشور» پرداخته و با تیتر «سردرگمی شاخص‌ها» نوشته است: «   هر کمکی، خواه افزایش یارانه نقدی باشد یا سایر انواع کمک‌های معیشتی در سایه تورم بالا گم شده و بی‌اثر می‌شود».

اعتماد 27 مهر

«وطن امروز» بایدن را عکس یک کرده و تیتر زده «یک جو عقل». بهانه‌اش نیز آن است که «سخنگوی کاخ‌سفید اذعان کرد رئیس‌جمهور آمریکا برای بررسی وضعیت سلامت ذهنی‌اش مورد معاینات پزشکی قرار می‌گیرد».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم مرگ کالین پاول را با تیتر «مرگ دروغگو» پوشش داده و نوشته است: « وزیراسبق‌خارجه و رئیس ستاد مشترک آمریکا در زمان لشکرکشی آمریکا به افغانستان و عراق بر اثر ابتلا به کرونا جانش را از دست داد».

وطن امروز 27 مهر

«آفتاب یزد» در تیتر یک امروز خود «امضای سومین قرارداد بلند مدت ایران با کشورهای خارجی؛این بار کشور ورشکسته ونزوئلا» را زیر ذره‌بین قرار داده و با طرح این سوال که «این قراردادها کارشناسی شده است؟» نوشته: «روز گذشته اعلام شد بزودی قرارداد ۲۰ ساله همکاری بین ایران و ونزوئلا امضا خواهد شد، این سومین قرار داد بلند مدتی است که طی ماه‌های اخیر امضا شده و این موضوع نشان میدهد که ایران برای همکاری‌های اقتصادی و سیاسی خود با کشور‌های مختلف، سیاست قرار دادهای بلند مدت را مد نظر قرار داده است. با این حال باید دید در شرایط اقتصادی و سیاسی موجود چنین قرار داد‌هایی می‌تواند برای ایران راهگشا باشد؟»

این روزنامه اصلاح‌طلب البته در شماره امروز به موضوعات دیگری هم پرداخته است. از درگیری شهردار و اعضای شورای شهر تهران درباره انتصاب‌ها گرفته تا واکنش لاریجانی به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان و مرگ کالین پاول که عکس یک امروز آفتاب یزد شده است.

آفتاب یزد 27 مهر

«ایران» گفت‌وگوی تلویزیونی رئیسی با مردم را که دیشب انجام شد با تیتر «معیشت مردم دغدغه روزانه‌ام است» باز نشر داده است. اهم اظهارات رئیس جمهور در این برنامه به شرح زیر است: 

■ آینده را بسیار روشن می بینم

■ مقابله با کرونا و واکسیناسیون اولویت اول و معیشت مردم دومین موضوع مهم دولت است

■ از همه کسانی که واکسن نزده‌اند دعوت می کنم واکسن بزنند 

■ معیشت مردم، دغدغه روزانه و هر ساعت بنده است و از فشاری که روی مردم است با خبر هستم 

■ دولت ما مردمی است و ارتباط با مردم همواره وجود خواهد داشت 

■ اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کنیم و سفره مردم را به مذاکرات هسته ای گره نمی‌زنیم 

■ نسبت به مذاکرات نتیجه محور جدی هستیم، نشان جدیت طرف مقابل هم لغو تحریم‌ها است 

■ دولت در شرایط خوبی تحویل ما نشد اما تلاش می‌کنیم آثار مشکلات، کمتر در زندگی مردم مشاهده شود 

■ گشایش‌ها در امور را احساس می‌کنم و آینده کشور را بسیار روشن می‌بینم 

■ در استان ها عکس و بنر من را نزنند، بلکه عکس امام و رهبری را بزنند

ایران 27 مهر

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با اسماعیل گرامی‌مقدم قائم مقام حزب اعتماد ملی که عکس یک شده است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک شده دنبال سرنخی برای افزایش قیمت لوازم خانگی می‌گردد و از نرخ ارز سخن می‌گوید. آرمان ملی نوشته است: « تنها با گذشته دو هفته از تحقق خواسته تولیدکنندگان بررسی‌ها از بازار نشان می‌دهد که قیمت محصولات داخلی افزایش 5 تا 25 درصدی را به‌همراه داشته است. افزایشی که این نگرانی را ایجاد کرده آیا ممنوعیت واردات زمینه سودجویی برخی از فعالان این حوزه را فراهم آورده است؟ اگرچه تولیدکنندگان این افزایش قیمت را مربوط به گرانی مواداولیه و قطعات و پیش از اعلام ممنوعیت واردات دانسته‌اند اما اگرهم این گرانی در آن برهه یکماهه  رشد قیمت دلار باشد چرا با کاهش مجدد  نرخ ارز این افزایش‌ها در حال اجراست؟ البته وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در واکنش به گرانی‌های اخیر اعلام کرده در صورتیکه افزایش قیمت‌ها دلیلی ‌غیر از نوسانات ارزی داشته باشد اصلاح خواهد شد که با توجه به اینکه فعالان این حوزه از گرانی به‌دلیل رشد قیمت مواداولیه خبر داده‌اند احتمالا اصلاحی برای قیمت لوازم خانگی صورت نخواهد گرفت.»

آرمان ملی 27 مهر

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها